• Anonym (oj)

Delgivning från Kronofogden!

Panik! Fick precis hem ett brev från kronofogden. Fanns ett delgivningskvitto där. Som ska skickas in snarast.
    Ärendet gäller någon tidning jag beställde 4 (!!!) år sedan. Jag betalade den, och flyttade. Nu har kostnaden gått upp till 1980kr.
    Det ska betalas in senast 1 oktober. Dvs nästa vecka.
    Jag har inte såna pengar. Kan man delbetala skulder hos KF?
    Som student har jag inga 2000kr att slänga ut. Har inte råd att samla ihop till en buffert för tillfället. Klarar oss just precis med dom pengarna jag får in.

Ska fylla i delgivningskvittot, och skicka in det. Kan jag sedan ringa till kf? Fråga om delbetalning?
    Betyder detta nu att jag har prick hos KF?

• Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!
  • Anonym (juristen)

Lyssna på Waldo. Det är helt rätt förfarande. Men ring och prata med KFM. De är faktiskt mer serviceminded än vad de får cred för.

• Lillevida

Du har nu 10 dagar på dig att skicka in kvitot, o betala!! Betalar du inte inom dessa 10 dagar, så får du en bet. anmärkning, även om du ringer till KFM. Prova ring till inkasso. men dom kommer nog inte att dra tillbaka de från KFM, om du inte betalar nåt.

• Anonym (juristen)

AndersFru: Det där beror helt och hållet på om man är skyldig pengarna man krävs på. Om man inte är det eller om skulden är preskiberad skall TS göra som Waldo skriver. Om man är skyldig pengarna och vet det då stämmer det som du skriver.

• arkeologitjejen

Om TS heller inte nåtts av några krav så är det ju i strid med god faktureringssed. Tror nog att TS skulle ha en god chans att vinna ärendet om hon gör en ARN-anmälan, men då borde bestridan hos bolaget ha skett först.

Mamma till Linnea, född 080310.
  • Waldo

En ARN anmälan hjälper inte i detta fallet.
    Vad man kan göra om det visar sig strida mot lagen om god inkassosed är att anmäla det till inkassobolagens insynsmyndighet som är Datainspektionen

• Lillevida

Är inte de ganska ovanligt att en skuld preskiberas?? Det räcker ju, att dom har försökt nå Ts på telefon, eller skickat brev som inte kommit fram?

• Anonym

Anders Fru skrev 2008-09-22 20:44:13 följande:

Är inte de ganska ovanligt att en skuld preskiberas?? Det räcker ju, att dom har försökt nå Ts på telefon, eller skickat brev som inte kommit fram?
    nej jag tror att man ska veta att personen VET om skulden.
  • Lillevida

Tyvärr är det inte så. Jag råkade nämligen ut för detta. Breven hade inte kommit fram för jag hade flyttat, o dom hade försökt ringa på mitt gamla nr. Så jag fick vackert betala!

• ReRant
    Anonym skrev 2008-09-22 21:17:40 följande:
    Anders Fru skrev 2008-09-22 20:44:13 följande:nej jag tror att man ska veta att personen VET om skulden.
    Så om man har skulder och kan hålla sig undan i tre år, så slipper man betala? Najs.
  • Lillevida
    ReRant skrev 2008-09-22 21:28:25 följande:
    Så om man har skulder och kan hålla sig undan i tre år, så slipper man betala? Najs.
    Jag sa ju precis att de inte är så!
Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!