• Låtta1

    Vi som haft Hepatos.

    Hej!Jag har haft hepatos med båda min tjejer,är nu gravid igen och är i v24 och för två dar sen så kom den där j*la klådan under fötterna och i händerna igen!Med första fick jag hepatos i v33,med andra v30.undra lite om det finns fler som fått det så här pass tidigt och hur det gick för er och hur tidigt dom satte igång/snittade er?

  • Svar på tråden Vi som haft Hepatos.
  • Låtta1

    sholof: ja mina gallsyror ligger på 49 just nu!känns jätte bra att de sjunker,men som läkaren sa så finns ju risken att dom stiger igen, ju lägre de är desto bättre är det för bebisen.
    men jag känner då ingen skillnad i klådan tyvärr.vad ligger dina gallsyror på nu?

  • sholof

    fick inget direkt värde på gallsyrorna, men lättförhöjda så antar att de fortfarande ligger mellan 10-20 nånstans. Nya prover om 2 veckor.

    Nej tyvärr så verkar det inte som att höjda eller sänkta gallsyror påverkar hur mycket det kliar. Men som sagt så är det ju bättre för bebisen när de inte är så jättehöjda.
    Vad äter du för medicin nu o när ska du ta nya prover?


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • MiJo

    Hej!

    Vet någon av er hur förhöjda gallsyror kan påverka barnet? Finns det risk för bestående skador på något sätt? Mina ligger på 12, har ej fått svar på andra provet än.
    Är lite nojig, har förstått att rikigt höga värden verkligen kan vara farligt men vart går gränsen där egentligen?

  • Låtta1

    sholof: jag äter tavegyl morgon & kväll och Urofalk 4st till natten.
    jag ska ta nya prover på måndag,jag tar en gång i veckan nu.

  • LucasMama nr1

    miJo:Mina värden ligger på 10 o de är inget alarmerande...de har ändå koll på mig med ctg o ul en gång i veckan men vad ja läst här så har de som legat på ca 80 blivit igångsatta...ja hade högre värden me min första så ja oroar mig just nu inet så mycket...eller jo de gör jag, att värdena ska stiga rättvade skitmycket men de har koll på mig hela tiden...har du varit på extra koll?

  • MiJo

    LucasMama nr1 skrev 2008-10-24 09:20:53 följande:


    miJo:Mina värden ligger på 10 o de är inget alarmerande...de har ändå koll på mig med ctg o ul en gång i veckan men vad ja läst här så har de som legat på ca 80 blivit igångsatta...ja hade högre värden me min första så ja oroar mig just nu inet så mycket...eller jo de gör jag, att värdena ska stiga rättvade skitmycket men de har koll på mig hela tiden...har du varit på extra koll?
    Det enda de gjort är att de tagit prover 2 ggr. Leverproverna var bra men gallsyran låg på 12. Därför tog jag nya prover i måndags men har ej fått svar på dom än. Jag hade klåda ett par nätter innan första provet sedan la det sig. Men inatt kom det tillbaka med besked, jag har knappt sovit inatt för det kliat så under fötterna. Det jag är orolig för är att proverna jag gjorde i måndags inte visar de värdena som jag kanske ligger på nu eftersom jag inte hade klåda innan provet togs... Vet du om det är vanligt att värdena åker upp och ner? Jobbigt att det tar sån tid att få provsvar. De har inte kollat med UL eller CTG. Det bör dom göra eller vad säger dom dit du går?
  • sholof

    MiJo: Jag har inte blivit kollade me Ul o ctg när mina värden bara var lätt förhöjda.

    UL har de gjort först när jag ätit medeciner som kan vara tillväxthämmande, så det är kanske lite olika det där.
    Jag blev inlagd för kontroll först när mina värden var högre än 40 (tror jag...) o dåkollade de ctg.

    Låtta: Då har du ätit ursofalk ett tag då? De brukar väl sätta in det för att sänka gallsyrorna eller hålla dom på lägre nivå om jag förstått det rätt.
    Har ännu sluppit de där dyra tabletterna, men får se om mina värden stigit till nästa gång för då verkar det som om jag skulle få såna.

    Men det är ingen av er som äter prednisolon då?


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • LucasMama nr1

    MiJo:

    ja var som du...dagen ja tog proverna kliade det inte så mycket men sedan började det klia rejält...avvakta svaren o säg som du känner till din bm så att de forstätter ta prover på dig..stå på dig. Ja äter Ursufalk o tavegyl när ja ej står ut...hade hepatos med första, kanske ja skrivit. Jag går i hbg o de har koll på mig 1 gång i veckan vilket är väldigt skönt...gjort två ul o tar ctg varje gång. Skönt o veta att allt är bra o att mitt barn mår bra. Prata med din bm o att du vill komma till seriösa läkare...inte såna som bara sitter o sjukskriver folk, något de gör på min mvc. Ja de känns hopplöst att man ska få vänta så himla länge på proverna...min bm är så bra så vi tog extra o hon ringde o jagade efter svaren.

    Lycka till!

  • sholof

    Lucasmamma:går ju oxå i hbg, så då kanske vi har samma läkare?!

    Min klåda blir värre o värre nu tycker jag. Är ju bara i v 29 så känns som en lång väntan om det ska vara så här. Fast ändå lite glad för förra gången kom klådan redan i v 20 o denna gången började det ju knappt klia innan v 27


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • MiJo

    Måste bara säga att ha klåda under fötterna måste kunna jämföras med vilken typ av tortyr som helst. Om de hade kunnat föra över hepatos i brottslingar så hade de kunnat få dem att erkänna på nolltid. Inatt sov jag max 2 timmar. Knäckande minst sagt. Tog en våt handduk och virade runt fötterna bara för att känna något mer än bara klådan. Å vad jag tycker synd om alla som har det såhär! Jag har tur i oturen, bara en vecka kvar innan mitt kejsarsnitt. Tog prov för gallsyrorna i måndags vilka visade sig ligga på 15. När jag tog provet kliade det inte som inatt och jag blev återigen orolig att nu kanske de gått upp ännu mer sedan i måndags. Men de försöker lugna mig med att det inte är så. Skall in och hämta Lergigan snart, hoppas det kan hjälpa.
    Det är sjukt att man inte kan försöka bortse från klådan; jag försökte verkligen acceptera den och försöka somna, jag var ju så trött eftersom jag sov dåligt natten innan också. Men helt omöjligt. Dessutom ligger jag och oroar mig för bebisen att den får syrebrist därinne bland alla gallsyror

Svar på tråden Vi som haft Hepatos.