• Sanna mina ord

    Antidepressiva läkemedel (SSRI) och graviditet?

    Är det någon som vet om det funkar att bli gravid om man äter Antidepp (SSRI)? Bör man sluta innan man planerar eller funkar det att sluta under tiden man är gravid?

  • Svar på tråden Antidepressiva läkemedel (SSRI) och graviditet?
  • Sanna mina ord

    tack så mycket Yizza och detsamma om du nu planerar bebis! ^^

  • Ellea

    Hittade den här artikeln i DN för en tid sen:

    En utskrift från Dagens
    Nyheters nätupplaga, DN.se.

    ________________________________________

    Uppdaterad 27 jun 2007 23:00
    Liten risk för gravid att ta antidepressiva
    Antidepressiva läkemedel är i princip ofarliga för gravida kvinnor och deras foster. Det visar de två hittills största studierna på fosterskador och antidepressiva mediciner.

    STUDIERNA PRESENTERAS i torsdagens nummer av medicintidskriften The New England Journal of Medicine.

    - Det här är lugnande besked för deprimerade kvinnor som är oroliga för att ta sin medicin, säger Olav Spigset, professor i klinisk farmakologi vid St Olavs hospital i Trondheim. Han är författaren till Läkemedelsverkets rekommendationer för behandling av deprimerade gravida kvinnor i Sverige.

    I dag är det praxis att kvinnor som tar antidepressiva läkemedel av typen SSRI (se fakta) ska fortsätta också när de blir gravida.

    Men under de senaste åren har flera studier visat att preparaten möjligen ökar risken för missbildningar hos fostret, bland annat skador på hjärta, huvud och ryggmärg. Men forskarna har haft få fall att studera.

    DE TVÅ NYA STUDIERNA bygger på två skilda register med vardera 10.000 amerikanska barn födda med olika missbildningar.

    Forskarna har letat efter ett eventuellt samband mellan SSRI-läkemedel och fosterskador. Deras slutsatser är att risken att drabbas är försumbar.

    - Det finns ingenting i de här studierna som ger oss anledning att ändra våra rekommendationer. De avskriver inte riskerna för fosterskador till hundra procent, men om det finns någon risk är den så pytteliten att den är försumbar, säger Olav Spigset.

    Liksom i all annan behandling väger läkarna riskerna mot vinsterna.

    Depression är en allvarlig, potentiellt dödlig sjukdom och en deprimerad gravid kvinna behöver behandling.

    BÅDE FÖR SIN EGEN SKULL och för barnets, menar Olav Spigset. Omkring var tjugonde kvinna i fertil ålder får någon SSRI-medicin mot depression.

    - Den som är deprimerad har en högre halt av stresshormonet kortisol och det kan ge dålig tillväxt hos barnet. Hon äter ofta sämre, och det kan ge näringsbrist. Det finns också en ökad risk för självmordsförsök.

    Om du själv hade en gravid, deprimerad dotter, skulle du rekommendera antidepressiva mediciner?

    - Ja, om hon behöver behandling så skulle jag det. Jag skulle inte vara orolig.

    Enligt Marie Bixo, docent och överläkare vid kvinnokliniken vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, är de nya resultaten betryggande. Men forskarna har bara tittat på fosterskador som uppkommer under de första tre månaderna i en graviditet, då organen bildas och missbildningar kan uppstå.

    - DET FINNS RISK ATT barnet påverkas av SSRI-preparaten under de sista månaderna av graviditeten.

    Barnet kan till exempel få problem med andningen efter förlossningen. Muskelaktivitet och sugförmåga kan påverkas. Men det går över på några dagar.

    - Man måste ändå fortfarande noga överväga andra behandlingar, som kognitiv beteendeterapi.
    Anna Bratt, anna.bratt@dn.se

    ________________________________________
    © Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

  • Anna83

    Jag slutade med mina piller dagen jag fick reda på att jag var gravid.

    Men det var bara för att jag var så chockad och vi skulle åka iväg över helgen (gjorde gravtestet på fredagen) och jag glömde att ta med tabletterna.

    Så eftersom jag hade glömt det 3 dagar i rad så tänkte jag att det var väll lika bra att inte ta dom nått mer... pratade me min psykolog å hon tyckte att om jag klarar mej utan så ska jag inte ta dommer eftersom det inte är klart vad det kan ge för effekter när man är gravid. tror inte det är så jätte farligt men ändå...

    Nu känner jag att det jag har mått dåligt över har blivit så oväsentligt jämfört med att jag ska ha ett barn! jag har kunnat vara jätte lycklig men såklart har det kommit några dagar som har varit jobbiga men så är det ju för alla =)

    Hoppas att det löser sej för dej!
    kram

  • Sanna mina ord

    Tack så mycket :D

    Min läkare tyckte att jag skulle fortsätta äta sertralin, jag kunde tydligen t.o.m öka dosen vid behov. Enda man kunde tänka på var att trappa ner till halv dosering en vecka innan förlossning och så kunde man tänka på att man kanske får stanna lite längre på BB för observation. :)

  • Ia 70
    Sanna mina ord skrev 2008-10-04 23:45:28 följande:
    Tack så mycket :DMin läkare tyckte att jag skulle fortsätta äta sertralin, jag kunde tydligen t.o.m öka dosen vid behov. Enda man kunde tänka på var att trappa ner till halv dosering en vecka innan förlossning och så kunde man tänka på att man kanske får stanna lite längre på BB för observation. :)
    Hej helt rätt, har samma info fr min läkare på Psyk.kliniken. Jag kommer fortsätta medicinera med Sertralin. har just startat bäbisverkstad igen.
    Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • Viewsonic

    Ät inga tabletter alls under försök att bli gravid/graviditet/amning.

