Inlägg från: Björkeli |Visa alla inlägg
  • Björkeli

D e så jobbit

Mamma Anna: Oj, då har du oxå något att arbeta med. Att någon ska skylla sig själv är väl lite magstarkt att få som intryck av hur en text ser ut?

Ok att man kan störa sig på det för att det inte är rätt enligt det svenskaspråket, men att bedöma någon så grovt för en text? Det finns ingen som vill bli bedömd för att de är kvinnor, utan för den individen man är. Det finns ingen som vill bli bedömd för att de är män, utan för individen... Så varför döma någon för att de använder ett "ungdomsspråk"?

moneysister: Vad tråkigt att läraren inte passar på att ge rätt grammatik till eleverna. Det är jag som mest besviken på, när jag gick på högstadiet hade vi knappt någon grammatik alls... Därför har jag idag svårt för den svenska grammatiken o känner att det inte alls flyter som jag velat när jag skriver.

• Björkeli

AMA: Klart man får en uppfattning av folk. Men knappast att jag får en dålig uppfattning av folk bara för att de skriv sms-språk, med enbart stora bokstäver, utan punkter osv. Det är ju innehållet i texten som ger mig en bild av människan bakom orden.

Om någon skriver att hennes pojkvän slår henne på sms-språk. Ska jag då döma ut henne för omogen, ung och att hon får skylla sig själv?!

• Björkeli

AMA: Jag svarade bara dig eftersom du riktade ett inlägg till mig innan, som anspelade på mitt tidigare inlägg till just Mamma Anna. Vill ju inte vara oartig o inte svara dig. Du hade ju inte behövt ta åt dig av det jag skrev till Mamma Anna om du inte vill diskutera detta. Så jag har inte vrängt några ord åt dig...

Nu är det så att jag inte går efter utseendet på texten för att döma skrivaren, är inte det ok att jag debatterar kring mina åsikter då?

Det finns säkert forskning som styrker detta, men vem har sagt att all forskning innefattar 100% av världens befolkning? En majoritet går säkert på utseendet o dömer andra efter det. Men inte alla.

Jag har inte svårt att ta folk på allvar, hur slarvigt de än skriver.

Svar på tråden D e så jobbit