• jennn

hur mycket mat ska en 6-7 månader kattunge äta? +två vuxna katter..

ja det är frågan =)
    har en kattunge på ca 6,5 månader, och jag undrar hur mycket det är hon ska ha varje dag?
    jkag har hällt över torrfordet i en burk och slängde förpackningen innan jag kollade efter...

sen hur mycket ska en 6 månaders kattunge väga ungefär?

sen har vi även mina förälrars två katter på besök.
    dessa är rätt tjocka och får därför dietmat från vetrinär.
    hur mycket sådant ska de få varje dag?

mina föräldrar seglar och är därför just nu svåra att få tag i.
    så täntke kan ju frgåa här kanske jag får svar snabbare =)

• Svar på tråden hur mycket mat ska en 6-7 månader kattunge äta? +två vuxna katter..
  • Zemiramis

vad äter de vuxna katterna för foder? vilket märke? hur mycket väger de?

kattungen kan du nog låta äta så mycket den vill. när vi fick vår lillis i höstas fick hon kattungefoder (hills lr royal) som hon fick äta fritt av. då var hon c:a 4-5 månader.

• jennn

hmm vet inte vilket märke, jag lämnade förpackningen hos mina föräldrar. men det är nåt som är typ olika gula och bruna nyanser.. typ. hm.
    vetrinärsmat iaf.

kattungen får ett av de två märkerna du nämde. jag brukar köpa ett av dom men det var slut så jag fick det andra. tror det är royal nu..
    hur länge ska hon få äta fritt av det?
    jag har hört att en del katter som får äta fritt inte vill äta mat som stått framme länge.
    så därför vill ja inte ge henne fritt, men häller på så fort det minskar..

• Rut

Lite svårt att veta hur mycket de ska äta när man inte vet vilket foder det är. Men det brukar ligga på ca 40 - 50 gram 2 gånger dagligen. Mina katter äter 1 dl/ katt och dygn. Men som sagt det beror på foder och hur överviktiga de är.

Mina katter har alltid mat framme och de har aldrig klagat över att maten har stått för länge. Katten tillhör de djur som gärna småäter sa min veterinär. Men alla är de ju olika....

• Kajsan

jenn

Ett tips är att inte hälla när det minskar utan att vänta tills hon ätit upp och diska matskålen innan du ger nytt.
    Kattrackarna kan bli sjuka av gammal salivklegg

• Chigitita

Hej! Har två kattungar på snart 6 månader.
    Jag ställer fram en skål me torrfoder så får dom äta när dom är hungriga.
    Man brukar ha torrfoder framme hela tiden och burkmat ger man ibland.

Med dietkatterna, du kanske kan få tag på veterinären om fråga?
    Man skulle juh kunna tänka sej kanske två gånger om dan men det beror juh på vad veterinären har ordinerat.

• Zemiramis

vi har alltid torrfoder framme. katter gillar att småäta mellan 12-15 ggr/dag. så jag tycker ju att kattungen kan få äta fritt så länge det visar sig gå bra, dvs hon inte går upp massor i vikt...

dietkissarna är lite oklart. men det låter rimligt som de andra har skrivit.

• jennn

oj massa svar. tack så mycket!

det som är problemet är att vi då har en kattunge och två vuxna katter som gärna äter upp lillens mat, därför ja undrar hur mycke de ska ha ungefär..så ja kan ge dom de med jämna mellanrum varje dag.

men har fått mer info nu från er alla så tror ja har rätt bra koll på hur vi ska läsa detta =)
    tack så mycket!!

men dietmissarna kommer jag troligen få veta imorron om hur mycket de ska ha enligt vetrinären, när ja pratat med mina föräldrar.
    tack för alla svar!

• Pollyanna

Hittade detta i min bok Katten skötsel och vård av Andrew Edney (har tingat två kissemissar och läser nu på):

Ålder 5-6 månader om typ av mat: konserv för kattungar ; energiinnehåll 500-600 kcal mängd 700-800 gr. två - tre gånger om dagen.
    6-12 månader: konserv för kattungar, energiinehåll 600-700 kcal , mängd 700-800 gr 1-2 ggr om dagen.

(Dietmat - enligt. vet. )

Svar på tråden hur mycket mat ska en 6-7 månader kattunge äta? +två vuxna katter..