Inlägg från: idaja |Visa alla inlägg
  • idaja

Mina två änglar

Detta hemska som har hänt har verkligen blivit stort.
    Här ser jag ett stort deltagande hos er mammor/änglamammor som läser Emmas inlägg.
    Jag själv är Emmas största lillasyster Ida.
    Tanken har funnits länge hos mig att starta ett forum här på familjeliv för att få ventilera och skriva av oss. Men ville lämna detta beslut till Emma eftersom jag inte visste om/när hon ville gå ut med det. Visserligen har det stått massor i tidningarna om det fruktansvärda som hänt, men ni förstår säkert mitt beslut ändå.

Jag måste skriva och tacka er alla för allt stöd och alla uppmuntrande ord! Det är det vi har levt på och som delvis gjort att vi klarat oss igenom allt det senaste halvåret. Under tiden Emma låg på sjukhuset var media trycket ganska stort. Men mitt i allt så fanns allmänheten där som skickade blommor och kort, grannar som kom med mat och fika, kompisar som fanns vid ens sida och såg till att vi klev upp på morgonen, fick i oss mat och orkade med vardagen.
    Ni kanske inte tror att ett litet "Tänker på er" eller "Beklagar sorgen" betyder så mycket i allt det jobbiga och hemska för oss. Men jag tror att jag pratar för hela vår familj när jag säger att det är dem orden som värmer mest och som får oss att orka med livet.

Saknaden efter mina små syskonbarn är enorm. De var världens gulligaste och bästa ungar! ALLT jag gör påminner om dem. Skulle göra vad som helst för att få tillbaka dem....

Jag har läst igenom många av era inlägg och måste säga att ni alla skiver många uppmuntrande ord. Många av er frågar hur Emma kan vara så stark, hur hon sörjer, hur hon orkar med livet.
    Emma är sådan som person är det bästa jag kan säga om detta.

Jag och Emma har alltid stått varandra nära som systrar (även våran lillasyster!). Emma har alltid varit min förebild och jag har alltid sett upp till henne (och gör fortfarande!). När jag var liten sa jag alltid att jag skulle bli som hon. Stark, glad, positiv och världens snällaste!
    Jag är fortfarande förundrad över hur en människa kan bry sig så mycket om andra när den själv har mycket att tänka på och mår dåligt. Men Emma är sån!
    Alla sörjer på sitt sätt, även Emma.
    Vi i familjen finns där för henne när hon behöver det.

Den bästa systern man kan ha!
    (Självklart är min andra syster också bäst!) :)

• idaja
    Svar på #693
    Hej. Nej, eftersom jag inte kommer in på din sida här på familjeliv så kan jag inte säga om jag vet vem du är eller inte. Tack, det värmer att veta att så många tänker på oss.
  • idaja

mamma till pyret skrev 2008-10-09 21:45:58 följande:

