• Cerrgweni

Helig Birma som kräks ofta...

Hej!
    Tänkte kolla med er andra som har en helig birma där hemma..

Vi har tagit över en liten tjej på 4 år. Och jag upplever att hon kräks ganska ofta.
    Är det för att hon har lång päls och långhåriga katter kanske rensar magen oftare än korthåriga. Jag har ingen erfarenhet av långhåriga förut.

Men hon verkar väldigt känslig.
    Ibland om hon varit ute en längre tid och kommer in och äter så kräks hon upp det igen inom några minuter. INte ofta, men det händer.
    Blev så igår.
    Hon kom in, åt...sen busade vi...hon fick ett riktigt ryck. Sen nån sekund senare så kräktes hon.
    Äter hon för fort då kanske?

Hon går på p-piller. Det var förra ägaren som började med det. Jag upplever att hon kräks i samband med att hon får det oxå. Så vet inte riktigt hur det är med skyddet där då.

Men i övrigt mår hon bra...äter bra å är pigg.

• Svar på tråden Helig Birma som kräks ofta...
  • Majsan70

Hon hetsäter nog.
    Man kan ge indoor foder mot hårbolar eller malttabletter om hon gillar det.
    Skall du inte avla på henne så kastrera omgående.

En petitess kanske, men hon är inte långhårig. Hon är semilånghår o tillhör kategori 2 i päls. *messermisttrar för fullt*

• candle

Skulle kanske vara bra att låta en veterinär kolla henne, birmor har ofta känslig mage och kan behöva specialfoder..
    Men kan också vara värt att sterilisera henne, enklare för dej själv ifall du inte tänker avla på henne.

• Cerrgweni

Hon äter ett foder som heter One tror jag. Såna där glansiga blå påsar.
    Men det där med hårbollar sköter hon ju själv med gräs ute eftersom hon är ute oxå. Känns dumt att ge inne-foder då.

Nu är hon ju inte riktigt våran. Vi ar hand om henne för att ägaren var tvungen att flytta och inte ville göra henne till innekatt i en lägenhet.
    Så får väl prata med den tjejen om det kanske inte är lika bra att sterilisera henne då. Vi planerar ju inte att avla något.
    Hon har ju varit på utställningar å sånt förut tror jag.
    Har inte haft kontakt med ägaren sedan vi fick henne i julas nån gång. Så vi vet inte riktigt om hon är våran på riktigt eller om vi bara har henne. Insnurrat värre.
    Får forska lite i det!

För mig är hon långhårig. Vi har en annan vanlig bondkatt som är korthårig så då blir denna nya kissen väldigt långhårig jämfört med henne.
    Sen vad hårstråna är gjorda av eller vad de kallas bryr jag mig inte så mycket om..
    Men tack för informationen...

• Tessa606

Jag har haft två Birmor, de spydde ofta, oftast päls men ibland mat. Enligt vet så var det inget fel på dem

• Granada

Hur gâr det? Kräks hon direkt efter att hon ätit? är det hâr i? Jag skulle kolla upp ordentligt. Min 4-âriga katt började kräkas och behandlades för magkatarr typ. Dock blev han sämre och dâ visade det sig att det var njurarna och han dog tyvärr. Sâ trots kontakt med veterinär missades det att det var ett sâ allvarligt fel.

• MariaD

Min birma kräks också ofta, om han inte äter Royal Canine Hairball

Nu är Mira här! f 4/7-08, 03.20 3455g o 50 cm
Svar på tråden Helig Birma som kräks ofta...