• Mulle78

    Provrörsbarn är fejkbarn (?)

    Min son kom till tack vare IVF och han är verkligen inte någon fuskbebis. Han kommer lika mycket från mig och min man som någon annan bebis det är bara det att en del i processen sker utanför min kropp. Vi hade längtat efter barn i 6 år och har nu en underbar son tack vare detta och vi gjorde via landstinget så vi har inte "köpt" han heller utan fick det i princip gratis.

    Jag tycker din kusin låter enormt bitter och jag kan bara tro att det beror på hennes längtan efter barn.
    Alla barn är lika mycket värda oavsett hur dem hamnat hos mamma och pappa och kan man inte se förbi sin egen bitterhet så ska man nog inte ha barn. Det är enormt påfrestande att genomgå en IVF och lyckan när bebisen väl kommit är så stor så det inte går att beskriva. Så hur din kusin behandlade sin kollega är så elakt så jag inte ens finner ord för det.

  • Mulle78

    Jag hoppas också hon får barn för jag önskar ingen den längtan jag själv fått utstå men jag hoppas också att hon ändrar attityd.

  • Mulle78

    Bye the way skulle någon komma och säga till min son att han är en fuskbebis så skulle jag inte svara för vad jag gör då.

  • Mulle78

    Varför skulle man inte kunna berätta för barnet. Att hålla det hemligt är ju samma sak som att det skulle vara konstigt. Man behöver ju inte göra en grej av det men kommer det på tal så kommer inte jag dölja det för min son.

    Ang. att tänka "varför kan alla andra och inte jag" straffar ju bara en själv. Jag hade inte suttit med min lilla älskling i knät nu om jag tänkt så. Dessutom är det så väldigt många människor som inte kan så hon är långt ifrån ensam.

  • Mulle78

    Det jag tycker är positivt med att berätta för folk att man gjort IVF är för att öka förståelsen för att inte alla kan bli gravida på egen hand. Det finns inget värre än när folk till höger och vänster frågar när man ska ha barn som om man bara kan välja och vraka och styra över allt.

  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-09-22 20:06:14 följande:
    Svar på #58Du, "Snart är det vår tur"! Jag antar att min kusins åsikter provocerar, men hon är inte dum i huvudet för det. Varför får hon inte tycka att provrörsbarn är fejk? Hennes önskan är att få barn på naturlig väg, d.v.s. utan att behöva genomgå hormonella behandlingar. Det är en sorg att inte kunna få barn, men man skall inte häcklas över att man känner sig avståndstagande till konstgjord behandling.
    Det är klart att hon får tycka vad hon vill, men hon verkar ju inte respektera att andra gör sin val så varför ska hon respekteras. Dessutom tycker jag att benämna det som fejk är direkt felaktigt. Att hjälpa naturen på traven kan man säga och att det är till viss del konstgjord befruktning är också sant men att säga att det är fejkbarn då vet man inte vad man pratar om. Tror inte hon att det är allas (alla som vill ha barn) önskan att få bli gravida utan hormonell behandling? Och alla som gjort en IVF är väl medvetna om önskan att få ett barn och vissa tar emot hjälp för att få det efterlängtade barnet. Det är ett stort och jobbigt steg att inse att man behöver hjälp men att gå så långt att börja snacka om fejkbarn och att attackera folk som fått hjälp av IVF då är man både ouppfostrad, okänslig och omogen.
  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-09-23 14:58:32 följande:
    Svar på #65Jag träffade min kusin här i veckan, och hennes främsta skäl är faktiskt ekonomin - vilket jag också, till viss del, delar med henne. Ett par försök kan man erbjudas, men sedan får man betala ur egen ficka. Barn är ingen rättighet, hur önskade de än mår vara.
    Där håller jag med dig till 100%. Det är verkligen synd att vissa förblir barnlösa pga. ekonomin.
    Mitt råd till din kusin är i alla fall att ställa sig i landstingskön för det är lång kötid (i alla fall i stockholm) och om de ändrar sig har de en plats och i annat fall kan de ju tacka nej i såfall. Det kan ju lyckas på landstingsförsöken och då behöver det ju inte kosta mer än några tusen. Man får ju betala 1 800:- för medicinen innan högkostnadskortet tar vid och 900:- (tror jag det är) för besöken innan man får högkostnadskort där. Det kan ju faktiskt lyckas på landstingsförsöken, vi gjorde det i alla fall och har alltså sluppit att betala så mycket ur egen ficka.
  • Mulle78

    Håller med Mysak att diskussionen blir en annan och det är ju synd om hon känner att hon måste säga att det är fejkbarn för att hon egentligen inte har råd och vill ha något annat att skylla på, det sårar ju som sagt många.

