• Äldre 23 Sep 16:59
    19799 visningar
    20 svar
    20
    19799

    Du som använt henna till håret!

    Jag har färgat mitt hår rött en längre tid. Nu är jag sugen på att prova henna. Har aldrig gjort det förut och undrar om jag kan göra det trots att jag redan har färgat hår eller måste det växa bort innan?

    Någon som vet?


    Det som inte dödar härdar...
  • Svar på tråden Du som använt henna till håret!
  • Äldre 23 Sep 17:02
    #2

    OKej.. men om jag gillar resultatet så kommer jag fortsätta med henna... och jag tror jag kommer bli nöjd... hur vet jag att det är ren henna?


    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-23 17:01:49 följande:
    Använder du naturell hennaär det t.o.m bra för håret. Tänkvärt är att det senare blir svårareatt färga håret med kemiska produkter om du har haft henna i håret.
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 23 Sep 17:14
    #5

    Blanda den med te... hur? Alltså te istället för vatten eller menar du det i en tepåse?
    Som sagt jag har aldrig gjort detta...


    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-23 17:06:24 följande:
    Ett tips är om du vill få starkare resultat att blanda den med te då blir färgen intensivare.
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 23 Sep 17:17
    #6

    Såhär står det på förpackningen....

    .....Herbeques henna består uteslutande av pulvriserande blad från henna busken......
    .... ca 125g garanterat äkta henna...

    då borde det vara ren eller??


    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 23 Sep 18:57
    #9

    Okej.. men jag har kort hår så det gör inget... det växer snart ut....


    Haraaz skrev 2008-09-23 18:27:27 följande:
    Ja men om du är mörkk i håret o färgar med henna så är det SKITSVÅRT o få ur... står att det ska gå bort efter några månader men det har det aldrig gjort på mig, man får vänta tills håret växer ut! Sjukt.
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 24 Sep 18:50
    #11

    Åh tack... vad spännande!! Nu ska jag bara se till att få det gjort oxå.... har sett en hel del som blandar i honung så det borde kanse jag oxå göra... har du något mer tips??


    Richael skrev 2008-09-24 02:24:08 följande:
    Du kan lägga i henna i ett redan färgat hår, tänk bara på att det blir skillnad när sedan "din egen" färg växer ut. Hår som färgas m henna får en djupare färg för varje färgning.Och som sagt, henna måste växa ur - har försökt avfärga (på salong)en gång, och det var inte lätt!
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 25 Sep 08:18
    #14

    Okej... sova med det... hihi... sängen kommer bli helt röd...
    Jag använder aldrig balsam.... har ju kort hår.... o tvättar håret gör jag bara någon dag (ev 2) i veckan.. är en liten lortgris... hehe


    Lady Dahmer skrev 2008-09-25 00:57:30 följande:
    för starkare/intensivare färg så föreslår jag att du (efter att du lindat in huvet i plast) SOVER med det på! Ju fler timmar desstå bättre. nån matsked olja i för glans. OCH VIKTIGT: tvätta ur ALL balsam innan du färgar, (och låt håret torka innan du häver i hennan) samt använd ingen balsam efteråt. Dessutom är det bäst om du låter bli att tvätta det på ett par dagar så färgen får sätta sig.
    Tack för tipsen, en fråga till.. kan man blanda med sked alltså metall eller får det bara vara plast?
    Richael skrev 2008-09-25 00:52:41 följande:
    Det finns en uppsjö av grejer man kan blanda i hennasmeten för att förändra färgen: starkt thé/rödvin/honung/olja osv, osv.Nu är det i alla fall 10 år sedan jag hennade men jag använde mest bara vatten. Tänk på att vattnet ska vara riktigt hett när du blandar det med pulvret och sedan ska det gärna stå ett par timmar innan man smetar i det. Blanda i plast eller glasskål - och värm i mikro innan du har i det(ska bli bättre resultat då det är varmt). Om du vill ha en "rödare" färg ska huvudet viras in i plast eller metallfolie och sedan ska det få verka så länge man orkar. För en mer brun ton sägs det att man INTE ska vira in håret.Tänk på att skydda golvet där du håller till, får hennastänk torka in kan det vara svårt att få bort. Lycka till!
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 25 Sep 16:54
    #17

    SVejsan:

    Jag tror det är ren henna... se nedan!


    ellam71 skrev 2008-09-23 17:17:06 följande:
    Såhär står det på förpackningen.........Herbeques henna består uteslutande av pulvriserande blad från henna busken.......... ca 125g garanterat äkta henna...då borde det vara ren eller??
    SVejsan skrev 2008-09-25 16:52:28 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-23 17:01:49 följande:Använder du annan henna än en ren naturell (hur man nu kollar upp det? Inneehållsförteckningar kan vara lite osäkra minst sagt) så finns det trisker för svåra allergiska reaktioner om det visar sig att du är känslig (bland annat andnöd) sv.wikipedia.org/wiki/Henna
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 25 Sep 23:47
    #18

    Jahopp, nu sitter jag här inplastad och snygg.. ehh.. eller inte.. haha Är nervös för hur det kommer se ut... hoppas jag blir nöjd! Nu ska jag försöka sova oxå.. hehe utan att skita ner sängen. God natt!


    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 27 Sep 00:44
    #20

    Det gick bra... men oj vad jag sovit dåligt i natt.. haha.. legat på helspänn!! Men nu är jag så rödhårig!! Men jag hade önskat mig liiite mer orange aktigt.. men rött är fint oxå.. det blev samma färg som jag alltid haft.  Kan visa med bild här sen... =)


    Richael skrev 2008-09-26 16:45:14 följande:
    Hur har det gått med hennan?
    Det som inte dödar härdar...
Svar på tråden Du som använt henna till håret!