• Minxy

    jobbigt utvecklingsstadie... Är ni lika rädda som jag?

    Dom måste ju få ramla lite för att lära sig att det gör ont att ramla.
    Man KAN INTE passa dom resten av livet. Klart att man ska sätta grind för trappan, lägga undan knivar mm mm - allt sånt som är livsfarligt. Men att jaga efter barnet alla timmar som han/hon är vaken är ohållbart i längden.


    Leo kom till oss 16/2
  • Minxy
    Längtandsfull skrev 2008-10-12 12:01:12 följande:
    mapo51Vi har hörnskydd... det det ser så fruktansvärt ut när han famlar och drar huvudet i golver man kan ju tänka sig själv hu ont det gör... det gör ont i hela mig att se han slå sig så och sen gråta så mycket... men men jag får väll försöka..Minxy: jo det förstår jag ju också men det ser så fruktansvärt ut när han ramlar och han gråter i mägnder då gör det ont i hela mig...han är ju inte så gammal än så att om han lär sig är jag tveksam till...
    Jo, visst gör det ont i mammahjärtat, men tänk på att även DU en gång i tiden har kämpat för att lära dig att resa dig upp och sätta dig ner utan missöden
    Och nog har det gått ganska bra för dig?
    Leo kom till oss 16/2
  • Minxy
    Längtandsfull skrev 2008-10-12 15:05:30 följande:
    Minxy : Jo visst har det gått bra för mig men jag är så rädd att han faktiskt skall slå i huvudet ordentligt i golvet. Det kan ju gå illa ex hjärnskakning eller nått...
    Ja, det kan gå illa. Hela livet kan det gå illa. Och alla barn SKA ju lära sig stå, gå, springa, hoppa jämfota mm.
    Jag ser det så här: alla barn ramlar när dom ska lära sig stå/gå och det är naturligt. Eftersom det är en naturlig utveckling så tror jag inte att det behövs nåt extra skydd - isåfall hade barn fötts med skumgummihjälm på huvudet och kudde på rumpan!

    Sen är det ju en viss skillnad om barnet börjar gå redan vid 6 månader (lite väl tidigt) eller vid 8 månader. Vid 8 månader är det ju trots allt ganska vanligt att barn börjar gå utefter möbler, så jag tror nog att kroppen kan ta hand om några bulor och blåmärken.

    Men - är du osäker på något sätt så kanske en sån där lekhjälm som många föräldrar använder sig av idag...
    Leo kom till oss 16/2
Svar på tråden jobbigt utvecklingsstadie... Är ni lika rädda som jag?