• Äldre 4 Sep 11:44
    8162 visningar
    13 svar
    13
    8162

    Haft tre missfall, rädd för tunga lyft mm vid en fjärde graviditet

    har haft tre missfall under ett års tid vilket har varit jobbigt kännslomässigt.
    Har nu börjat en utredning där dom gjorde ett vul som såg bra ut och dom tog 20 blodprover. Väntar nu på svar från dessa.

    har ett arbete inom äldreomsorgen med dagligen tunga lyft och vändningar, förflyttningar mm. Vet att det i sig inte ska orsaka missfall, men nu vill man ju inte ta några som helst risker vid en ny graviditet.
    Är det någon som har det som jag, vad har ni gjort?

  • Svar på tråden Haft tre missfall, rädd för tunga lyft mm vid en fjärde graviditet
  • Maysan
    Äldre 4 Sep 14:56
    #1

    Enligt min bm så ska det inte vara några risker att lyfta tungt. Har ett mf och nyligen ett svårt ma bakom mig. Blir jag gravid igen tänker jag inte ta några som helst risker och inte lyfta tungt. Jag jobbar som pc tekniker och har rätt mycket tunga lyft med stora skärmar och skrivare. Skulle inte riskera något om jag vore du.


    Flitig som en myra, mamma till fyra
  • Äldre 4 Sep 15:28
    #2

    Hallå Maysan: Så tänker jag också, vill ju absolut inte riskera ngt. Får be min chef omplacera mig eller att läkaren sjukskriver mig, vad vet jag. Vet att jag inte gör så mycket nytta i mitt jobb om jag inte kan vara med och lyfta och vända mm, har ju också väldigt dåliga arbetsställningar , helt sjukt igentligen.

  • Glenda Glad
    Äldre 4 Sep 15:31
    #3

    Jag hade nog varit lite försiktig om jag var som du tills du vet lite mer. Om inte annat är det ju stressande för dig att gå och tänka på att de där sakerna kanske kunde vara fel.

    Här är arbetsmiljöverkets rekommendationer för gravida arbetstagare  http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf

  • Plutte­n August­i07
    Äldre 4 Sep 15:32
    #4