Inlägg från: Cheri |Visa alla inlägg
  • Cheri

D e så jobbit

Fast d e junte för att d ska va jobbigt att läsa utan för att d ska gå snabbt o skriva

• Cheri

D va nån som kallar det här för sms språk, jag vill säga emot och påstå att det uppkommit pga. internet chattandet, vilket i sin tur gör att många (inte alla) flitiga internetanvändare faktiskt använder sig utav dessa förkortningar.

Det är ett "internetspråk" helt enkelt, som funkar för o chatta me inte för att skriva uppsatser med. Man skriver som man pratar.

Enda ggn jag slår mig själv på fingrarna är när jag skrivit ja ist för jag

Det finns ju förkortningar överallt, varför tror ni att de finns

Skriver nu med mera ist för m.m.?? Eller till och med ist för t.o.m.??

• Cheri

Skriver ni med mera ist för m.m.?? Eller till och med ist för t.o.m.??

Zzz *trött*

• Cheri

jag stör mig själv mkt mer på de som använder "dem" på helt fel ställen

• Cheri

näh d gör jag junte eftersom jag själv använder mig av såna...
    Sålänge man fattar vad det står så

Skriver som jag pratar.. om jag inte använder förkortningar som m.m för jag säger junte em punkt em

• Cheri

Sen så FÅR man ju också lov att utrycka irritation över nåt utan att man tycker det är hela världens undergång och katastrof... *pekpinne*

det heter något och uttrycka

Men du vem pratar om katastrof??

• Cheri

Men fy så kinkigt sätt du har! Vill inte leka med dig! Nejnej..

gonatt!

• Cheri

Jag tycker det låter mer som du försöker bråka saken :)

Jag har inte vart otrevlig på något sätt, bara sagt min åsikt

Flåt, trodde jag fick det, kliver ur

• Cheri

Har nån sagt att jag "chattar på Lunarstorm/med ungdomar/barn på internet." ??????

neeeeeeeeeeeeeeh......

Nån som vill förklara "chattar" ?

Däremot har jag en förmåga att förstå vad det står även om personen inte stavar rätt..
    Och har inget som helst behov av att tillrättavisa andra människor för deras fel, det gör mig inte till en bättre människa??

gu vilket hån mot dyslektiker.....

• Cheri

Såååå jag tar det igen

D va nån som kallar det här för sms språk, jag vill säga emot och påstå att det uppkommit pga. internet chattandet, vilket i sin tur gör att många (inte alla) flitiga internetanvändare faktiskt använder sig utav dessa förkortningar.

Det är ett "internetspråk" helt enkelt, som funkar för o chatta me inte för att skriva uppsatser med. Man skriver som man pratar.

Du säger:
    "Det är en enormt stor skillnad på att skriva "e d iofs ist lr L8" och att använda
    m.m. eller t.o.m. o.s.v., o.b.s. e.t.c.
    Det är v-e-d-e-r-t-a-g-n-a förkortningar som vi får lära oss i lågstadiet redan. "

Så efter att man slutat skolan slutar man även att lära sig nya saker?

Dessa förkortningar har ju uppkommit efter ett "behov" på internet.
    Man förkortar för att det ska vara lättare att skriva, precis som med alla andra förkortningar även om de är "v-e-d-e-r-t-a-g-n-a" så har de uppkommit av samma skäl.

Så d e inte heller ok att skriva tex BIM här på Föräldraliv? (är det ok att skriva FL??) Alla förstår inte va det betyder heller.

Och sist, jag chattar inte med ungdomar/barn på lunar men jag förstår ändå vad det dessa förkortningar står för..

• Cheri

Åh, AMA68 jag som tyckte din ton var nedlåtande??

Tro mig om jag intar en aggressiv ton så kommer du garanterat märka det

Vad är skillnaden mellan förkortningar och förkortningar för dig?

Förr kunde man inte musövra på förkortningarna här inne. Och det är inte alla som vet/förstår att man kan musövra dom.

Personligen tycker jag det är lättare att förstå, o , e, d, än t.e.x. BIM.

Läser man e och d, så hör man ju vad det blir. BIM kan ju vara vad som helst?

Du säger:

"Däremot påstår jag att ett inlägg i ett forum oftare att jämställa med en uppsats än med talspråk."

Det anser jag beror lite på vilken ton inlägget har, är man i en "allvarlig" tråd kke man inte använder alla dessa förkortningar medans i en lajbans tråd syns det säkert oftare.

Själv har jag inga problem med att läsa det och det är väl som med det mesta en vanesak kke?

• Cheri

Trinity, men förkortningar som , o, e d, iofs, isf osv då?

Såna förkortningar som du tar upp har jag aldrig sett här inne, än

• Cheri

Ahja så iofs och isf ÄR vedertagna

Dä, fö och Ru tycker jag man förstår. Men schucker vette tusan va d e fnåt *S* Hade jag skrivit den meningen hade jag iofs varit ännu latare och t.o.m skrivit "Trô'nte dä fö då schuckeru"

På samma sätt som jag ev. skulle kunna skriva "fattaru"

Kante (kan inte), hante (har inte), fånte (får inte), dunte (du inte) är andra förkortningar på 2 ord som skrivs ihop som skrivet talspråk på internet. Men dessa skulle jag inte använda allt för ofta. Vilket jag iofs gör dagligen på t.e.x. msn, en o annan sådan slinker nog in här oxå där det passar.

• Cheri

ja misstänkte sjunker, men läste Trô'nte, som jag läser tronte = tror inte

Så jag läste Tror inte det för då (sjunker?) du.

Nästan rätt

Svar på tråden D e så jobbit