• Alice05

    Ingen sperma.

    Hej!

    Jag och min man har en tjej som snart fyller 3. Vi hade tänkt oss en till, men har fått lite problem med det. Min man är nämligen också diabetiker och har precis samma symptom som du beskriver. Det kommer helt enkelt ingen sperma.

    Han har dock varit hos läkaren och de beskrev symptomen och namngav också vad det rörde sig om. Jag hittade information på en av länkarna här ovan och där står det något om antihistamin. Kanske kan vara något att prova?

    Annars får man ju prova med insemination eftersom det inte går på annat sätt. För oss är det dessutom antagligen helt stängt att få detta via landstinget. Vi har dock inte fått något definitivt svar ännu, men vi får nog söka privat hjälp. Verkar dock inte vara lika dyrt som IVF utan det rör sig kring 5 - 10 000 kronor.

    Nu när läget är så här så vill man ju såklart definitivt bli gravid, tänk så knäpp man är. När man vet att det fungerar så är man inte så sugen eller har inte bråttom, men nu så har man nästan panik!

  • Alice05
    Svar på #7
    Hej!
    Du, jag kände precis samma sak! Min mans läkare var huvudläkare eller vad det nu heter på urologen i Västerås. Han menade att detta var det första fallet han hade sett och att det var ytterst ovanligt etc etc. Han gav oss rådet att öka frekvensen av samlag och även att min man skulle utföra vissa typer av rörelser som skulle "träna" den här muskeln. (juck-rörelser) Helt sjukt! Vi har kämpat på nu under våren men har väl i princip gett upp för det blir inte bättre. Vi kör väl på som vanligt helt enkelt. Det kommer liksom inte en enda droppe... Men ändå hoppas man...

    Läkaren gav ingen mer diagnos, utan jag hittade samma typ av diagnos som du pratade om igår när jag sökte på internet. Vi har varit i kontakt med läkaren igen med önskemål om hjälp för inseminering, men har än så länge inte fått något svar. För vad jag förstår är det inte så lätt att öva upp den här "klaffen", muskeln eller vad det nu är. Dessutom står det ju klart och tydligt på hemsidan fertilitetsguiden.nu att diabetiker är vanligt förekommande bland de män som drabbas. Tydligen kan man minska detta hål som uppkommer med hjälp av Antihistaminer. Vet inte vad det är för något eller hur det skulle påverka min man, men ska faktiskt kolla upp detta under dagen.

    Min man ska för övrigt till sin diabetesläkare på måndag och ska då ta upp detta med honom. Förhoppningsvis kan han hjälpa oss på något sätt. Annars verkar det inte finnas någon annan hjälp än att vända sig till någon form av fertilitetsklinik. Hittade Sophiahemmet som verkade utföra sådana här typer av insemineringar. Det gäller ju först och främst att tvätta av spermierna och sedan föra in dem i livmodern vid rätt tillfälle. Jag tänker iallafall börja hålla lite koll på min menstruationscykel för att kunna pricka så rätt som möjligt när den dagen väl kommer.

    Men, nej, ingen förslag på behandling annat än mer sex och juck-rörelser...
  • Alice05

    Har ni testat pubisring? Vet inte om det kunde fungera, sitter inte detta"lock" liksom inne i? Ähh, har ingen aning, är väl beredd att prova det mesta måste jag säga...

    hi hi hi, jag tror att vi är inne och letar på samma sidor...

    Har läst det där, tyckte nog att det som stod på accucheck var bra. Har samlat på mig lite nu så jag hoppas verkligen att de hjälper till på diabetesmottagningen nu. Läste någon annanstans att man säger att uppemot 15 - 20 % av diabetiker upplever dessa typer av problem.

    Väldigt konstigt att de inte kan ge mer information när man då söker för sådana här typer av symtom!! Läkare...

  • Alice05

    www.fertilitetsguiden.nu/testinganddiagnoses/malediagnosis/retrogradeejaculation/index.asp

    Det som står är att man:

    "Antihistaminer används ibland för att göra urinblåsans öppning stramare i ett försök att förhindra att sädesvätskan flödar bakåt.

    Urin är inte är en gynnsam miljö för spermier. Därför behandlas mannen ofta genom att dricka en neutraliserande dryck innan spermierna filtreras ur urinen i laboratorium. Spermierna behandlas för att sedan användas i assisterad reproduktionsteknologi som exempelvis IUI eller IVF. Män med retrograd ejakulation kan också tömma urinblåsan innan en kateter förs in för att fylla blåsan med en laboratorielösning (medium). Efter utlösningen samlas sedan vätskan upp, vätskan separeras och spermierna tas till vara.

    Med hjälp av olika fertilitetsbehandlingar som IUI och IVF kan man kringgå det normala sättet som spermierna förs in i kvinnans kropp."

    Men vad dessa antihistaminer skulle vara för något det vet jag inte. Det är väl en vanligt förekommande aktiv substans i allergimediciner, eller?

    Vi får se vad den gode läkaren säger på måndag, hör av mig igen på tisdag förmiddag. Är mycket på jobbet just nu...

    Håll tummarna!

  • Alice05

    Hej!

    Nu har jag fått nytt hopp! Min man var hos sin diabetesläkare igår och fick stöd och förståelse. Läkaren lovade att kolla upp vad som gäller för oss som redan har ett barn, men som nu, pga en följdsjukdom av diabetesen, inte längre kan bli gravida utan att få hjälp.

