• PrinsV­ilgot
    Äldre 7 Oct 11:15
    14567 visningar
    42 svar
    42
    14567

    För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.

    Hej,

    tänkte se om någon kunde hjälpa mig att komma på för och nackdelar med att skaffa barn tidigt, tidig i mitt fall är då 18 år. :)

  • Svar på tråden För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Oct 11:25
    #1

    nackdelen som jag ser det är att man oftast inte har något fast arbete tack vare att man är så ung, många har ju nyss tagit studenten och därmed kan hamna i långvarig ekonomisk taskig sits om man har otur. Det ÄR skittufft att leva på lägsta föräldrapenningen även om man har en sambo som tar in pengar.  Barn kostar pengar och ibland kostar det mer än man tänkt sig.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 7 Oct 11:27
    #2

    Fördelar:

    * Jag var frisk i kroppen och i bra form
    * Det gick fort att återhämta mig efter skador på inre organ i samband med eklampsi
    * Far-/morföräldrar var unga
    * Jag orkade mer
    * Det var lätt att plugga med ett litet barn
    * Långa sommarlov
    * Jag "visste inget annat" dvs jag hade inte skapat mig en massa vanor och "behov" utan barn, så det var ingen större omställning
    * Jag var van att leva knapert

    Nackdelar:

    * Omvärldens reaktioner på min graviditet och mitt föräldraskap
    * Lärarna fick någon slags knäpp och gav mig sänkta betyg som ett brev på posten (fast jag inte presterade annorlunda eller var borta mer)

  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Oct 11:28
    #3
    Pallas skrev 2008-10-07 11:27:18 följande:
    Fördelar:* Jag var frisk i kroppen och i bra form* Det gick fort att återhämta mig efter skador på inre organ i samband med eklampsi* Far-/morföräldrar var unga* Jag orkade mer* Det var lätt att plugga med ett litet barn* Långa sommarlov* Jag "visste inget annat" dvs jag hade inte skapat mig en massa vanor och "behov" utan barn, så det var ingen större omställning* Jag var van att leva knapert Nackdelar: * Omvärldens reaktioner på min graviditet och mitt föräldraskap* Lärarna fick någon slags knäpp och gav mig sänkta betyg som ett brev på posten (fast jag inte presterade annorlunda eller var borta mer)
    sänkta betyg??? näää vad taskigt!!  Får man verkligen göra så?
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 7 Oct 11:32
    #4

    Det enda jag kan se som är negativt är att ekonomin kan vara dålig och att man kanske inta har så många vänner som är i samma situation.

    För man få en helt ny sin på livet när den lilla kommit ut, du priorriterar annorlunda och tro mig, det är då det märks vilka som är dina riktiga vänner.

    Sen är det ju kul om du har någon som du kan dela tankar.erfarenheter och upplevelser med.

  • Äldre 7 Oct 11:32
    #5

    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 11:28:58 följande:


    sänkta betyg??? näää vad taskigt!!  Får man verkligen göra så?
    Nej, det får man inte, men jag vet inte vad som hände. I engelska till exempel, så skrev jag femma på nationella provet och femmor på alla prov. Samma frånvarostatus som innan. Jag blev sänkt från en fyra till en TVÅA utan motivering. Helt horribelt var det. Jag flyttade 50 mil bort till en annan skola och talade inte om att jag hade barn. Då steg betygen igen... Det var som att de tänkte "aha, barn vid 17 års ålder, då måste vi missuppfattat hennes kunskaper".
  • Äldre 7 Oct 11:33
    #6
    Zitrus skrev 2008-10-07 11:32:18 följande:
    Det enda jag kan se som är negativt är att ekonomin kan vara dålig och att man kanske inta har så många vänner som är i samma situation.
    Ja, det där är viktigt. Jag hade tur och hade en klasskompis som fick barn samtidigt (två veckors mellanrum) och vi hade mycket nytta av varandra.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Oct 11:33
    #7
    Pallas skrev 2008-10-07 11:32:28 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 11:28:58 följande: Nej, det får man inte, men jag vet inte vad som hände. I engelska till exempel, så skrev jag femma på nationella provet och femmor på alla prov. Samma frånvarostatus som innan. Jag blev sänkt från en fyra till en TVÅA utan motivering. Helt horribelt var det. Jag flyttade 50 mil bort till en annan skola och talade inte om att jag hade barn. Då steg betygen igen... Det var som att de tänkte "aha, barn vid 17 års ålder, då måste vi missuppfattat hennes kunskaper".
    arghh... sitter o spottar o fräser... gud vad arg jag skulle bli... skönt att det ordnade sig i alla fall men hemskt att man ska behöva byta skola och vara tyst om att man är förälder.. bedrövligt...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 7 Oct 11:36
    #8

    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 11:33:57 följande:


    arghh... sitter o spottar o fräser... gud vad arg jag skulle bli... skönt att det ordnade sig i alla fall men hemskt att man ska behöva byta skola och vara tyst om att man är förälder.. bedrövligt...
    Ja, jag var rätt arg jag också. Nu lyckades jag få bra betyg ändå, men det var på bekostnad av mitt barn. Det var fler saker som spelade in, men detta var en av dem och jag är lite bitter över det idag, även fast vi reparerat skadan av separationen.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Oct 11:37
    #9
    Zitrus skrev 2008-10-07 11:32:18 följande:
    Det enda jag kan se som är negativt är att ekonomin kan vara dålig och att man kanske inta har så många vänner som är i samma situation.För man få en helt ny sin på livet när den lilla kommit ut, du priorriterar annorlunda och tro mig, det är då det märks vilka som är dina riktiga vänner.Sen är det ju kul om du har någon som du kan dela tankar.erfarenheter och upplevelser med.
    Ja det där kan jag hålla med om..

    Jag var 21 när jag fick första barnet och var först ut av alla kompisar... det blev ett myyyycket ensamt liv!!

    dom som var singlar hörde kanske av sig max 1 gång i veckan och som jag uppfattade det bara pliktskyldigt, när dom hörde att vi mådde bra var samtalet över typ...

    och i BVC-gruppen var jag också yngst även om det fanns andra 20+ i gruppen men dom kände jag inte och bodde i en annan ända av stan så det fanns inget gemensamt med dom.

    jag var dessutom ensamstående så jag hade ingen alls att vända mig till och det kändes botten.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • PrinsV­ilgot
    Äldre 7 Oct 11:49
    #10

    jag vet minst 4 stycken i min stad som har barn som är max 2 och själva är under 20..

Svar på tråden För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.