• Andreas tjej

Hur känns foglossning?

Hur känns det att ha foglossning?

Går det bort helt efter förlossningen eller kan man få bestående problem?

• Svar på tråden Hur känns foglossning?
  • Liten måne

foglossnings känns olika för olika personer. För mig har det känts som att någon antingen sitter med små nålar och kör in dom i skelettet kring bäckenet, eller så är det ett värkande band runt höfterna. Och i slutet mot graviditeten kändes det som om någon försökte krossa skelettet med en hammare. Men jag hade otur oxå, förra gången började jag få ont i v 11. Den här gången redan i v 5

För de allra flesta brukar det dyka upp runt v 30 och försvinner efter förlossningen. En del får kvarstående problem.

• memlan

För mig kändes det som om någon högg in två knivar i ryggslutet och varje steg jag tog så vreds de om. Detta började runt v.12. Kring v.20 högg någon även in en kniv i blygdbenet(?heter det så?) det var en ännu värre smärta.
    Jag fick kryckor någon gång i början av jan. (dottern föddes 12juni). ca 1v. efter förlossningen slutade jag med kryckorna (använde vagnen som stöd istället). Tog närmare ett år innan det kändes bra igen.

• Liten måne

knivar är oxå en bra liknelse! hemskt är det iaf. jag låg hemma i 3 månader innan förlossningen och kunde inte gå

• nyår

fram känns det som om du har ont i ljumskarna, bak känns det som att du har ont från svanskotan och att det sedan strålar ut på varsin sida. Jag har båda och det kom redan i v. 13. :(
    Foglossning bak kallas också faslk issias. För det är samma nerv som kläms när man har foglossning som när man har issias bara på ett annat ställe. Det kan kännas som mensvärk också och att det strålar ner mot knäna. Det beror på att bäckenet vidgar sig som trycker ut ljumskarna och rumpmusklerna och detta gör att nerverna hamnar i kläm. Det är helt ofarligt för både dig och ditt barn men det gör ont. I slutet av graviditeten när bebisen fixerar sig slutar det tydligen göra ont på oss som fått det tidigt. (alltid något att se fram emot)
    Men jag har det under kontroll! fick det redan i v.13 och är idag i v.22 och har jag varit hos sjukgymnast och fått en massa övningar och tips och råd och sedan har jag börjat på vattengympa och gravidyoga. Vattengympan är jätte härligt, gravidyogan är lite flummig för min smak men jag ser det som ett bra strechpass :)
    Jag har slutat gå i trappor utan försöker åka hiss så mycket som det går. Jag försöker inte bära tungt och jag försöker tänka mig för så att jag sätter mig ner långsamt och reser mig upp långsamt. Vändningar i sängen får gå lite långsammare så jag håller ihop benen och samma när jag ska i och ut ur bilen. Först sätter jag mig ner och sedan svingar jag in benen i ett helt paket.

• nyår

ett tillägg...foglossning eller sk. bäckenbottenuppluckring (världens längsta ord) beror på hormonet Relaxin som utsöndras för bäckenet ska kunna vidgas och bebben komma ut under förlossningen. Vissa har mer eller mindre under graviditeten och tyvärr behöver det inte vara så att bara för att man har mycket relaxin i kroppen så får man en lättare förlossning. Relaxin utsöndras också efter förlossningen när man ammar så det är därför det tar ett tag innan det försvinner helt efter förlossningen.

• Syster mia

För mig som tandvärk i bäckenet. Olidligt ont. Huga!!!

• Selenea

Mina foglossningar har inte försvunnit trots att bebisen har varit fixerad i ett par veckor nu . Började i vecka 16 för mig och har gradvis blivit värre och värre, nu kan jag bara ta mig runt med hjälp av kryckor (är i vecka 37 nu). Tycker att ni andra har beskrivit känslan väldigt bra. Enligt min BM -kan- det gå över bara nån vecka efter förlossningen, men det kan lika gärna ta ett par år. Har hört om några enstaka som det aldrig har försvunnit för, men jag tror inte att det är så vanligt.

• milimina

bak och i sidorna: värk. bara mer eller mindre.
    framfogen: som om det brinner och svider och exploderar.

kom i v15 första graviditeten och har inte försvunnit sen dess. enda skillnaden är att när junior var runt 7-8mån slutade framfogen göra ont och jag kunde gå i trappor igen. för mig blev det inte heller bättre när bäbisen fixerade sej utan snarare värre - i v38 med junior hade jag så ont att jag inte kunde sova. jag sov inte på 4 dar vid ett tillfälle, och resten av tiden sov jag högst 1½-2h i sträck sen var jag tvungen upp. hade jag tur sov jag totalt 5-6 timmar på en natt.

si-lederna har gjort ont hela tiden, bara mer eller mindre. mer om jag gått för långt, på hårda underlag mm. hade blivit något bättre på senare tid, jag hade inte ont varje morgon längre från när han var ungefär 18 mån. sen blev jag gravid igen och det ökade på från v8. nu har jag ofta ischias och låsningar och värk typ hela tiden. är i v18 så det är ett tag kvar

men, de flesta får ju inte lika illa som jag. för de allra flesta försvinner foglossningen efter förlossningen.

Svar på tråden Hur känns foglossning?