• Bissim

Tips för att ta bort tapet?

Undrar om det är någon som har något bra tips på att få bort gammal tapet? Det är bara ett lager tapet och det ska målas där sen. Finns det nåt speciellt man kan ha på för att det ska lossna bättre?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips för att ta bort tapet?
  • FriSam

Jag såg nån slags tapetborttagare i en tidning. Det var en platta med handtag, som man ska dra på väggen och så ska den typ "ånga upp" limmet och tapeten ska bara trilla ner.

Jag har aldrig provat sjäv dock...

• Danielito

jepp, med ånga funkar det.
    Har du inte det så får du spruta en väldans massa vatten med en blomspruta.

• mimmi 1

är det inte enklare då, att slipa ner skarvarna och spackla, och måla över sedan? är man noga med spacklingen och slipningen,så blir det ett bra resultat. skulle aldrig ge mej på att spruta med blomspruta, och försöka på så sätt, då riskerar man att måsta helspackla väggarna om det inte lyckas...

• Bissim

Nu är det ju så att jag har ju redan börjat ta bort tapeten med hjälp av vatten och det funkar men det är rätt så jobbigt så jag tänkte mer om det fanns något mer alternativ om det tex fanns nåt starkare man kunde använda. Men jag kanske får fortsätta med min blomspruta

• mimmi 1

Nu skulle du ha den där hand-ång-srutan som man kan köpa tillsammans med H2O-moppen från Twins...

En sån har jag.. visste inte att man kunde ånga ner tapeter.. men då vet jag det tills jag kommer på att jag vill tapetsera om!!

• Bissim

Ja en sån skulle man nog ha haft Men jag får nog fortsätta aom vanligt så det blir klart snart

• Hxr

För att tapetan ska lossna lättare ska man blanda tapetklister och vatten och stryka på.

• jenny74

Vi använde en sån där ogrässpruta som man pumpar upp trycket med ett litet handtag. Fyllde den med varmt vatten och sprutar jämt över ca 1-2 våder åt gången. Spruta inte på så mycket så att det rinner utanpå tapeten utan bara fukta. Upprepa efter några minuter när tapeten sugit åt sig fukten. Upprepa igen, efter ytterliggare några minuter går det att med en spackelspade få loss hela sjok åt gången, på vissa ställen nästan en hel våd! Funkade skitbra för oss! Dessutom så slipper man spreja hela tiden och bli trött i handen...

• Brittan

Blanda diskmedel och vatten och spruta på tapeten och låt ligga ett tag. Fungerade bra näv vi skulle byta några nedskvättade tapeter i köket.

Svar på tråden Tips för att ta bort tapet?