Det gör ont, och jag vill skrika och gråta...Jag kommer aldrig kunna förlåta...Det du gjorde mot oss, det du tog ifrån mig...Jag känner stor förakt gentemot dig...Du är inte värd denna uppmärksamhet...Men tro mig, du kommer få leva i ensamhet..Jag kommer kämpa, och vara stark...Ända tills den dagen jag lämnar denna mark...Tills den dagen jag far, för att mina änglar återse...Ända fram tills den dagen, kommer alla få se...Den starka kvinna jag är!(skriven av Ninnie till Emma)
    Vilken fin dikt!!!
  • idaja
    emmy840508 skrev 2008-10-12 18:16:30 följande:
    åååå, vad väldigt fint du skriver. Tack.Under den här tiden när jag inte vart inloggad på datorn på ett tag o funderat mycket fram o tillbaka så har jag ett till minne som jag gärna vill dela med er.Det var mitt på dagen. Max var i vardagsrummet och lekte och jag stod i köket och lagade mat. Helt plötsligt kommer Max springande och ropar "mamma mamma det är TVÅ solar. (han håller upp en hand och visar två fingrar)"Jag skrattar och följer med honom in i vardagsrummet för att titta. Då ser jag vad han menar. Solen lyser bakom ett moln. På andra sidan himmlavalvet så syns månen svagt.Jag beättar och pekat ut att det e månen han ser där borta. Då rynkar Max ögonbrynen och säger "det är inte kväll, det ÄR två solar" Mina förklaringar blev långa och krångliga, så Max gick ifrån våran diskussion upp i soffan för att studera sina två solar mera. För mamma har faktist fel.
    Emma vet du en sak!?
    Jag tror Max förstår hur det hänger ihop nu med solar och månar. Att det bara finns en av varje. Det är tack vare dina förklaringar + att han nu är där uppe i himmlen! Alla änglar runt om honom har säkert tagit med honom på en rundtur och visat honom hur solen och månen beter sig! Så nästa gång du ser månen och solen samtidigt så tänk på att det är Max som ser till att de är framme samtidigt! Han vill visa att han förstått!
    Kram din syster Ida
  • idaja
    JohannaMatt skrev 2008-10-12 20:54:02 följande:
    idaja skrev 2008-10-12 19:11:13 följande:
    Så otroligt skönt för Emma att ha sin fina familj och underbara systrar, kom o tänka på en dikt;En syster är ett stödoch en hjälpande hand. Hon är bunden till dig med ett kärleksfullt band. Som lilla? eller stora?är hon dig ganska lik.Hon finns i många minnenoch hon gör din levnad rik.Det känns tryggt att hon vet varifrån du kom, att hon ser vad du gör och att hon bryr sig om. Med henne kan du delabåde sorger och skratt?En syster är en gåva? en ovärderlig skatt.
    Vilken fin dikt! Den stämmer till 100% tycker jag!
  • idaja
    emmy840508 skrev 2008-10-12 20:25:40 följande:
    åååå, villken otroligt fin tanke. Tack syster för att du finns. Jag tror det var Max o Saga som pratade med dig på kyrkogården idag. Eftersom du hörde ordet docka så tror jag Saga lekte med sin docka som hon hadde med sig i kistan.
    Jag vill tro att det var dem så då måste det vara det!
    Jag såg verkligen inga barn i närheten men ändå hörde jag barnskratt som lät precis som Max och Saga + att det lät som Saga som sa docka med sin fina och mysiga röst. Nästa gång jag går til graven ska jag ta med mig en docka! Den får nog följa med hem igen så den inte blir förstörd. Men bara visa att jag hörde henne (och Max!).
  • idaja
    mojsegojs skrev 2008-10-13 09:18:08 följande:
    idaja skrev 2008-10-13 08:05:28 följande:
    ida.. ni är underbara människor som finns där för emma och hennes sambo hela tiden.. du ska veta att vi som håller oss lite här ska veta att vi tänker så mycket på dig din sambo och din syster och mamma och pappa!!! ni är GULD värda! ni är världens bästa familj!!!!lova att ta hand om dig själv med och din sambo!!!
    Självklart tar vi hand om varandra också. Vill kunna ställa upp så mycket som möjligt för Emma, men i viisa stunder måste man vara egoist och tänka på sig själv också. Jag har massor att jobba med efter det hemska som hänt, så nog har det blivit många gånger som man fått prioritera sig själv och min sambo. Men det tror jag Emma har full förståelse för också. Hon vet att jag finns här och att hon kan ringa och komma hit när hon vill!
  • idaja

Hej alla!
    Emma är inte hemma och kan därför inte läsa alla era underbara inlägg under dagen! Men jag talar nog för henne också, och hela familjen, när jag tackar för alla underbara inlägg!

Vi alla är enormt lättade att domen blev livstid och utvisning.
    Som Emma uttalat sig om i tidningen. Hon och barnen har äntligen fått upprättelse!

Tusen tack för alla stärkande ord och kramar!

• idaja

Anledningen till att Emma lös grön här på familjeliv är för att jag var in på hennes sida och kollade om hon fått mail från en av er här på familjeliv. Pratade med henne i telefon en stund också, så antar att ni såg att hon var grön under den tiden.

Emma är på en liten mini semester och kommer hem igen på torsdag. Då komemr hon nog återigen vara aktiv här på familjeliv.

Jag ska hälsa från henne till er alla och tacka för alla inlägg och stöttande ord!

Svar på tråden Mina två änglar