Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

JohannaMatt skrev 2008-11-13 22:00:24 följande:
    Jag kan knappt andas när jag tänker på det. Men...Åkte din pappa och mamma med dig till sjukhuset då? Och din sambo? Var det någon som fick åka med barnen i ambulansen? Sedan har jag tänkt på...jag förstår ju att de dog av sina skador, men var det hjärtat som bara slutade slå, eller...?
    Både jag och barnen åkte själva i varsin ambulans.
    Min sambo fick åka till polisstationen för ett förhör. Blev sen stjutsad till arboga. Han blev avsläppt vid Mc Donalds där hans och min far fanns.
    De pratade med polisen och de sade att det var bäst att åka till uppsala för jag var påväg i helikopter dit.
    jag vet ej vad pappa tänkte i den situsationen. Men jag har för mig att jag hörde att han hadde i tankarna att barnen också var påväg dit. Självklart var han i chock och jag e säker på att han nog gärna ville åka till barnen. Min pappa var otroligt fäst vid sina barnbarn. Men på något sätt var de nog fast i vårdens och polisen "klor".
    De frågade och förväntade sig att få ett ärligt svar om vad de borde göra i denna situation. Vem vill man lita på i chock om inte på sammhället.
    Min pappa är här inne och läser ibland, jag hoppas inte jag skrivit något galet isf ändrar ja det vid ett senare tillfälle.

Eftersom jag inte fått läsa journalerna så vet jag ej exakt dödsorsak. Men rättsläkaren sade på rättegången att de avled av sina skador.
    Men, jag vet att de också pratade om blodbrist och då slutar ju hjärtat slå.
  • emmy840508
    Mamma mu74 skrev 2008-11-13 22:05:15 följande:
    Åhh Emma... Som jag skrivit tidigare så följer jag med denna tråd. Jag har inte skrivit på länge nu, ofta vill jag det men svårt att uttrycka mig. Allt är så ofattbart och orättvist!!! Vilket MONSTER som gjort detta! Det värker i mitt hjärta, tårarna rinner. Det kommer många känsliga frågor nu men jag har oxå funderat på en sak. Läst att hon är vänsterhänt, hade du mest skador på höger sida? Ni finns i mina tankar varje dag. Många kramar!!!
    Ja, du har rätt, hon är vänsterhänt. Hon blev frågad om det i tingsrätten. Hon sade "jag skriver med vänster hand"
    Och, ja, jag hadde bara skador på höger sida. Lite uppe på huvudet och bak i huvudet också, men ingenting på vänster.
  • emmy840508
    Mamma mu74 skrev 2008-11-13 22:12:39 följande:
    Pojkmamma 790421, Du har alldeles rätt, förlåt mig för frågan,onödigt. Känner mig lite dum nu.
    Ingen fråga är onödig.... jag kan välja att svara.... el inte logga in här alls. Men jag är här varje dag.
  • emmy840508
    Rastafairy skrev 2008-11-13 22:14:20 följande:
    Emma vet att det ställs frågor här o du ska bara svara om du orkar och blir du stött eller inte vill svara så gör absolut inte det! Snälla.Låg ni nära varandra när din sambo hittade er? Var bara något jag snuddade vid i tankarna.Varm kram
    Ja, vi låg jättenära varandra. Jag låg längst ena väggen. Max låg några decimeter nedanför mig och Saga låg några decimeter precis bredvid Max.
    Hallen var endast en o en halv meter bred.
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-11-13 22:31:38 följande:
    Å,Emma... jag är 100% säker på att din pappa ville vara med sina barnbarn. Även sjukvården o polisen verkar ju ha varit i nån slags chock, att de inte riktigt visste hur de skulle handla.Måste ha varit en så svår situation och så många människor i chock...Men som nån annan skrivit härinne, att när ni alla var medvetslösa så var ni tillsammans. Sa hej då med många kramar o pussar. Minns att din pappa sa nåt om att mormor Ninni eller nåt liknande som oxå är i himlen...är det din mormor?
    Ja, som någon skrev här under så hette hon mormor kajsa... jag tror att hon kom och tog hand om barnen åt mig där i våran medvetslöshet... Jag vill tro det och då tror jag det.
    Det e min pappas mormor... hon blev över 90 år....en riktig "krutgumma".
    Det e tryggt att de e på samma ställe.
  • emmy840508
    Anki 82 skrev 2008-11-13 22:49:06 följande:
    Så fruktansvärt det är allting, så himla orättvist!!! Har inte riktigt greppat förut allt som hände den dagen så tack Emma för att du delar med dig! Blir berörd och gråter varje dag när man läser här men på nåt sätt så är det nog en bearbetning för alla oss andra med, även fast vi inte ens känner er. Du verkar så otroligt omtänksam och en fin människa Emma. Jag tror inte det finns nån mening med att dina barn inte klarade sig, men det finns absolut en mening med att du överlevde!!Förresten har du någon bild på graven någonstans? Tänker ofta på hur det ser ut där och antar att det är väldigt fint.Kram!
    Bild på graven ska jag fixa! Min sambo har köpt en ny bra kamera. Så vi tar många fina bilder när vi går dit idag :0) Säger till när jag laggt upp dom.
  • emmy840508
    sweedy skrev 2008-11-13 22:49:31 följande:
    Kanske har du svarat på detta tidigare, har läst mycket men inte allt. Om hon berättar allt, vill du höra det då, eller är det lite trygghet och tröst att inte veta alla grymma detaljer?Tänker på dig och kramar med tacksamhet om mina pojkar extra. Och självklart är de väl omhändetagna där de är nu.
    Hur konstigt det än låter så vill jag höra det då, på en gång om hon berättar. Jag vill inte undvika någonting hon berättar isf. Mycket för att fylla i luckorna jag har men också visa alla som tvivlar på mitt minne att jag faktist minns vad som hände. Vad gäller barnen så kommer det vara hårt. Men, jag vill veta om deras sista minuter.... även fast det var fruktasvärda minuter.
  • emmy840508