  • Mulle78

    Nu förstår jag inte hur du menar. Samhället betalar inte för hur många försök som helst och jag trodde det var det som var problemet. Nu verkar det som att du ser det som ett problem att samhället betalar. Du har rätt i det du säger att barn inte är en rättighet men barnlöshet är numer klassat som en sjukdom och det är väl därför det ingår behandling dock en begränsad sådan.

  • Mulle78

    Håller med dig! Vissa ställen får man 1 försök och vissa ställen 3 liksom att det är så stor skillnad på kötid men det kanske är svårt att påverka. Det kunde ju kanske vara så att man kunde få erbjudande att genomgå IVF på annan ort om det finns plats där så kanske kötiden minskar.

  • Mulle78
    Skogsbruden skrev 2008-09-23 22:53:31 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men efter att ha gått igenom hela den helvetesprocessen det innebär att kämpa i åratal för att få barn och sedan vara tvungen att gå igenom en IVF-behandling kan jag säga att det är inget fejk över sonen som blev resultatet. Han är 100% vårt barn och 100% verklig och oerhört älskad. Hur han kom till är ingenting jag skäms över att berätta om för folk, och när han blir större ska han få veta att hans mamma och pappa fick lite hjälp på traven av doktorn för vi längtade så mycket efter honom. Jag respekterar om folk inte vill genomgå vare sig IVF eller adoption för att bli förälder. Men jag kan inte förstå hur någon som blir gravid bara de tittar på en karl kan missunna de som inte har det så lätt att få den här möjligheten. Det är oerhört egoistiskt. De förstår inte vilken oerhörd sorg det är att inte bli förälder och hur det äter upp en inifrån. Förresten vill jag bestämt minnas att WHO faktiskt har fastslagit att barn är en mänsklig rättighet. Rätta mig någon om jag har fel.
    Kunde inte sagt det bättre själv! Bra skrivet håller med dig till 100%.
  • Mulle78
    Tuplan skrev 2008-09-24 19:14:31 följande:
    Jag kan förstå att man vill berätta för sitt barn om det är adopterat men varför måste barnet veta att man gjort IVF? Det är ju bara lite hjälp på vägen man får?!? Ingen skillnad om man blivit gravid av sig själv eller?
    Nej det är egentligen ingen skillnad. Jag kommer berätta för min son vad IVF är om det kommer på tal, jag tänker inte göra en grej av det.
  • Mulle78

    Vi kämpade i nästan 4 år innan vi berättade om vår barnlöshet. Det var oerhört kämpigt för vi hade precis som Miracle Cats folk omkring oss som fick barn till höger och vänster. Dessutom fick vi ofta frågan om när vi tänkte skaffa barn och det är oerhört smärtsamt när det är precis det man kämpar för. Det blev lättare när vi berättade, dock behöver man ju inte berätta vartända steg man tar i IVF processen om man inte vill för alla andra berättar ju inte precis hur deras bebis blev till i sänghalmen
    Jag berättade till och med på jobbet eftersom att jag skulle vara borta en del och jag fick jättemycket stöd av både min chef och mina arbetskamrater. Det är oerhört tufft när naturen kämpar mot en, speciellt eftersom man ständigt påminns om att det är livets mening att skaffa barn. Det känns som att man inte är något värd som människa om man inte kan skaffa barn. Det är ju självklart helt fel, det finns ju dom som inte ens vill ha barn och de är ju inte sämre människor för det och ofrivillgt barnlös är ju inget man väljer direkt. Jag är ju självklart världens lyckligaste som nu fått en underbar liten bebis men jag lärde mig på vägen (jag fick jobba mycket med det) att jag är jag och lika mycket värd som alla andra med eller utan barn.

    Kanske din kusin kan ta kontakt med en IVF klinik för att få mer info och därefter funderar på hur hon vill göra men hon är inte mindre kvinna vare sig hon väljer IVF eller väljer att låta bli och då kanske inte får några egna barn. Det kan ju vara så att det går på naturlig väg om det inte hittats något som är fel.

