• knodd09

    Bricanyl när man är gravid???

    Jag undrar om det är nån som vet om man får använda astmamedicinen Bricanyl när man är gravid?

    Använder bara den ibland vid allergiska reaktioner så det är inte dagligen...

  • Svar på tråden Bricanyl när man är gravid???
  • lightfish
    Li83 skrev 2008-10-13 20:56:37 följande:
    Jag var på läkarundersökning i tisdags ang. min astma! Jag åt förut Oxis och symbicort, dessa är dock klassade som en 3:a i risk. Detta pga. att det som tidigare sagts att de är så nya så man har inte hunnit med forskningen på dessa på samma sätt...men antagligen är de ofarliga. Jag fick pulmicort och bricanyl utskrivet istället och dessa är klassade som nummer 1. Alltså ingen risk...! Jag äter mina mediciner dagligen...
    Jag bör också underhållsbehandla min astma varje dag men har valt att inte göra det då min astma är så pass bra just nu. Har dock samma mediciner utskrivna till mig, just för att jag är gravid.
  • MomOfSweden

    jag har vanligtvis singulair & betapred tillsammans med min bricanyl . Nu undertiden jag e gravid har jag fått pausa singulair & betapred och fått tavegyl utskrivet. Min bricanyl har jag andvänt vid behov. använde den när jag väntade mitt första barn. Så du kan lungt använda din bricanyl.


    ♥ Moa 041106 & BF 090218♥
  • lightfish
    MomOfSweden skrev 2008-10-14 07:17:35 följande:
    jag har vanligtvis singulair & betapred tillsammans med min bricanyl . Nu undertiden jag e gravid har jag fått pausa singulair & betapred och fått tavegyl utskrivet. Min bricanyl har jag andvänt vid behov. använde den när jag väntade mitt första barn. Så du kan lungt använda din bricanyl.
    Jag använder också normalt sett Singular dagligen och Betapred vid starkare allergiska reaktioner. Skönt att höra att så många astmatiker/allergiker har fått samma råd vid graviditet.
  • En Dröm

    Hej allihopa.. Jag tar Seretide forte 2ggr dagligen mot min astma och bricanyl säkert 2-3ggr dagligen vid behov, när jag va till läkaren i början av graviditeten frågade hon mig just om mina astma mediciner och sa att om jag behöver dom dagligen ska jag fortsätta ta dom dagligen för att må bra, Precis som de nämnts tidigare mår jag bra mår bebisen bra. Däremot sa hon även att intag av cortison vid tidig graviditet kan orsaka gomspalt i värsta fall men alla BM och läkare verkar ju inte riktigt överens har jag märkt:S men jag har tagit mina mediciner dagligen under hela graviditeten och är i v 40nu.. Lycka till allihopa..

  • Fille Fjonkan

    Jag har knaprat Zyrlex och använt Pulmicort, Rhinocort och Bricanyl dagligen under mina 3 graviditeter. Alla läkare jag har rådfrågat om detta (en astma/allergi och graviditet/amning-specialst på HS, ett par husläkare och en gyn på MVC) har varit eniga om att det är ok. Dessa medel verkar lokalt och påverkar inte barnet (Zyrlex verkar inte lokalt, men ger inga biverkningar på fostret).


    saknad skrev 2008-10-12 21:44:02 följande:
    Har hört att det inte är bra,bricanyl är kramplösande och inte för astma som man tidigare trodde, min läkare tog bort det för flera år sedan och ersate det med sumbikort och pulmikort.Så ta inte bricanyl, gör ingen verkan endå.
    Bricanyl fungerar då ypperligt mot min astma. Det verkar inte förebyggande, men det lindrar besvären när de redan har uppstått.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • buffyfjasen
    saknad skrev 2008-10-12 21:44:02 följande:
    Har hört att det inte är bra,bricanyl är kramplösande och inte för astma som man tidigare trodde, min läkare tog bort det för flera år sedan och ersate det med sumbikort och pulmikort.Så ta inte bricanyl, gör ingen verkan endå.
    Har använt alla tre sorterna, och pulmicort och symbicort är långtidsverkande medans bricanyl är snabbverkande. Jag tog först pulmicort (i förebyggande syfte) och bricanyl när jag hade mina "anfall". Det funkade ok, men fick sen prova Symbicort som tydlgen är en blandning av långtids- och snabbverkande (så som jag förstod min läkare) vilket gjorde mig mycket bättre.

    Har tagit bara bricanyl vid behov nu under graviditeten. Min BM sa att både jag och bebisen mår bättre av att jag tar medicinen, än vad som kan hända om jag INTE tar ngn medicin alls. Sen har jag haft världens lyx nu under min graviditet då jag knappt haft några andningsbesvär alls, och alla mina allergier har även de försvunnit...
  • Kajsa 72

    Enligt Läkemdelsverket ska ALLA astmamediciner tas som vanligt under graviditet!