    Nu vet jag att min man har en väldigt bra diabetesläkare, bra kontakt och han får mycket hjälp av denne så vi ska nog vara väldigt glada över det. Vi får helt enkelt se vad som händer, men han skulle kolla upp möligheterna till hjälp. Han trodde dessvärre inte att detta tillstånd gick att medicinera bort, men skulle kolla upp detta också. Enligt vad jag har förstått är det en nervskada som ger detta tillstånd och är nerven skadad så är den.

    Positiva sidan av detta är att man inte behöver oroa sig/hoppas i onödan!!! Det kommer helt enkelt inte att gå för oss att bli gravida utan hjälp. Min man tog upp frågan om att söka privat, men läkaren trodde nog att vi skulle kunna få hjälp med detta. Om det inte går här lokalt hos oss så skulle det nog ordna sig någon annanstans. Känns riktigt bra faktiskt, trots att jag idag fick min mens igen...

  • Alice05

    Ja, vi vågar väl kanske se en ljusning i frågan.
    Däremot har vi nog bestämt oss för att köra lite parallella spår. Jag tror nog att vi kontaktar Sophiahemmet i Sthlm. De verkar vara bra på sådana här saker. Jag vet inte om jag har lust att vänta någon längre tid.

    Vi får se när han hör av sig vad han har att säga, än så länge vågar man inte ropa HEJ! Men vi är på G! Ska kolla runt lite här på familjeliv och se vad ni tjejer och killar rekommenderar när man ska kontakta en sådan här fertilitetsmottagning. Har även skickat mail till Sophiahemmet.

    Hur tänker ni göra då? Har ni bokat någon tid hos läkaren för undersökning?

  • Alice05

    Hej!
    Oj oj oj!!! Jag har haft så mycket att göra att jag inte har haft tid att ens kolla om ni har svarat eller så... Förlåt!!! Här svävar ni i ovisshet och mörker, medans jag börjar se ett ljus i tunneln!!!!

    Har i helgen haft tre-årskalas så det var fullt ös, hon fyllde i går och nu i helgen ska vi ha släkten på besök. Samtidigt har vi totalrenoverat ett sovrum och förvandlat det till ett "prinsess-rum"!

    Vadå, vill ni inte höra mitt mellansnack??!?? Kom till saken?? Jaha, okej då! ;o)

    Jodå, så här är läget, min man gick ju till hans läkare, vi hörde inte ett skvatt från honom och rätt var det var (tror att det var ca 1,5 vecka efter hans läkarbesök) så damp det ner ett brev till mig (!) från lasarettet! Jag trodde det var typ sådant där livmodertappsprov eller något, men döm om min förvåning när det står att vi hade tid hos överläkaren på fertilitetsmottagningen. Snacka om att det gick fort!! Jag tror vi fick kallelsen på torsdagen och vi skulle dit redan tisdagen veckan efter. Nu är det redan över en vecka sedan som vi var där, tiden ramlar liksom på...

    Nåja, vi var där och visste väl inte riktigt vad vi hade att vänta oss. Men vi blev glatt överraskade. Läkaren var mycket saklig och effektiv. Han började med att intervjua min man och kollade läget med diabetesen och så. Talade i klara ordalag om för honom att om man låter nerverna bada i socker (väldigt bra uttryck, biter bra på min man iallafall) så fungerar de till slut väldigt dåligt. Om de slutar att bada i socker så återhämtar dem sig så småningom. Nu är det ju så att vissa (bland annat min man) har en diabetes som till stor del är väldigt svår att ställa in så det kan vara svårt att få ett bra HbA1c t ex. Men han var tydlig, högt socker = ingen sperma rätta vägen, lågt socker = sperma rätta vägen = barn tillverkas naturlig väg = inget tjafs med fertiliteskliniker etc etc. Sedan intervjuade han mig och jag hade bra svar på alla frågor, t ex ägglossning, mens, p-piller etc etc. Han gav oss tre olika alternativ:
    1. Sänk blodsockret som tillslut ger resultat i form av sprut!
    2. Inga resultat på 1 inom 6 mån så går vi till inseminering (och så förklarade han hur det skulle gå till, men det vet ju alla som är här och läser) Detta skulle landstinget bekosta upp till 4 - 6 försök.
    3. Om 2:an inte fungerade blev det provrörsbaletten för hela slanten och då fick vi bekosta det själva.

    Så summa sumarum av det läkarbesöket blev att han skulle kontakta urologen för att kontrollera hur stor sannolikheten är att min man skulle återfå ejakulat, vid en stabil sockerkurva, inom 6 mån. Han menade att vi inte skulle behöva vänta längre än 6 månader eftersom vi redan sedan tidigare har försökt att bli gravida i över 1,5 år. Så nu går vi och väntar på ett brev från fertilitetskliniken, vi får väl se hur länge det tar. Vi har än så länge ingen aning om vad urologen kan tänkas säga, han kanske säger att sannolikheten är hög eller också säger han att den är låg och då skulle vi starta processen med insemination på stört!

    Så det har gått över förväntan kan man säga, hoppas ni andra känner lite peppade nu. Antingen går ni på era män med brödkaveln och hotar dem med allt möjligt om de inte skärper till sig och sina sockerkurvor. Om detta inte går på grund av att man har svårt att kontrollera sitt socker, gå till läkaren och kräv remiss till fertilitetskliniken! Det gjorde vi och det gav sannerligen resultat. Nu är man ju förhoppningsvis gravid inom 6 månader och det passar mig perfekt. Vem vet, det kanske går fortare än så till och med! ;o)

    Upp med hakan Bebis och alla andra med!! Tappa inte hoppet!!!

    Många kramar och lycka till!

  • Alice05

    Oj vilket långt inlägg det blev, hoppas ni hängde med!!!

Svar på tråden Ingen sperma.