Hej allihoppa! Jag har vart borta ett par dagar härifrån. Jag har passat på att fika med vänner, jag har vart hos läkaren, städat hemma, bjudit vänner på mat, umgåts med min mamma och mormor, vi tog med mormor till barnens grav. Hon kan inte ta ta sig dit själv. Så hon såg stenen för första gången. Jag har ärligt talat saknat att vara här inne. Jag mår så otroligt bra av det. Jag ser att det hänt otroligt mycket. jag ska alldeles straxt uppdatera mig.

• emmy840508
    SofiaOlava skrev 2008-11-14 08:52:46 följande:
    Tack för senast vännen!Skönt att få SE er på riktigt, hoppas vi blir lite bättre på det bara!Lite roligt sammanträffande att du skrivit en del om gråt strax efter att ni var här... på kvällen när jag låg i sängen och pratade med Elin, undrade hon om du verkligen var Max & Sagas mamma, "för hon gråter ju inte" Fick då ha ett ganska långt samtal om sorg med henne... Då undrade hon om du skulle bli svart i hjärtat om inte gråten kom ut... Känslig som jag är kunde jag inte hålla tårarna tillbaka, då klappade hon mig på huvudet och sa; lilla mamma, änglarna i himlen blir ledsna om vi gråter, så då gråter dom med och jag vill inte att det ska regna... Det är nog därför Emma inte gråter, hon vill nog att solen ska lysa på henne...Undrar var dom får allt ifrån.Kramar från mig och monsterna!
    åååå, vad otroligt fint!! Lilla Elin så liten men klok som en bok! Hon ställde en fråga, men svarade på den alldeles själv. Berätta för henne, om samtalet kommer upp igen, att jag gråter ofta. Men när jag var hos er så behövde jag inte gråta, för jag var så glad att få träffa er alla!
    Jag tror som hon att man blir "svart i hjärtat" om man inte gråter om man BEHÖVER gråta. men man ska inte gråta om man inte behöver det. Det vill säga, man måste släppa ut känslorna när man behöver det, men inte tvinga fram dom.

Tack så mycket för att vi fick komma till er o hälsa på! Frida och jag somnade i bilden påväge hem, vi var helt slut efter det. Men det var jätteskoj att se er alla! Som du säger så måste vi komma oftare. Det behöver iaf inte dröja 5 år till nästa gång ;0)
  • emmy840508
    Miisa skrev 2008-11-14 11:04:54 följande:
    Jag snubblade in på denna tråd igår. Har läst och det gör så ont i mig att jag inte vet var jag ska ta vägen. Många skriver att du är en stark människa och jag kan inte komma på ett ord som passar bättre för dig. Jag vet att man klarar sig igenom jobbiga saker bara för att man måste. Har själv varit i situationen där jag inte vetat om mitt barn kommer överleva eller inte, men för oss gick det bra. Hon fick läkarvården hon behövde. För mig tog det nästan ett år att bearbeta vad jag gått igenom. Hur klarar och orkar man gå vidare i sitt liv när ens barn brutalt tagits ur ens liv?Jag tänker på dig och barnen ofta!
    Jag beklagar eran situation. Men jag e samtidigt så glad att det gick väl för er. Fruktasvärt att sväva i ovisshet förstår jag.

Ja, hur klarar man att gå vidare? Jag tror att man måste tillåta sig själv att vara ledsen.
    Jag har sagt till alla runt omkring mig att TID är det bästa de kan ge mig. Det har jag fått. massor av tid.
    Sen att se alla de små sakerna som finns kvar, barnens minne bla... jag har det som mitt "jobb" idag, att föra det vidare.
    Jag uppsakttar min familj, mina vänner och andra som betyder mycket för mig, lite extra, för de finns kvar där och stöttar mig och låter mig stötta dem.
    Jag har inte kommit så långt än. det har bara gått 8 måndader. Men jag har bestämmt mig för att INTE lägga mig under täcket och dra det över huvudet. För jag vill fortsätta leva, annars lever inte det lilla som finns kvar av barnen vidare.
Svar på tråden Mina två änglar