• BebisI­Aug
    Äldre 26 Sep 22:35
    23460 visningar
    9 svar
    9
    23460

    Svårt att sova på dagen.. 8v-bebis

    Min son sover bara korta stunder på dagen, kanske sammanlagt 1 timma. Detta gör att han blir övertrött och jättegrinig på kvällen, han skriker 1-2 timmar varje kväll.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att sova på dagen, det känns som att jag inte har fått in några bra rutiner än utan det blir olika varje gång. Har han somnat och jag lägger ner han så vaknar han efter max 20 min. Skulle vilja att han sover 2 timmar iaf på dagen.

    Nån som har nåt bra tips?

  • Svar på tråden Svårt att sova på dagen.. 8v-bebis
  • BebisI­Aug
    Äldre 26 Sep 23:00
    #1

    puff

  • Äldre 27 Sep 11:16
    #2

    Hej!
    Jag hade också väldiga problem när min dotter var så liten. Hon kom aldrig till ro hur jag än gjorde. Jag tyckte jag provade allt. Men tillslut gick det! Jag gjorde så att jag släppte på mig själv och var inte så stressad över att hon inte ville sova och sen när jag märkte att hon var trött (då orkade hon max 1,5h vaken) la jag mig med henne i vår säng och ammade henne tills hon sov. Det funkade faktiskt efter ett tag. Så när hon sov var det bara att dra ut tutten och smyga därifrån. De gånger hon sov allra längst var när jag också somnade och sov en stund bredvid. Jag gjorde så varje gång hon skulle sova ett bra tag. Sen gick det bättre och bättre och nu ammar jag henne sällan till sömns

    Jag tror min hade svårt att komma till ro dels för att hon behövde min närhet och dels att jag var stressad för att hon inte sov något och jag ville att hon skulle göra det. Jag tror inte på det där att barn sover när de behöver. Visst, vissa barn sover mer än andra men min dotter kan fortfarande ha svårt att komma till ro men jag behöver inte lägga henne ner och amma henne till sömns, hon behöver oftast hjälp att somna genom vaggning, eller buffande i sängen. Ibland somnar hon dock sittande i knät utan någon hjälp eller på lekfilten...

    Använder du napp? Jag tror jag bytte napp mot tutte när hon somnat, ibland blev hon arg och då var det bara att amma en stund till och sen prova igen.
    Lycka till!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Hannah ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 27 Sep 12:59
    #3

    Hej! Har precis samma problem. Vill inte sova på dagarna, vaknar efter 30 minuter i vagn på promenad och har jättesvårt att komma till ro. Vissa dagar kan hon somna på mitt bröst när vi ammar men oftast är det precis som du beskriver - sover max 1 timme i små portioner över dagen och jättegrinig vid 7-8 då jag får gå och lägga mig med henne och hon somnar ammandes.
    Hon somnar alltid vid bröstet och det är nog boven i dramat. Kan ju inte sticka in bröstet i munnen när hon ligger i vagnen osv.
    Hon sover dock rätt bra om nätterna - när vi väl skrikit klart på kvällarna och hon somnar så vaknar hon till och från och vill ha bröstet under natten men jag somnar om när hon äter och sedan vid 4-6 vaknar hon igen och är pruttig i magen. Förhoppningsvis växer magproblemen bort och jag orkar ta tag i att inte somna med bröstet i munnen. Så du är inte ensam - tyvärr har jag inga goda råd att ge.

  • Äldre 27 Sep 13:15
    #4

    Jag kan INTE påstå att jag har samma problem! ;) Idag har han sovit från 11-13 och sen igen 15-30 till 19.00 med en mjölkpaus. NU ska jag gå å väcka han, kan man verkligen sova så mkt på dagen?! Han är 2 månader. Han somnar antingen till bröstet eller om man bär honom, antingen i sjal eller ej.

    Eran lilla kanske märker av att du hemskt gärna VILL ha honom att sova, eller så kanske du inte heller är i ro i kroppen för vad det nu kan vara, medvetet eller omedvetet. Slappna av själv och släpp kraven. Kanske funkar eller inte, men det är mitt råd iaf. :)

    /A.

  • Äldre 27 Sep 13:41
    #5

    Barn som sover har regelbundna uppvak. Det är precis som det ska. "Problemet" är när de inte kan somna om för egen maskin. Min pojke har alltid haft sitt första uppvak rätt klockrent 30 minuter efter insomnande på dagen. Det man ska försöka göra är att söva om INNAN barnet vaknat, när man märker att det är på gång.

    För oss var lösningen att vagga. Han sov helt enkelt i bärsele. Glatt utvilat barn. Pröva vad som fungerar för er. Det kan ju vara att vagga i vagnen, amma om barnet sover i sängen....ja man får helt enkelt pröva sig fram. Min erfarenhet är att de ofta sover rätt länge till om de så att säga passerat första uppvaket. Det viktiga är som sagt att söva INNAN barnet har vaknat. man märker ju på rörelser, andning etc. när det är på G. Har barnet ett väldigt tidigt uppvak kan man ju låta det sova i famnen tills det passerats och sedan lägga ner.

    Några tips bara, som kan vara värda att pröva för den som vill. Kan ju fungera

  • Äldre 27 Sep 16:24
    #6

    TS Har du provat att ha din bebis i bärsjal? Kan vara att din bebis har stort behov utav närhet vilket många bebisar har Det är vanligt att dom vaknar fort om man lägger ner dom för att sova ensamna.

    Så kanske att om du provar med en bärsjal att din bebis kan sova bättre i den och då så kan du göra lite annat oxå medans han sover

  • Äldre 27 Sep 17:15
    #7

    Bar också en del i sjal och då sov hon som en stock


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Hannah ♥¸.?°´¯) ♥
  • MinPop­pis
    Äldre 27 Sep 21:13
    #8

    Min 8 veckors sover inte heller så långa stunder på dan. Hemma sover hon högst 20 min åt gången, men däremot om ja far ut å går me henne så så sover hon hela tiden i vagnen, sen när ja kommer in kan hon ibland blåsa iväg en timme till. De är lite jobbigt när man inte kan gå ut för hon blir övertrött om hon inte får sova några timmar på dan, å de blir svårt å få hon å sova sen på kvällen.

  • Veroni­ca123
    Äldre 28 Sep 16:25
    #9

    Min bebis började sova bättre när han fick sova på magen på dan. Annars var det babybjörnen som gällde... Nu vid 3 mån har han äntligen börjat sova i vagnen! Men bara om den rör sig, så det blir många långpromenader.... :)

Svar på tråden Svårt att sova på dagen.. 8v-bebis