• lindensie

    Ni som fått tvillingar, har eran mormor , systrar som är tvillingar?

    Hej,
    Undrar som rubriken lyder, Ni som fått tvillingar, har eran mormor, systrar som är tvillingar. Har jag chans att få det då? Men mage har redan växt och är bara i v. 7, kan ej ha mina byxor längre, blev svullen direkt. Även mina boobs är redan 2 storlekar större. Snälla någon som vet? Är det vanligt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-10 11:45
    Vill bara göra det lite tydligare, det är min mormors systrar som är tvillingar.

  • Svar på tråden Ni som fått tvillingar, har eran mormor , systrar som är tvillingar?
  • Tyche82

    Jag har inga tvillingar men min mormor fick 4 par!


    Som jag har förstått det hoppar det över en generation men jag vet inte om det är så att tvillingarnas barn är dom som inte får eller om det är så att det är deras barn som får.
    Sen har jag hört att bara en sorts tvillingar är ärftligt oxå, men minns inte vilken.
    Med tanke på att du är så kort gången så tror jag det är svullna tarmar. Även om det är två barn så tar dom inte så stor plats ännu.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • o0Misan0o

    Har inte fått tvillingar men är själv tvilling.. Min mormors mor skulle vart tvilling (dog tidigt i magen), min mormor skulle vart tvilling (dog vid förlossning) och min mamma skulle vart tvilling (dog i magen), min morfar är tvilling :)

    Men om det har nåt samband eller bara "lycko träffar" är svårt att säga.


    Att hålla dej i handen när andra ser på är att visa något ingen annan kan få!
  • o0Misan0o
    Tyche82 skrev 2008-10-10 11:18:59 följande:
    Jag har inga tvillingar men min mormor fick 4 par!Som jag har förstått det hoppar det över en generation men jag vet inte om det är så att tvillingarnas barn är dom som inte får eller om det är så att det är deras barn som får.Sen har jag hört att bara en sorts tvillingar är ärftligt oxå, men minns inte vilken.Med tanke på att du är så kort gången så tror jag det är svullna tarmar. Även om det är två barn så tar dom inte så stor plats ännu.
     Dom säger väl att det är tvåäggs tvillingar som går i arv.
    Att hålla dej i handen när andra ser på är att visa något ingen annan kan få!
  • lindensie

    Ok, kanske bara är svullen, men ändå roligt att höra hur andra har fått tvillingar, hur ärfligheten går, men har hört att det går genom mammor. och att pappor kan ge genen till sina döttrar.

  • MosterMi

    När jag väntade tvillingar fick jag byta byxor i vecka 8, gick inte att knäppa mina vanliga byxor. Sedan växte magen på med en enorm fart, vid 20 veckor såg jag ut som en fullgången enlingsgravid. Frågade om ett tidigt ultraljud just pga av att vi misstänkte att det var två så vi fick göra ett CUL-test (kombinerat blod och ultraljudstest) i vecka 13. Då såg man två små bebisar som rörde sig därinne.

  • MosterMi

    Glömde säga att jag är själv enäggstvilling (förmodligen, väntar på provsvar!) men pojkarna är tvåäggs så det är nog inte ärftligt.

  • lindensie
    MosterMi skrev 2008-10-10 13:02:30 följande:
    När jag väntade tvillingar fick jag byta byxor i vecka 8, gick inte att knäppa mina vanliga byxor. Sedan växte magen på med en enorm fart, vid 20 veckor såg jag ut som en fullgången enlingsgravid. Frågade om ett tidigt ultraljud just pga av att vi misstänkte att det var två så vi fick göra ett CUL-test (kombinerat blod och ultraljudstest) i vecka 13. Då såg man två små bebisar som rörde sig därinne.
    Oj, växte magen så mycket. Måste varit en tung graviditet. Det är ju 5-6 v. kvar=( innan jag ska på UL.
  • Bubblan2

    Tvåäggstvilligar, eller egentligen förmågan att släppa flera ägg vid ägglossningen, är ärftligt.

    Det är inte bara ärftligt via mor, mormor osv utan även om du har en pappa som är tväggstvillig kan du ärva förmågan att släppa två ägg. D

    in make/sambo osv kan däremot inte påverka detta eftersom det är dina ägg som styr.

    Läs mer här:

    www.tvillingklubben.se/

    Både min mamma och min mormor är tvåäggstvillingar och därför fick jag göra UL direkt vid inskrivningen och då syntes två bönformade bubblor på skärmen, dock syntes bara hjärtverksamhet hos den ena. Fick göra VUL tre dagar senare och då fanns det "bara" en bubbla kvar så troligen var det två från början men den andra återbildades.

    Lycka till!

  • misa67
    Svar på #1
    Tvåäggs tvillingar är ärftliga... själv har jag enäggs... min mamma va tvilligt... min son skulle ha fått tvillingsyster/bror... hade fått tvillingar efter tvillingar men fick missfall
  • Annamathildaberg

    Hejsan på er! Jag är en psykologistudent på Karlstad Universitet och skriver min C-uppsats nu under våren och jag undersöker närhet i relationer och utveckling av identitet hos de som är tvillingar och de som är vanliga syskon. Att jag valt att undersöka tvillingar beror på att jag har ett stort intresse för just tvillingar men också för att jag själv är tvilling. Enkäten är helt anonym och tar cirka 5 minuter att genomföra. Era svar skulle vara ett stort bidrag till min studie. 
    Länk till enkäten : 
    https://sunet.artologik.net/kau/Survey/8839 

    Tack! /Anna

  • djuralskaren
    o0Misan0o skrev 2008-10-10 11:20:33 följande:

    Har inte fått tvillingar men är själv tvilling.. Min mormors mor skulle vart tvilling (dog tidigt i magen), min mormor skulle vart tvilling (dog vid förlossning) och min mamma skulle vart tvilling (dog i magen), min morfar är tvilling :)

    Men om det har nåt samband eller bara "lycko träffar" är svårt att säga.


    Har hört att det är jättevanligt att ena tvillingen dör i magen. Tom. 10 ggr vanligare än att båda "överlever"! Det finns även mammor som inte ens vet om att det var två från början.
Svar på tråden Ni som fått tvillingar, har eran mormor , systrar som är tvillingar?