• Äldre 4 Sep 11:44
    8162 visningar
    13 svar
    13
    8162

    Haft tre missfall, rädd för tunga lyft mm vid en fjärde graviditet

    har haft tre missfall under ett års tid vilket har varit jobbigt kännslomässigt.
    Har nu börjat en utredning där dom gjorde ett vul som såg bra ut och dom tog 20 blodprover. Väntar nu på svar från dessa.

    har ett arbete inom äldreomsorgen med dagligen tunga lyft och vändningar, förflyttningar mm. Vet att det i sig inte ska orsaka missfall, men nu vill man ju inte ta några som helst risker vid en ny graviditet.
    Är det någon som har det som jag, vad har ni gjort?

  • Svar på tråden Haft tre missfall, rädd för tunga lyft mm vid en fjärde graviditet
  • Maysan
    Äldre 4 Sep 14:56
    #1

    Enligt min bm så ska det inte vara några risker att lyfta tungt. Har ett mf och nyligen ett svårt ma bakom mig. Blir jag gravid igen tänker jag inte ta några som helst risker och inte lyfta tungt. Jag jobbar som pc tekniker och har rätt mycket tunga lyft med stora skärmar och skrivare. Skulle inte riskera något om jag vore du.


    Flitig som en myra, mamma till fyra
  • Äldre 4 Sep 15:28
    #2

    Hallå Maysan: Så tänker jag också, vill ju absolut inte riskera ngt. Får be min chef omplacera mig eller att läkaren sjukskriver mig, vad vet jag. Vet att jag inte gör så mycket nytta i mitt jobb om jag inte kan vara med och lyfta och vända mm, har ju också väldigt dåliga arbetsställningar , helt sjukt igentligen.

  • Glenda Glad
    Äldre 4 Sep 15:31
    #3

    Jag hade nog varit lite försiktig om jag var som du tills du vet lite mer. Om inte annat är det ju stressande för dig att gå och tänka på att de där sakerna kanske kunde vara fel.

    Här är arbetsmiljöverkets rekommendationer för gravida arbetstagare  http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf

  • Plutte­n August­i07
    Äldre 4 Sep 15:32
    #4

    Jag gick också igenom 3 missfall under 1 år, vi sökte sen privat men hann bli gravida innan man gjorde några större utredningar. Jag åt progesteron till v 14 och min läkare ansåg att jag skulle ta det lugnt och inte påfresta kroppen, han hörde till den gamla skolan sa han. För 3 veckor sedan föddes vår prins Nils

  • Äldre 4 Sep 18:54
    #5

    Plutten augusti07: hej, vi håller på med en utredning nu men har ej fått svaren på blodproverna, skulle ta ca 6 veckor. Då våran läkare forskar i detta med upprepade tidiga missfall fick vi inte bli gravida...vilket jag tror vi har blivit...oopps
    För då kunde vi inte vara med i studien som han har... ja ja vi får se om en vecka om vi är gravida eller ej.

    Grattis till Prinsen!

  • Isse72
    Äldre 16 Sep 10:17
    #6

    Hej, har haft 3 MF bakom mig och är nu gravid igen. Har fått rådet att ta det väldigt lugnt. Enligt min doktor orsakar kraftig ansträngning signaler till livmodern att dra ihop sig och det i sin tur kan orsaka blödningar. Så enligt honom ska man ta det lugnt. Har också tidigare alltid fått höra att det inte är några problem att leva som man brukar. Tror att barnmorskorna säger det relativt slentrianmässigt. Kanske visst, om man aldrig haft problem med MF, men har man det ska man ta det lugnt. Jag går på vad min dr säger, de har 18 års erfarenhet av MF-problematik.

    Dessutom går jag på akupunktur hos Marietta Thunström (barnmorska som bloggar mycket om problem kring graviditetr etc). Enligt henne är livmodern en muskel som behöver mycket blodgenomströmning i början av graviditeten. När man rör sig mycket och anstränger sig konkurrerar större muskelgrupper med blodtillströmning. Jag tror på det, för jag hittade även en artikel här på FL om en undersökning som gjorts ang hård fysisk ansträngning i början av grav (typ spinning, löpning etc) och resultatet var att MF-frekvensen var 4 ggr så hög hos den grupp som idrottat i början av graviditeten mot den grupp som inte gjort det. I studien relaterade man detta till just att vid hård fysisk ansträngning går blodet till musklerna i stället för livmodern.

