• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • villemo07

Palt Pitepalt

Ett gott paltrecept med ex. mandelpotatis, kornmjöl, vetemjöl och fläsk. Koka palten och servera med lingonsylt och kallt smör (som får smälta över palten). Flatpalt heter platt palt utan fläskfyllning, dessa kokas bara 30 minuter (serveras dock med stekt fläsk och lingon). Flatpalt funkar också för vegetarianer då kan man servera lingonsylt till förstås. Nåt salt är också gott till då som ex. stekt halloumiost.

Ingredienser till recept
    1 kg mandelpotatis eller annan mjölig vinterpotatis (ej färsk...)
    1,5 tsk salt
    3 dl kornmjöl
    2 dl vetemjöl
    200 gram rimmat fläsk
    Smör och lingonsylt till servering

Tillagning av recept
    Skala potatisen och riv dem fint (går lättast i matberedare).
    I en stor bunke blandar du sen paltsmeten av potatien, mjölet och saltet. Låt stå och svälla en stund så blir paltdegen fastare och bättre.
    Sätt på en stor kastrull med ca 3 liter vatten och 1,5 msk salt.
    Skär fläsket i små tärningar.
    (Forma degen till 12 runda bullar. Platta till dem lite och gör en fördjupning i varje. Fördela fläsket i palten. Vik upp kanterna och förslut palten till bollar.) brukar ha fläsk+lök vid sidan om...
    Lägg dem i kokande vatten och låt sjuda eller koka svagt i 45 minuter till en timme.

Portioner : 4 portioner palt, Pitepalt

gör så mkt du orkar skala(potatis alltså) å frys in.... mums!!!!

• Yummie

Baconpasta

Pasta
    1-2 paket bacon
    1 burk creme fraiche (tomat/basilika smak)
    1 röd eller gul lök
    Ev. 1 röd paprika om man vill ha nåt lite extra i.

Stek baconet i bitar. Tillsätt hackad lök och creme fraichen ev paprikan. Koka pastan och blanda sen allt i en kastrull. Ät och njut!

• Kaldorei

jag brukar göra ungefär lika. fast med champinjoner i också =) DET e gott. ås sen brukar jag ha chilicremefraische istället =)

Yummie skrev 2008-10-09 21:55:53 följande:
    BaconpastaPasta1-2 paket bacon 1 burk creme fraiche (tomat/basilika smak)1 röd eller gul lökEv. 1 röd paprika om man vill ha nåt lite extra i.Stek baconet i bitar. Tillsätt hackad lök och creme fraichen ev paprikan. Koka pastan och blanda sen allt i en kastrull. Ät och njut!
  • Yummie

Har faktiskt funderat på att testa chili creme fraiche till det, ska nog göra det nästa gång.

Kaldorei skrev 2008-10-09 23:23:40 följande:
    jag brukar göra ungefär lika. fast med champinjoner i också =) DET e gott. ås sen brukar jag ha chilicremefraische istället =)
  • Kaldorei

det e skitgott :P släng i lite champinjoner också. å sen toppar man det med lite riven ost med sen :P sååå gott!

Yummie skrev 2008-10-09 23:51:38 följande:
    Har faktiskt funderat på att testa chili creme fraiche till det, ska nog göra det nästa gång.
  • Yummie

Oh ja:-P det ska jag allt göra! Tack för tipset!

• Líllafamiljen

Vilken super tråd.. vi brukar ha nudlar med kyckling till det serverar vi thai sötsursås.. lätt och gott!! Dessutom billigt.. pom man vill kan man ha i morötter och minimajs eller annat gott.

• tjorven80

gjorde falukorv i ugnen i går med paprika äpple lök.. en sås röra på stark senap, tomat pure och lite kryddor.. hemma lagat mos till.

• QuteCat

Ratatouille

1 squash/zuccini 1 aubergine1 burk krossade tomater 1 paprika 3 msk olja, smör eller margarin 1 msk citronsaft 3 msk klippt persilja 1/2 tesked salt 1 kryddmått vit- eller svartpeppar

Till 3-4 personer.
    Man tar en gryta och häller i olja. Sen häller man ner tomaterna, hackar zuchinin, auberginen och paprikan i tärningar och öser ner. Sedan får man hälla på lite vatten så att det inte bränner vid. Ner med alla kryddorna och låt det koka utan lock i ca 45 minuter. Man kan gå och röra om litegrann ibland. Koka pasta/ris/stek kött till.

Alt. ta bara zuccini o  ta bort auberginen, tillsätt mer krossade tomater i stället o lite mer kryddor.

• marre 84

Hej
    jag vill också vara med här och få bra tips om god och billigare mat...just nu så slösar vi från 6000-7000kr mat i månaden och vi är 2 vuxna och 2 barn...ja varför inte att spara lite.. mycket bra tråd...jag ska göra baconpastan idag bra tips...

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!