• Pikku Enkeli

    Måste alla i Finland läsa svenska i skolan?

    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Svar på tråden Måste alla i Finland läsa svenska i skolan?
  • LuMa

    Ja, i dom svensktalande delarna i alla fall.
    Bra svar va?

  • jippy

    Jag har för mig att de måste läsa svenska i hela Finland, inte bara de svensk-talande delarna.

  • filos

    Japp, det måste man!!! Jag har gått grundskolan och gymnasiet i Finland och på den tiden fick man välja om man ville börja läsa svenska på trean, femman eller (senast) sjuan. Vet inte om samma gäller nu angående årskurser men ämnet är fortfarande obligatoriskt!!!

  • veera

    De som har svenska som modersmål läser finska, och de som har finska som modersmål läser svenska i skolan, eftersom Finland är ett tvåspråkigt land.


    Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Abessiniern

    Jag är ganska säker på att det har ändrats för inte så där hemskt länge sedan. Förrut så började väl barnen i Finland att läsa svenska i skolan innan de började med engelska, därav var många finska ungdomar inte så duktiga på engelska. Men nu läser man engelska istället som första språk efter finskan. Jag tror inte att svenska är obligatoriskt alls för alla längre.

  • Abessiniern

    Vi var i Helsingfors för två år sedan och var på en guidad rundtur och då berättade guiden att de har börjat ta bort svenska gatunamnen i Helsingfors så att det numera bara ska vara skyltar på finska. En parentes, det har ju inegt med språk i skolan att göra egentligen. Men guiden sa att det hade att göra med att numera är svenska "bara" ett minoritetsspråk som andra i Finland.

  • veera

    Det andra inhemska språket har tidigare varit obligatoriskt i studentexamen men nu så får man välja vad man skriver i studentexamen, dvs där så går det att lämna bort provet i det andra inhemska språket, men i hela grundutbildningen är det obligatoriskt.


    Saepe creat molles aspera spina rosas
  • LuMa
    Abessiniern skrev 2008-09-20 20:34:52 följande:
    Vi var i Helsingfors för två år sedan och var på en guidad rundtur och då berättade guiden att de har börjat ta bort svenska gatunamnen i Helsingfors så att det numera bara ska vara skyltar på finska. En parentes, det har ju inegt med språk i skolan att göra egentligen. Men guiden sa att det hade att göra med att numera är svenska "bara" ett minoritetsspråk som andra i Finland.
    Mja.
    Finland fick en ny språklag som godkändes 2003 och tog i bruk 2004 och den säger att:
    Grundlagen garanterar på samma sätt som den tidigare regeringsformen att finska och svenska är landets nationalspråk. Enligt grundlagen skall det allmänna tillgodose den finskspråkiga och svenskspråkiga befolkningens kulturella och samhälleliga behov enligt lika grunder.
  • Abessiniern
    LuMa skrev 2008-09-20 20:46:04 följande:
    Mja.Finland fick en ny språklag som godkändes 2003 och tog i bruk 2004 och den säger att:Grundlagen garanterar på samma sätt som den tidigare regeringsformen att finska och svenska är landets nationalspråk. Enligt grundlagen skall det allmänna tillgodose den finskspråkiga och svenskspråkiga befolkningens kulturella och samhälleliga behov enligt lika grunder.
    Okej, jag kommer bara ihåg lite luddigt vad hon sa, det var en mycket patriotisk kvinna som inte verkade ha så mycket till övers för svenskar. Men stämmer inte det att barn i Finland (med finska som modersmål) börjar läsa engelska före de börjar läsa svenska? Men är det alltså obligatoriskt att läsa svenska fortfarande?
Svar på tråden Måste alla i Finland läsa svenska i skolan?