• NathalieFlisbäck

Vad blir det för mat?!

Den dagliga frågan Vad ska vi ha för mat idag. Frågan som ibland bara är såå dryg. Här skriver vi vad vi ska ha för mat idag o delar av oss ideér o recept etc. Kan bli trevligt tror jag =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 10:07
    Lägg gärna upp foton på er mat för var dag =)

• Svar på tråden Vad blir det för mat?!
  • Special K

Fidelis ad urnam skrev 2008-10-07 19:29:43 följande:

Jag gjorde potatisgratäng i söndags, hade sett fram emot det lääänge, men det blev ju jätteäckligt Vet inte vad jag gjorde fel.Hur gör du din potatisgratäng?
    Skiva potatis ock lok ganska tunt, varva i en smorad ungsfast form, salta och peppra mellan varje lager. Sla pa matlagningsgradde och gradda i ugnen i ca 40 minuter. Men min mamma tar vispgradde och blandar ut med mellanmjolk istallet, och det blir godare =)Hall bara pa tills det tacker. Man kan ocksa stro lite riven eller pressad vitlok mellan lagrena om man vill =)

Lycka till battre nasta gang!
  • tindio

Fidelis ad urnam skrev 2008-10-07 19:29:43 följande:

Jag gjorde potatisgratäng i söndags, hade sett fram emot det lääänge, men det blev ju jätteäckligt Vet inte vad jag gjorde fel.Hur gör du din potatisgratäng?
    Vispgrädde i MASSOR då kan man inte misslyckas =)
  • Fidelis ad urnam
    tindio skrev 2008-10-08 11:32:13 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2008-10-07 19:29:43 följande:Vispgrädde i MASSOR då kan man inte misslyckas =)
    Jag hade matlagningsgrädde med 5% fetthalt, kan det ha förstört allt?
    Trots att jag saltade, kryddade och hade i finhackad vitlök smakade det ingenting
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Kenzie
    Svar på #198
    Ja det var alldeles säkert p.g.a matlagningsgrädden. 40 procentig vispgrädde ska det vara, och mycket kryddor. Ost är också gott att varva med. Då går det inte att misslyckas.
    Älskade Theodor 060329
  • Fidelis ad urnam
    Kenzie skrev 2008-10-08 11:53:39 följande:
    Svar på #198Ja det var alldeles säkert p.g.a matlagningsgrädden. 40 procentig vispgrädde ska det vara, och mycket kryddor. Ost är också gott att varva med. Då går det inte att misslyckas.
    vilket gradtal kör du den på?
    Hur länge?

Jag har de senaste åren köpt en färdig gratäng som är sjukt god så jag kanske har blivit kräsen
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Kenzie
    Svar på #200
    För bästa resultat kör jag den lågt, 150 grader i 2 timmar och höjer därefter till 225 så gratängen får fin färg. Den blir otroligt krämig då. Men 225 grader i ca 45 min fungerar också fint.
    Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Vad blir det för mat?!