Inlägg från: Rosa08 |Visa alla inlägg
  • Rosa08

Bara att acceptera, eller?

Calles matte skrev 2008-09-09 11:36:57 följande:

Självklart måste man välja sina strider och när det gäller hur det ser ut på barnens rum så har vi valt bort den striden eftersom det helt enkelt är enklare att stänga dörrarna än att tvinga dem att hålla ordning. Däremot är jag inte beredd att släppa på kraven i de utrymmen som är gemensamma för hela familjen. Där, precis som i skolan eller hemma hos någon man hälsar på, skall man klara av att plocka ordning efter sig. Är det verkligen så mycket begärt? Varför skall jag tvingas städa efter två så stora barn hela tiden (är man 16 så är man väl knappt ett barn alls...)? Är DET verkligen rimligt?
    Jag håller fullständigt med dig, har själv haft tonåringar som jag lärt att man tar hand om sitt eget skit och har nu bonusbarn som jag försöker få att göra samma sak.
    Det är själklart att dom ska städa efter sig i dom gemesamma utrymmerna..
    Stå på dig.
  • Rosa08

Calles matte skrev 2008-09-10 11:38:14 följande:

Tack! Känns skönt att höra att inte alla är inne på spåret att tonåringar skall få uppföra sig hur de vill hemma eftersom de ju har värre "problem" att tampas med...
    Om dom inte kan tampas med dom små problemen hur ska dom då kunna tampas med dom stora?
    Tänk om alla gjorde som dom ville hemma hur skulle det sluta?
    Jag har låtit mina barn städa sina rum själva från början med viss hjälp när dom var små, städa dom inte så fick dom bo i det, det var upp till dom.
    Men toaletten skulle dom städa efter sig och det funka till slut efter mycket tjat.

Och bara för att det är bonusbarn ska man inte dalta bort dom samma regler för dom som gemensamma barn.

Hoppas du står ut att tjata på dom för du ska inte accepetra det.
Svar på tråden Bara att acceptera, eller?