• Caranlachiel

    Mellannamn/andranamn?

    I min familj har vi alltid sagt andranamn - jag heter t.ex. Linda Sofia i andranamn. Använder aldrig ordet mellannamn.


    Vecka 16 - and counting!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mellannamn/andranamn?
  • Linda1976

    Tycker det är olika saker.

    2a namn är förnamn nr 2 (3....)

    Mellannamn är ett efternamn som inte är efternamn. Tex Karlsson i ex
    Anna Karlsson Nilsson.


    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Senap
    Linda1976 skrev 2008-09-30 11:28:52 följande:
    Tycker det är olika saker.2a namn är förnamn nr 2 (3....)Mellannamn är ett efternamn som inte är efternamn. Tex Karlsson i exAnna Karlsson Nilsson.
    Fast mitt andranamn är nr 1 i ordning.
    Annars håller jag med. Andranamn är de(t) som inte är tilltalsnamnet.
    My sugar is raw
  • m00nfl0wer

    Röstade fel.. skulle tagit att det är två olika saker, hehe. Handlar inte om att man TYCKER det är olika saker, för det ÄR olika saker.

  • W W

    Tycker det är två olika saker, men det tog lång tid innan jag insåg det


    Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • m00nfl0wer

    T.ex

    Vi säger att jag heter Sofia Anna Andersson Hult

    Sofia och Anna är mina förnamn och ett av dom är tilltalsnamn.
    Andersson är mitt mellannamn, ett första efternamn som jag exempelvis har valt att ha kvar även om jag gift mig med Herr Hult.
    Hult är mitt aktuella efternamn.

    Eller så har jag mellannamn för att mina föräldrar inte är gifta men ändå ville ge mig båda deras efternamn.

    Hoppas det var lätt att förstå.


    m00nfl0wer skrev 2008-09-30 11:40:10 följande:
    Röstade fel.. skulle tagit att det är två olika saker, hehe. Handlar inte om att man TYCKER det är olika saker, för det ÄR olika saker.
  • Seven Costanza

    Det är de förnamn som inte är tilltalsnamn som är andranamn, det är alltså inte tänkt som ett räknetalet två, att det måste komma på andra plats, utan visar att man har andra namn än tilltalsnamnet helt enkelt. Även om heter sitt tilltalsnamn på tredje plats är ändå det första namnet ett andranamn.

    Mellannamn är det man kan ta före sitt efternamn när man gifter sig eller om man får ett från vardera förälder. Man kan dock bara ha ett efternamn. Jag har hört att det sedan är svårt att få ha endast mellannamnet som efternamn och stryka det som var efternamn, varför man rekommenderas att behålla sitt flicknamn som efternamn och ta partnerns som mellannamn om man vill det (och är lite pessimistiskt lagd kanske ).

  • Kazeer

    Jag har två förnamn ... ett tilltalsnamn och ett ANDRANAMN.

    Sedan har jag ett MELLANNAMN också. Det är mitt efternamn som ogift och det står alldeles före det efternamn jag tog, när jag gifte mig.


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Beckah82
    Annat: jag tycker inte det är olika saker, det ÄR olika saker!

    Exempelperson: Ulla Svensson
    Fullständigt namn: Ulla Maria Persson Svensson

    Förnamn: Ulla maria
    Varav tilltalsnamn: Ulla
    och andranamn: Maria

    Mellannamn: Persson

    Efternamn: Svensson

    Ett mellannamn= ett extra "efternamn", ett andranamn= ett extra förnamn utöver tilltalsnamnet.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
  • Jullesmamma

    Röstade annat men har inget alternativ... Jag heter A. M. H. varav det i mitten (M) är mitt tilltalsnamn, vilket då egentligen är både andranamn och mellannamn!?!
    Kanske luddigt men skyll på mina föräldrar...

  • Tecken
    Jullesmamma skrev 2008-09-30 22:45:20 följande:
    Röstade annat men har inget alternativ... Jag heter A. M. H. varav det i mitten (M) är mitt tilltalsnamn, vilket då egentligen är både andranamn och mellannamn!?!Kanske luddigt men skyll på mina föräldrar...
    M = ditt tilltalsnamn.
    A = ditt andranamn.
    H = ditt efternamn.

    Du saknar mellannamn.
  • Mummy

    Det ÄR ju två olika saker, vad folk än säger. Mellannamn är som ett andra efternamn medan andranamn är det man väljer som andra förnamn

  • Tecken
    Jullesmamma skrev 2008-09-30 22:51:15 följande:
    H. är ett förnamnHar även ett efternamn
    Jaha, men då är H = också andranamn. Eftersom du skrev det sist, så antog jag att det var ditt efternamn
  • Jullesmamma

    Ville se om någon hade något bra alternativ... Jag har ju två andranamn (ett först och ett sist) fast mitt "mellannamn" (=det i mitten) är mitt tilltalsnamn

  • Beckah82
    Jullesmamma skrev 2008-09-30 23:07:46 följande:
    Ville se om någon hade något bra alternativ... Jag har ju två andranamn (ett först och ett sist) fast mitt "mellannamn" (=det i mitten) är mitt tilltalsnamn
    det är inte ditt mellannamn! Möjligtvis mittennamn men INTE mellannamn! Mellannamn är ALLTID ett extra efternamn.

    Jag har också två andranamn, mina barn också. Det har ingen betydelse. Man kan ha hur många farnamn som helst. Ett av dem är tilltalsnamn och resten andranamn. Tilltalsnamnet kan vara placerat först, sist eller i mitten, spelar ingen roll för resten av förnamnen är då andranamn i vilket fall.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
  • Anonymt barn

    IRL FUCK PPL!!!!

    Jag heter C.B.E.H

    C= Förnamn

    B= Mellannamn (Farmors tilltalsnamn)

    E= Mellannamn (Mammas mormors namn typ...)

    H= Efternamn ( Delar med pappa, farmor & syster)

    Skrev hur det är i min familj okok idioter?!???!?

    Finns int ngt som heter andranamn

Svar på tråden Mellannamn/andranamn?