Inlägg från: IsadorasMamma |Visa alla inlägg
  • IsadorasMamma

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag ska jag laga grön soppa!

Potatis, purjo, gröna linser, palsternacka och massor av spenat!
    Grönsaksbuljong + vitpeppar!

Min flickas favoritmat =)

• IsadorasMamma
    IsadorasMamma skrev 2008-10-08 12:15:36 följande:
    Idag ska jag laga grön soppa!Potatis, purjo, gröna linser, palsternacka och massor av spenat!Grönsaksbuljong + vitpeppar! Min flickas favoritmat =)
    Jättegott att ha stekt bacon till + knäckebröd givetvis.
  • IsadorasMamma
    Muslimah skrev 2008-10-08 18:36:00 följande:
    Hej!Jag och min man har aldrig ont om pengar, men vi köper billig mat ändå! Inte för att vi måste, men jag anser inte att man behöver köpa en tomatpuré som är 10 kronor dyrare (och dessutom i mindre förpackning) bara för att det är av ett "finare" märke. Jag kollar nästan alltid jämförspriset om jag ska köpa någon matvara. Visst hade jag kunnat köpa en dyrare tomatpuré (exempelvis) men jag anser att det är så himla onödigt att göra det om man T OM får mer till mindre pris! Bara för att det inte är av det "välkända och fina" märket Handlar ofta på Willys, tycker att de har jättebra urval av det mesta (både utländska matvaror och svenska). Sedan köper jag _alltid_ mina kryddor (och liknande) på helt utländska livsmedelsaffärer eftersom kryddorna allt som oftast är av bättre kvalité, billigare och i MYCKET större förpackningar!
    Liiite Ot i denna tråden va?
  • IsadorasMamma
    Mårran74 skrev 2008-10-08 23:17:06 följande:
    Kikärtscurry, 2-3 port:1 burk kikärtor(ordentligt avrunna och sköljda)1/2 hackad gul lök1 burk cremefraichesalt och curry efter tycke och smakStek kikärtorna i lite flytande maragrin eller liknande, slå på curry, tillsätt sedan löken och låt den mjukna i stekpannan(på sidan innan du blandar ihop). Slå i fraichen, låt koka upp. Salta och tillsätt mer curry om du vill.Ät med ris och kanske lite färska grönsaker.Tonfiskröra(sonens favorit), 2-3 port:1 burk tonfisk i vatten(slå av vattnet)1/2 stor gul lök (hackad)2-3 msk chilisås(el ketchup)2-3 dl matlagningsgrädde(beror på hur tjock sås och på hur mkt sås du vill ha)Salt och peppar efter tycke och smak-Stek tonfisken(i lite flytande margarin) och fös den åt sidan i stekpannan. Mjuka upp löken på andra sidan i pannan. Slå på grädden och chilisåsen, krydda med salt och peppar. Låt puttra någon minut och servera med pasta och ev. färska grönsaker.Baconröra, 2-3 port:1 pkt bacon(kan bytas ut mot ölkorv, tex med vitlökssmak)1/2 stor gul lök (hackad)2-3 dl matlagningsgrädde1 hackad röd, orange eller gul paprikaSalt och svartpeppar.Ev. någon dl riven ost att blanda i grädden på slutet(utan kokning), eller en cremebonjour vitlök 1 burk(kan kokas). -Dessa ingredienser är inte nödvändiga,men ger lite extra knorr och lyxkänsla! Stek baconen och mjuka upp löken i stekpannan efteråt(ev i lite flytande margarin). Bryn paprikan också. Slå på grädden och krydda med salt och peppar. Sätt i osten eller cremebonjouren om du nu vill ha ost..? Ät tillsammans med pasta och ev färska grönsaker.Grönmögelostsås, 2-3 port:Lite mer än en halv Kvibille gräddädelost(grönmögel)1 röd paprika(hackad)2-3 dl matlagningsgräddeLite extra salt och ev lite svartpepparBryn paprikan, smula sönder grönmögelosten och lägg ner i stekpannan, slå på grädden på direkten och låt såsen koka upp. Låt mögelosten smälta ordentligt och salta om det behövs(mögelosten är ganska salt i sig själv, så smaka först). Äts tillsammans med pasta och ev. färska grönsaker. (Det smakar inte helt fel med ett glas rött till denna maträtt! )
    Åhhh kikärtscurryn låter supergod! Det ska jag prova!
  • IsadorasMamma
    Mårran74 skrev 2008-10-08 23:32:55 följande:
    OBS! OBS! OBS! -OJOJ! Glömde en ingrediens i kikärtscurryn!!! Det ska förutom creme fraichen dessutom vara 2-4 msk chilisås i såsen, som krydda!
    ok! =)
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!