  • Mulle78
    Hannas skrev 2008-09-26 09:02:40 följande:
    "Det är ingen rättighet att få barn"Hur kommer det sig att detta ALLTID tas upp i sammanhang där folk är ofrivilligt barnlösa, och ALLTID av folk som redan har barn? När det i själva verket är de som har svårt att få barn som VERKLIGEN tvingats bemöta frågan. Medan de som redan har barn oftast har sluppit bry sig om den problematiken helt och hållet.Jag vill bara spy över de orden. Vad betyder de egentligen? Jo: Jag vill inte betala för din sjukvård. Alla ska klara sig själva bäst de kan.Visst, välkommen Darwin. Låt de svagare falla ur bara. Då får vi det samhälle vi vill ha. Och kom inte till mig och be om hjälp när du inser att vi alla är svagare på något område.
    Det kanske inte är någon "rättighet" men det klassas i alla fall som en sjukdom och bekostas därför av landstinget vilket betyder att alla kan få hjälp eller försök till hjälp för det funkar ju inte för alla. Dock är det ju ganska lång kö på vissa ställen och vill man inte vänta får man ju betala precis som för andra ingrep som går att göra via lanstinget eller privat.
  • Mulle78

    7804 skrev 2008-10-02 15:55:59 följande:


    "En sån här kan man ju INTE köpa" utbrast hon när hon såg bodyn. "De har ju fått en IVF-bebis".
    Men jösses är det verkligen sant. Från vilken planet kom hon egentligen?
    Tänker folk inte på vad de säger? Man kan ju inte hindra dem från att tänka så men för sjutton gubbar de behöver väl inte säga det. Jag måste bara få tro att det beror på okunskap för ingen kan vara så dum.
  • Mulle78
    7804 skrev 2008-10-02 16:16:58 följande:
    Mulle78> Jag tror dessvärre att det är rätt vanligt att folk tänker så. Antingen är barnen "mer efterlängtade och speciella än "vanliga" barn" eller så är de "b-plansbarn".
    Det är verkligen trist men det är nog så att har man aldrig suttit i den sitsen så förstår man inte eller hur det är.
  • Mulle78

    caroline 32 skrev 2008-10-02 16:30:41 följande:


    Åh herregud vad sa människan !! Var hittar men en sån body sa du ? Mitt lilla ivf barn vill ha en sån !
    Mitt med
  • Mulle78
    Sulpicia skrev 2008-10-02 18:44:27 följande:
    Det är egentligen helt sjukt att man ska behöva skämmas för att man skaffar barn genom provrör. Kan inte fatta att folk har den åsikten att de barnen inte skulle vara "kärleksbarn". Om det är något så är det väl just det. Man kan ju alltid kontra med: "Jaså, ditt barn är ett sånt där sängkammarbarn."
    Ja det är nog många barn som blir till av misstag dock behöver de ej vara oönskade för det men inte planerade. Ett IVF barn eller ett adopterat barn är ju inte bara önskat utan även planerat.
  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-10-09 21:16:14 följande:
    Att evigt tjata om eventuella barn, ger säkert de barnlösa ännu mera stress. Kanske är min kusins spontana reaktion med "provrörsungar är fejk, ju", bara ett försvar för att hon själv hittills inte lyckats på naturlig väg. Blir hon gravid, ja, då lär jag väl få reda på det!
    Det är helt riktigt, det är fruktansvärt jobbigt när folk frågar om man ska ha barn. Det är precis som det står i artikeln en fråga man ALDRIG ska ställa. Det kan vara oerhört jobbigt vare sig man kan få barn eller ej.
    Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att din kusin försvarar sig mot detta genom att säga att IVF barn är fejk.
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Mulle78
    JA77 skrev 2008-10-10 23:25:34 följande:
    Ja, att hon istället för att bli ledsen för att inte kunna få barn på naturlig väg, så blir hon förbannad över att det inte går - IVF är ju inte ett önskvärt alternativ för henne.
    Jag kan inte annat än beklaga att hon känner så för hennes egen skull, hon riskerar att missa mycket. Nu vet ju inte jag hur gammal hon är, hon har kanske många år på sig att försöka själv alternativt att ändra sig och ändå gå på IVF linjen.
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
Svar på tråden Provrörsbarn är fejkbarn (?)