• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Karisma

Är det stor skillnad på de ögonfransböjarna och den som finns tex på h&M? Blir det märkbart skillnad om man jämför dem?

• Linny
    Karisma skrev 2008-10-18 23:20:27 följande:
    hur vet man vilka färger man passar i/inte passar i ang ögonskugga? Ska skriva upp de där märkena och se om jag hittar dem. Kanske är de ngt för mig. jag tycker det är snyggast att markera ögonen mkt och ha lite på läpparna, vill hitta den perfekta lipglossen, precis som alla kändisar verkar hitta av. Känns som det viktigaste är ögonfransarna, vill ha dem långa och fylliga. Var hittar man den fransböjaren? ingen som har tips på bra lösögonfransar som inte ser ut som dragqueen fransar. /K
    [/citat]

Det märker du.. Jag tycker inte du ska begränsa dig utifrån din ögonfärg. Det finns visserligen färger som framhäver just din färg, men många andra som man passar i. Vissa färger kanske inte passar ens hudfärg osv. Tex. ser jag helt död ut i plommonlila medan mer blålila går fint.

Shiseidos fransböjare brukar man kunna köpa på Kicks och Åhléns tex. För mig blir det EXTREM skillnad med den böjaren jämfört med alla andra jag har provat. Den böjer rejält och det håller sig där..

Mitt favoritgloss är Rio från MUS
    Karisma skrev 2008-10-18 23:25:53 följande:
    [citat]
    De gånger jag blev sminkad så använde de lila och andra gången grön/guld. På makeup store lyxade de till med en vit mascara på topparna. Såg inte klok ut, men vågde inte den gången uttrycka min missnöjdhet. Vill ju att det ska synas att jag fått en makeup, men det ska inte synas att de använt 50 olika produkter/färger. Allt ska bara flyta ihop snyggt. Troligtvis hade jag båda gångerna väldans otur med de som sminkade mig, men det skrämmer mig från att "slösa" mer pengar på att bli sminkad. Skulle vilja att ngn sminkade mig i en riktigt snygg sotad look.
    Ja oj, nä det lät ju lite väl kanske. Men du kanske får uttrycka det tydligt hur du vill ha det. Säg tex. att du inte vill ha något crazy utan snyggt och klassiskt och vilka färger du kan tänka sig tex..
  • Karisma

Andra gången när jcg fick lila (bestämde vi tillsammans) så sa jag till mer. Lila var snyggt, men hon var bara helt enkelt inte duktig på att sminka, har ingen aning om vad hon hade för utbildning. Det såg bara kladdigt ut och ögonen var sminkad olika. Jag sa att jag tyckte det var snyggt med väldigt markerande ögon, men det fick jag ändå inte.

Orkade inte be henne fixa till det hela tiden då hon inte verkade förstå mitt missnöje. Så jag betalade, såg glad ut och åkte hem och tog bort allt smink och fixade det själv.

Ville ju bara bli uppassad och känna mig som en filmstjärna, men så blev det ju tyvärr inte. Så jag hoppas syrran blir bra på wish, skickar henne som försökskanin.

• Anna83

Kan tipsa om märket som snart startar igång =) INTOHIMO makeup heter det. Kommer ha jääätte bra ögonfransböjare och roliga lösögonfransar mm. Kommer först finnas på internet men det är ett företag från Umeå så man kan köpa det direkt också. Sen kommer en butik öppnas här. Men jag vet inte än när det startar igång men håll utkik efter de =)

• Knott
    Karisma skrev 2008-10-19 00:02:10 följande:
    Andra gången när jcg fick lila (bestämde vi tillsammans) så sa jag till mer. Lila var snyggt, men hon var bara helt enkelt inte duktig på att sminka, har ingen aning om vad hon hade för utbildning. Det såg bara kladdigt ut och ögonen var sminkad olika. Jag sa att jag tyckte det var snyggt med väldigt markerande ögon, men det fick jag ändå inte. Orkade inte be henne fixa till det hela tiden då hon inte verkade förstå mitt missnöje. Så jag betalade, såg glad ut och åkte hem och tog bort allt smink och fixade det själv. Ville ju bara bli uppassad och känna mig som en filmstjärna, men så blev det ju tyvärr inte. Så jag hoppas syrran blir bra på wish, skickar henne som försökskanin.
    Oj vad trist, så ska det verkligen inte vara! Betydligt bättre handlag än så tycker jag att man ska förvänta sig när man betalar för en privat makeuplektion. Jag är också lite så att jag är dålig på att ta upp det på plats att jag inte när nöjd. Det är nästan så att du skulle ha fotat och "reklamerat" sedan tycker jag.
  • Karisma

Linny: Först nu ser jag ju inlägg 858. Fattade aldrig att du hade skrivit innuti det blåa fältet.

Jag ska kolla in Rio på MUS, sen tror jag lättast blir om jag får presentkort på kicks, de har ju ganska mkt att välja på där.

Knott: Kanske är det så att jag får skylla mig själv som inte klagade nog då jag satt i stolen. Men eftersom de ska vara proffs på makeup så förväntade jag mig att vara ganska nöjd då jag gick därifrån.

Anna83: Låter ju bra det, ska hålla utkik efter det märket.
    ________

Så vad ska jag använda för att få en mörkare kant ovan franskanten? Svart penna, sån där flytande "smörja" eller ögonskugga. Vad fungerar bäst.

/K

• Lejån
    Karisma skrev 2008-10-19 09:40:22 följande:
    Så vad ska jag använda för att få en mörkare kant ovan franskanten? Svart penna, sån där flytande "smörja" eller ögonskugga. Vad fungerar bäst./K
    Är nog en smaksak. Har man bra "utrustning" så är ju cakeeyeliner att föredra tycker jag.
  • trolltyg
    Karisma skrev 2008-10-19 10:44:42 följande:
    och cakeeyeliner betyder? Hur smetar man på det, ngn slags pensel?
    Cakeeyeliner är eyeliner i kakform, väldigt vanligt när våra mödrar var unga. Min mamma vart helt till sig när hon såg att jag hade en. Man använder en linerpensel och blandar med vatten eller speciel vätska som finnes på MUS och ner med det i cakeeyelinern, vispa runt med penseln och måla på.

Det absolut viktigaste för att få snygga och markerade ögon tycker jag är att med en vanlig eyelinerpenna gärna, vattenfast och gnugga/måla underifrån mellan fransrötterna på det övre ögonlocket sedan kan man om man vill ha ännu mer makerade ögon måla med valfri typ eyeliner runt själva franskanten fast ovanifrån. Jag tycker inte det är snyggt när man har eyeliner och inte målat i fransrötterna.
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!