Inlägg från: JohannaMatt |Visa alla inlägg
  • JohannaMatt

Mina två änglar

Emma!
    Jag vill oxå skicka en stor kram till dig och säga att jag tänker på er varje dag. På senare tid också utan att gråta. Det svåraste är ju för oss som är kvar här på jorden. För barnen har det fint o leker me alla andra änglabarn och blir omhändertagna av gamlemormor.
    Där de finns existerar ingen smärta och det är en tröstande tanke. Underbara fina änglabarn du har! Och att tänka på att det bara var några minuter av deras liv som det hemska hände och både före o nu efter så är de lyckliga och lekfulla o har det bra och har världens bästa mamma!

• JohannaMatt

Jag tror som du Emma, att när du var medvetslös så följde du barnen och lämnade över dem, pussade o kramade och sa inte hej då, men "Vi ses snart"...och sedan fick du återvända. För du var inte färdig här nere. Utan dig hade inte den skyldiga kunnat dömas och du hade så mycket mer att ge.

Det är så fint att läsa om de minnen du har av barnen, skönt att tänka på dem som de var, och inte bara om allt det hemska som man läst om i pressen. Skrattar när jag läser om Max och hans klokheter :)Så lik min son. Behöver du hjälp, stöd eller vad som helst så be om det! Vi är många som finns här, beredda och glada att få underlätta om det går!

Till sist,
    Modig är inte den som gör något utan att vara rädd.

Modig är den som gör något TROTS att den är rädd.

Som du, Emma. Kram på dig.

• JohannaMatt

Kikar in o säger godnatt till Emma och er andra. Och Sov gott inatt alla små änglar, ta hand om varann där uppe.

• JohannaMatt

Läste i tidningen idag att Emma sagt att det värsta var att Max hade stått bredvid henne och antagligen försökt skydda sin mamma. Jag blir alldeles kall. Denne lille prins, en sådan modig hjälte. Kan inte fatta. Man tror att tiden ska matta ut känslorna, men det känns lika starkt varje dag. Det enda jag kan tänka som gör att det känns lite bättre är att de är på ett bra ställe idag, utan smärta och rädsla, och att barnen har varann.

Hur är det med dig, Emma? Är det tungt nu i veckan?

• JohannaMatt
    emmy840508 skrev 2008-10-07 23:56:38 följande:
    Ja, Max har förmodligen stått bredvid mig. Han hittades nedanför mig bara. En hjälte in i det sissta. Men det ska inte en 4:åring behöva vara. Men han var den Max som jag minns. Skyddade alla han älskade. Han kommer alltid ha hjälteplatsen i mitt liv.
    Tack för att du frågar hur det är idag. Jag har vart till graven o tänt alla 19 ljus idag. Ställde dit en bukett med röda rosor. Fixade till lite runt om och gjorde så fint som de är värda. Det är tungt vissa dagar. Andra lite bättre. Idag har vart en ganska jobbig dag. Men då gör jag bara sånt som jag orkar vill och behöver. Tack tack för f-kassan som låter mig vara sjukskriven.
    I villken tidning o villken dag hadde du läst det?
    Hej Emma!

Tänker på er varje dag, ibland gör jag något och så kommer jag på mig att bli förvånad över att det säkert var tio minuter sedan jag tänkte på er...Sänder många kramar till dig.

Ang artikeln så var det i Aftonbladet igår, alltså 7/10, på sidan 8. Satt i skolan när jag läste och var tvungen o gå in på toa o samla mig en stund.

Kram
  • JohannaMatt

De är så ljuvliga...så himla himla fina.

Jag tror att det känns så nära för ni är en helt vanlig familj. På nåt sätt vill man hålla sådana här händelser ifrån sig, tänka att "men jag är ju inte sån, umgås inte i såna kretsar, går inte i de områderna" osv, osv... Men ni hade ju inte gjort något, inte något som gjorde att ni kunde förvänta er detta. Ni är precis som vilken familj som helst. Som min familj. Jag tittar på bilderna och kan inte fatta att de inte finns här mer. De ser så sprudlande o levande ut. Nästan så man kan höra deras skratt genom datorn...

Och detta med lapptäcket, konstigt jag tänkte häromdan, att undra vad de gör med alla barnens kläder...och leksaker. Nu vet jag. Och det känns som ni gör helt rätt.

• JohannaMatt

Ja, att man kommer ut är nog viktigt. När jag var sjukskriven hade jag min hund som då var valp. Jag har många gånger varit tacksam äver den lilla byrackan som gjorde att jag kom ut i skogen och till havet och inte fastnade inne i lägenheten.

• JohannaMatt

Känns tröstande att veta att barnen har en så underbar mamma, så att man vet att under deras (allt för korta) tid här på jorden så hade barnen det så bra!

Läste förresten att efter Tsunamin så gick ju några mammor ihop och skapade minnessmycken (miss dee)

Jag skulle gärna bära ett Max och Saga-minnessmycke!

• JohannaMatt

Gonatt allihopa, gonatt Emma! Gonatt alla fina änglar.

• JohannaMatt
    emmy840508 skrev 2008-10-09 18:02:52 följande:
    Ja, självklart vill jag berätta om oss.
    Mitt finaste minne av barnen... hmm, jag har så många, men ett som jag spontant kommer ihåg är en dag nästan precis en vecka innan händelsen när vi går ner till ån. Vi har med oss fika o gammalt bröd till ankorna. Lite av berättelsen finns på max minnessida under "blogg". Det var en sån lugn dag, vi hadde det extremt mysigt, max visade Saga skulpturer som finns bredvid ån. Saga var lite skeptisk, men Max visade att det inte var nåt farligt alls. Så de tillslut gick fram utan min inblandning, hand i hand o klappade skulpturen.El på julafton när Saga var livrädd för tomten, hon hadde intagit mosters knä och lämnade det inte. max blev bästa kompis med tomten och hämtade paketen åt saga....Saga pratade mycket, tillexempel när hon bajsat så sa hon "bläj" o pekade på blöjan.När jag satt på toaletten en dag så hadde jag fått mens, jag skulle precis sträcka mig efter en tampong när Saga kom inspringande. Hon såg vad som hänt i mina trosor och pekade, rynkade på näsan och sa "bläj" -nej sa jag, det är inte bajs.Hon sprang iväg och kom tillbaka några sekunder senare med en av sina blöjor!Ja, smart var hon iaf...
    Så härligt att skratta lite i denna tråden också! Jag tror ändå att det är det barnen velat...att de tittar ner på oss och undrar varför alla gråter...De har ju det bra.

Måste bekänna att jag blev rädd av denna händelse, blev noga med att låsa dörrren, att barnen inte fick springa och öppna själva osv...Men en natt vaknade jag av att min 4-åring ropade och grät från sitt rum. Jag sprang dit och han sa med panik -mamma, har du låst dörren? Då fattade jag att jag antagligen gjort mer skada än nytta genom min rädsla. Nu försöker jag bara tänka på de fina sakerna du berättat om barnen. Det är så underbart att höra...
Svar på tråden Mina två änglar