    Oj, det blev långt, men jag tyckte det var viktigt! Vi ska inte ge upp!

  • Åsabri­tt
    Äldre 17 Sep 09:57
    #7

    Intressant läsning! Själv är jag step instruktör och detta fick mej att tänka om lite...hmm! Jag är ju i princip tvingad att träna två ggr i veckan eftersom jag har grupper. Har ju haft en massa missfall och även MF i juli i år. Jag kan tillägga att jag inte tränade sista gången eftersom det var slut på terminen då och jag tog det lugnt men endå hände detta!!! Har tre barn innan och har aldrig fått ngt negativt om träning då, när jag väntade dem! snarare tvärtom...nu vet jag inte riktigt....orolig..
    Har också ett tungt jobb usk inom äldrevården! Jag menar man kan ju inte säga till sina jobbarkompisar att man inte kan göra en massa saker när man redan är underbemannade och varenda huvud behövs!! svårt.....

  • miss nöjd
    Äldre 17 Sep 10:04
    #8

    Man kan väl "skylla" på att man har väldigt ont i ryggen eller dyl och att man fått order från läkare att inte lyfta tungt. Så slipper man säga att man är gravid menar jag...


    Åsabritt skrev 2008-09-17 09:57:21 följande:
    Intressant läsning! Själv är jag step instruktör och detta fick mej att tänka om lite...hmm! Jag är ju i princip tvingad att träna två ggr i veckan eftersom jag har grupper. Har ju haft en massa missfall och även MF i juli i år. Jag kan tillägga att jag inte tränade sista gången eftersom det var slut på terminen då och jag tog det lugnt men endå hände detta!!! Har tre barn innan och har aldrig fått ngt negativt om träning då, när jag väntade dem! snarare tvärtom...nu vet jag inte riktigt....orolig..Har också ett tungt jobb usk inom äldrevården! Jag menar man kan ju inte säga till sina jobbarkompisar att man inte kan göra en massa saker när man redan är underbemannade och varenda huvud behövs!! svårt.....
  • Åsabri­tt
    Äldre 17 Sep 10:57
    #9

    Jo visst kan man det! Men jag tror folk blir lite misstänksamma när man mår illa oxå!! Visserligen går ju allt skylla på som ex stress!! Där finns samma symtom som yrsel, illamående, värk i rygg och axlar! ingen dum ide?

  • Äldre 18 Sep 12:26
    #10

    Hej alla!
    Tack för era svar, jag är inte gravid men har fått grönt kort från doktorn att det bara är att köra på nu med bebisverkstan. Allt såg bara bra ut. Det var skönt att höra.
    Jag vet ju inte alls vad som har gjort att jag har fått missfallen, men jag vet att jag har tränat mycket alla gånerna och varit ute och vandrat i skogen med packning i värmen som var i maj månad då jag fick sista missfallet. Det slår ju mig att jag kanske ska ta det lugnt med träningen nästa gång. Träna men på ett helt annat sätt ,inte träna för att få snabbare tider på träningscykeln.
    styrka är nog bra.

    Jag har pratat med min chef om omplacering vid nästa graviditet, så vi får se vad det blir.
    Läste i går i en broschyr om missfall och där står det: Det finns idag inget som säger att tunga lyft i sig ökar risken för missfall, men man avråder från tung fysisk belastning"

    Annars får jag väl berätta för doktorn om min oro...någon måste ju förstå räddslan man har.

  • Äldre 3 Jun 23:11
    #11

    Hej! Jag måste puffa upp den här tråden lite - vilken bra information, med referens till studier och allt!

  • Äldre 11 Jan 19:49
    #12

    Jag puffar upp tråden igen!

    Har just fått missfall i vecka 6, och blödningen startade inom en timme efter ett styrketräningspass.

    Har under de månader medan jag försökt bli gravid tagit det lugnt med träningen. Men efter att äntligen blitt gravid och träffat barnmorska som glatt (och slentrianmässigt??) sagt att "träna på som vanligt om det känna bra" gick jag glad i hågen och tränade, som vanligt, det kändes bra, jag kände mig pigg och stark...

    Tji fick jag! Men jag har lärt mig en läxa, hoppas på att maskineriet kommer igång snabbt igen och vill bara lägga ut en varning till alla som undrar...

  • Äldre 11 Jan 20:42
    #13

    Här är en artikel som verkligen får mig att tänka till inför nästa gång..!

    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Svar på tråden Haft tre missfall, rädd för tunga lyft mm vid en fjärde graviditet