• natjess

järntabletter

hej hej alla !!!
    jag e så konstant trött och yr .... jag antar att ja har lite brist på de ena och de andra köpte ABCDE vitaminer häromdagen de har tagit bort tröttheten men ja e fortfarnade yr .... tänkte kanske att ja behövde lite järntablettter men måsta man gå till doktorn då el kan ja köpa vanliga på affären ??

• Svar på tråden järntabletter
  • Johanna 76

receptfritt på apoteket.:)niferex är den jag tar men finns andra. fråga personal på apoteket.

• miss nöjd

Det är MKT bättre att köpa "blodsaft" från naturaapoteket eller vanliga affärer. Det tas upp bättre av kroppen och man höjer snabbare sitt järnförråd.

• thia79

en flaska Blutsaft innehåller 2-3 järntabletter, säger min barnöverläkare, visst det är skonsamt mot magen men vill man ha snabb effekt ska man testa Niferex eller Duroferon, det förstnämnda är skonsammast mot magen.

• natjess

och de ska ta bort töttheten och yrsel ?
    jag e ju inte gravid fick min mens idag kan de bero på de har ju aldrig haft sånt hät förrut ! sen lider ja av ångest och är mkt spänd men om de skulle va av spänning bara så e de väll inte farligt och äta järntabletter ?

• thia79

det är ofarligt att äta järntabletter! Bara man följer rekommenderad dos! Det är viktigt att kvinnor i fertil ålder, oavsett gravid eller ej, får i sig extra järn, vi blöder ju varje månad och behöver återställa järnet vi förlorar.

• natjess

då ska ja traska iväg å köpa de !

• Starkast

Men har man bra järnvärden är det ju totalt onödigt att äta järn!
    För höga värden kan vara farligt.

• DorisB

Jag kan rekommendera Hemofer, finns receptfritt på apoteket och är väldigt snälla mot magen, inte så starka heller.

Men om du är trött/yr och tror det beror på järnbrist bör du kolla upp det. Tar bara någon minut.

• 1977Maria Therese

Om du gravid och hb är lågt behöver man starka järn tab. Då finns de på apoteket bakom disken.

Men om du inte är gravid så måste man gå till dr och få recept, skulle jag tro???

Annars så pröva att äta Hemofern järn tab 9 mg per tab.

Svar på tråden järntabletter