• Knott

Smink smink smink vi fortsätter!

Glömde säga att dagens mejk i guld och koppar ligger uppe. Dessutom har jag skrivit lite både om vad som fanns i goodiebagen och vad jag fick i min prispåse från Maybelline på galan i torsdags! makeupoholic.blogspot.com/

• Knott
    Karisma skrev 2008-10-19 00:02:10 följande:
    Andra gången när jcg fick lila (bestämde vi tillsammans) så sa jag till mer. Lila var snyggt, men hon var bara helt enkelt inte duktig på att sminka, har ingen aning om vad hon hade för utbildning. Det såg bara kladdigt ut och ögonen var sminkad olika. Jag sa att jag tyckte det var snyggt med väldigt markerande ögon, men det fick jag ändå inte. Orkade inte be henne fixa till det hela tiden då hon inte verkade förstå mitt missnöje. Så jag betalade, såg glad ut och åkte hem och tog bort allt smink och fixade det själv. Ville ju bara bli uppassad och känna mig som en filmstjärna, men så blev det ju tyvärr inte. Så jag hoppas syrran blir bra på wish, skickar henne som försökskanin.
    Oj vad trist, så ska det verkligen inte vara! Betydligt bättre handlag än så tycker jag att man ska förvänta sig när man betalar för en privat makeuplektion. Jag är också lite så att jag är dålig på att ta upp det på plats att jag inte när nöjd. Det är nästan så att du skulle ha fotat och "reklamerat" sedan tycker jag.
  • Knott

Halloj, jösses vad ni skriver!! Hade egentligen inget annat att säga än hej

• Knott

Karisma: Goldglow är en väldigt bra skugga, den är ursnygg och passar till mycket! Sjysst av Cow att hjälpa dig med nyansen, men då skulle jag, om jag var du, se till att få hjälp med den du har idag så att du vet att du verkligen har rätt nyans också...

LMK: läckert!!

Jag har efter förfrågan från läsare försökt göra ett inlägg som förklarar termer som globlinje etc, samt hur man "hittar den" på sig själv. Ni får hemskt gärna läsa och säga om ni tycker att det är lätt att förstå, det är så svårt att förutse alla tolkningar. Hojta till om det är ngt jag missat eller om något är oklart/konstigt.

Jag har också testat en massa nya lippies, bilder finns på bloggen. Fast det kanske bara är jag som är läpptjej här? Jag älskar nude-stift men har svårt för gloss, men nu har jag testat två gloss från Maybelline som jag tycker är helt OK!

makeupoholic.blogspot.com/

• Knott

Linny & LMK: tack för input! Nu inser jag att bilden med färgfälten var lite otydlig. Jag lägger oftast samma skugga både i globlinje och i yttre ögonvrå, men jag gjorde dem i olika färg just för att visa att det är olika "delar" av locket... Kanske ska förtydliga det i inlägget!

• Knott

Ang. MUS:s concealers; det finns som sagt "Cover all..." och "Easy cover..." för både röda och blå partier. De som heter "Cover all..." är väldigt mastiga och kompakta i konsistensen och behöver blandas ut med något för att inte se kakiga ut. Däremot de som heter "Easy cover.." är lättare i konsistensen och mer lättarbetade. Om man ska ha under ögonen är Easy cover blue den bästa. Om man ska täcka röda partier kanske Cover all red är bättre, just när man ska punktmarkera.

• Knott
    Lejån skrev 2008-10-22 18:10:35 följande:
    *hehe* I know. Jag har en systemkamera så jag borde kunna få till det. Linny kan ju... Men näe... jag vet inte varför.
    Man måste hålla både kameran och huvudet stilla också!
  • Knott
    trolltyg skrev 2008-10-22 22:29:00 följande:
    Ah du har också tätt mellan dem visst är det härligt! Mina är 11 månader och den älsta är snart 3 år. Jag passar på att sminka mig när lillen sover och älsta är på dagis eller när sambon är hemma och kan passa. I värsta fall så får lillen vara med i badrummet medans jag sminkar mig. Det går men det är lite stressigt för mig då men lilleman ÄLSKAR att få pilla på i badrummet. Slicka på toastolen, leka med storebrors potta osv osv. Jag föredrar därför att han sover under tiden
    Härligt att höra att det är fler som har mer än ett barn! Mina tjejer är 3½ respektive snart 9 månader Fast jag tycker att jag har mer tid att sminka mig nu när jag är mammaledig än när jag ska stressa till jobbet...
  • Knott

Karisma: för en del räcker det med foundation som bas på locken, det beror på hur din hy är. Jag tycker dock att det gör enorm skillnad att ha en "riktig" primer, Lumenes är väldigt bra och dessutom sjukt prisvärd.

Om du behöver köpa penslar kan jag rekommendera dig att kika på Kicks, kolla deras "Professional"-serie (grått skaft), de är väldit bra.

Bra förlängande mascaror är Max Factor Stretch, Nivea Beauté (vad den nu heter, kolla efter vilken som utlovar längre fransar) samt Lumene blueberry curl!

• Knott
    LindaLampa skrev 2008-10-24 19:41:10 följande:
    Ok, då måste jag ju fråga vilken foundation du använder? Jag använder ID mineraldoundation nu som jag är nöjd med, men finns det något bättre så är jag "all ears"!Och, primer är ngt jag aldrig provat, syftet med det är att få sminket att sitta eller hur? Använder man den över hela ansiktet? Och vilken sort är bra, har du några tips?Tack och bock igen från den frågvisa
    Många är ju supernöjda med i.d. så om du trivs med den är det nog bara att köra på. Jag kör Everyday Minerals och tycker att det funkar kanon för min hy men i.d. har nog bättre rykte (jag har dock en tendens att reagera på saker så jag törs inte prova i.d. då jag är säker på att jag skulle vara en av dem som reagerar på bismuth oxychloride). Primer är till för att jämna ut underlaget, ge lyster och få makeupen att sitta bättre. Jag använder inte primer i hela ansiktet utan gör som Linny, sveper lite finishing powder över ansiktet innan jag applicerar foundation. Däremot använder jag en speciell primer för ögonen, Lumene eye makeup base.
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!