    Dumt att chansa.


    dator heter det. datOR...
  • hoppasålängtar

    Hej! Jag åt citalopram när jag blev gravid. Hade kommit överrens med min läkare om denna form av antidepressiva eftersom den är den mest beprövade bland gravida kvinnor. Där har man inte hittat ngn ökad risk för missfall eller missbildningar med detta läkemedel. Jag valde själv att sluta med tabletterna när jag blev gravid och i mitt fall gick det bra. Men anledningen till att jag fick ett återfall i min depression var just ett missfall, så chansen att jag skulle må bättre när jag väl var gravid var ju ganska stor. Annars tycker jag inte att det nödvändigtvis är bättre att sluta med tabletterna. Ett foster mår inte heller bra av att mamman är deprimerad, så här måste man göra en avvägning mellan sjukdomens respektive läkemedlets risk. Dessutom är det skitjobbigt att vara gravid om man dessutom är deprimerad.

    Det bästa är väl att sluta innan man blir gravid (om man inte mår för dåligt) men det går bra att sluta under graviditeten också. Lycka till!

  • Fia a

    Ätit Fluexetin under grav. och amning. Min läk hade forskat i det och kommit fram till att det är helt ok. Det enda är att man ska försöka trappa ner lite på slutet för bäsen kan bli påvärkad i andningen. Har inte märkt ngt fel på mitt barn. Bättre att man mår bra och att man är en bra mamma.

  • dansen

    där jag jobbar brukar vi sätta in Cipralex på gravida som behöver en bra depressions behandling.

  • LykkeLee
    Sanna mina ord skrev 2008-10-04 23:45:28 följande:
    Tack så mycket :DMin läkare tyckte att jag skulle fortsätta äta sertralin, jag kunde tydligen t.o.m öka dosen vid behov. Enda man kunde tänka på var att trappa ner till halv dosering en vecka innan förlossning och så kunde man tänka på att man kanske får stanna lite längre på BB för observation. :)
    Jag äter också Zoloft (Sertralin) och är gravid i 17:e veckan) jag har inte ens fått rådet att trappa ned innan förlossningen utan jag ska fortsätta som vanligt (äter 2 st 50 mg )
    Jag kommer att få stanna några dagar på BB bara..
  • LykkeLee
    Viewsonic skrev 2008-10-30 11:13:13 följande:
    Ät inga tabletter alls under försök att bli gravid/graviditet/amning.Dumt att chansa.
    Chansa på vad?? Det är inte farligt att äta Sertralin under graviditet. Det kan vara betydligt skadligare om mamman slutar. De skall naturligtvis vägas mot mammans behov.. Om jag skulle sluta skulle jag få jordens jävla fet-ångest så då skulle min bebis INTE må bra.. DET vore att ta en ganska dum chansning tycker jag..
  • larsasnickare

    Jag blir helt tagen av hur folk resonerar.

    Läkare säger att de är läste precis en studie som visar att barnet löper 4 ggr så stor risk, för att själva bli deprimerade innan de fyllt femton.

    Är de en nyhet att man blir sjuk av hälften av alla medeciner och all ännu mer av antidepressiva.De är ju enorm vinst för vissa.Dessutom blir man beroende( vilket de vet) och även svagare i psyket,blir okänsliga osv av antidepressiva

    De är klart de kan påverka fostret, när man kan mamman kan få sånna biverkningar och dessutom mår piss när man slutar.

    De är känsligt för många,de har haft ångest och har smärtor.

    De har jag med,mer än någon annan skal behöva gå igenom.

    Men jag tror man många gånger pausar problemet.

    De är inte lätt livet och man mår dåligt ibland, så in i helvete.

    Men då är de ännu viktigare att man gör till roten med de.

    Träna,skaffa hund,apännan intressen.bo på landet.hitta dig själv i några år

    SEN kanske man kan tänka på de.

    För vem tar klicka beslut som stressad och deprimerad?

    De finns ju forskare som menar att de flesta inte ens behöver nevropsikiatiska medeciner,de är bara för de ska tjäna pengar,de finns mer poseritifa aspekter kring vilken miljö och vilket liv man lever

    De finns mineraler som kan hämma osv

    Mvh

  • larsasnickare

    Jag blir helt tagen av hur folk resonerar.

    Läkare säger att de är läste precis en studie som visar att barnet löper 4 ggr så stor risk, för att själva bli deprimerade innan de fyllt femton.

    Är de en nyhet att man blir sjuk av hälften av alla medeciner och all ännu mer av antidepressiva.De är ju enorm vinst för vissa.Dessutom blir man beroende( vilket de vet) och även svagare i psyket,blir okänsliga osv av antidepressiva

    De är klart de kan påverka fostret, när man kan mamman kan få sånna biverkningar och dessutom mår piss när man slutar.

    De är känsligt för många,de har haft ångest och har smärtor.

    De har jag med,mer än någon annan skal behöva gå igenom.

    Men jag tror man många gånger pausar problemet.

    De är inte lätt livet och man mår dåligt ibland, så in i helvete.

    Men då är de ännu viktigare att man gör till roten med de.

    Träna,skaffa hund,apännan intressen.bo på landet.hitta dig själv i några år

    SEN kanske man kan tänka på de.

    För vem tar klicka beslut som stressad och deprimerad?

    De finns ju forskare som menar att de flesta inte ens behöver nevropsikiatiska medeciner,de är bara för de ska tjäna pengar,de finns mer poseritifa aspekter kring vilken miljö och vilket liv man lever

    De finns mineraler som kan hämma osv

    Mvh

Svar på tråden Antidepressiva läkemedel (SSRI) och graviditet?