  • Lakrids

    Jag tar Bricanyl (inhalator) morgon och kväll mot förkylnings/ansträngningsastma. Inga problem under graviditet enligt BM. Hursom frågade jag BM idag hur jag ska göra när jag närmar mig förlossning (går in i vecka 32 imorgon). Frågade huruvida Bricanylen kan skjuta förlossningen på framtiden, göra så att värkarbetet avstannar osv. BM sa att de små doser jag inhalerar knappast påverkar, men att jag bör tala med läkare för att se vilka alternativ som finns. BM sa att de på förlossningen nog ser att jag helst avstår från Bricanylen till förmån för annan luftrörsvidgande variant. Har fått en läkartid i mitten av december. Får se vad som bestäms då?   


    Vecka 31 (30+6)
  • våg
    saknad skrev 2008-10-12 21:44:02 följande:
    Har hört att det inte är bra,bricanyl är kramplösande och inte för astma som man tidigare trodde, min läkare tog bort det för flera år sedan och ersate det med sumbikort och pulmikort.Så ta inte bricanyl, gör ingen verkan endå.
    Jag trodde att ett astma-anfall berodde på kramp i luftvägarna. Enligt fass så gör symbikort att "musklerna i dina luftvägar att slappna av, vilket hjälper dig att andas lättare. "
    Då är det väl samma sak? kramplösande och muskelavslappnande är väl samma sak?
  • Smilla86
    våg skrev 2008-11-28 20:48:24 följande:
    Jag trodde att ett astma-anfall berodde på kramp i luftvägarna. Enligt fass så gör symbikort att "musklerna i dina luftvägar att slappna av, vilket hjälper dig att andas lättare. " Då är det väl samma sak? kramplösande och muskelavslappnande är väl samma sak?
    Jag reagerade också på det inlägget som Våg skrev fast mer att det inte skulle vara effektivt vid astma. Som jag har förstått det så får man kramp i luftvägarna när man får ett astma anfall. Det är därför man tar Bricanyl och just därför att det är kramplösande som det är effektivt. Pulmicort är väl det man tar i förebyggande syfte och är en långtidsbehandling.. Eller har jag fattat fel?
  • HNA
    saknad skrev 2008-10-12 21:44:02 följande:
    Har hört att det inte är bra,bricanyl är kramplösande och inte för astma som man tidigare trodde, min läkare tog bort det för flera år sedan och ersate det med sumbikort och pulmikort.Så ta inte bricanyl, gör ingen verkan endå.
    konstigt nog, har haft astma i 15 år och har alltid använt bricanyl vid astma anfall. hjälper direkt. bricanyl i pumpform verkar lokalt och påverkar inte fostret, utan snarare tvärtom , barnet mår bara bra om mamman mår bra. men bricanyl ska man använda vid behov och dagligen i förebyggandesyfte bör man använda inhalationspulver som tex pulmicort (kortison) istället, då behandlar man sjukdomen från grunden och kan leva helt normalt liv utan astmaanfall. under sista året har jag använt bricanyl bara en gång..... och man kan inte ersätta bricanyl med pulmicort för det är två olika sorter av medicin med olika påverkan. pulmicort funkar inte vid astmaanfall, då behöver man luftrörsvidgande som just  bricanyl.
    Det är extra viktigt med noggrann behandling av astma om man är gravid eftersom astmaattacker även kan påverka fostret. Många upplever att astman förbättras under graviditeten medan andra får ökade besvär. De mediciner som används vid astmabehandling är ofarliga för fostret och därför rekommenderas att man fortsätter med samma mediciner under graviditeten som man hade innan. Enda undantaget är Singulair, där en behandling med läkemedlet inte brukar påbörjas under en graviditet. Har man däremot haft läkemedlet innan graviditeten brukar man få fortsätta med det även under graviditeten.  alltså bricanyl är helt OK 
  • HNA
    Smilla86 skrev 2008-11-28 21:11:41 följande:
    Jag reagerade också på det inlägget som Våg skrev fast mer att det inte skulle vara effektivt vid astma. Som jag har förstått det så får man kramp i luftvägarna när man får ett astma anfall. Det är därför man tar Bricanyl och just därför att det är kramplösande som det är effektivt. Pulmicort är väl det man tar i förebyggande syfte och är en långtidsbehandling.. Eller har jag fattat fel?
    helt rätt
  • Lakrids

    Har varit hos läkaren idag och diskuterat huruvida jag kan fortsätta med Bricanyl 2 ggr/dag fram till BF eller inte. Är i vecka 34 nu. Det var min BM som sa att min Bricanyl möjligen kan göra så att sammandragningar hålls tillbaka. Hursom tyckte jag läkaren lät osäker på sin sak, varpå jag har bestämt mig att ringa till förlossningen och fråga imorgon.   Ni som har Bricanyl… har ni fått haft den inför samt under förlossningen. Jag har ansträngningsastma och är orolig för att jag ska få svårt att andas under förlossningen…


    Vecka 34 (33+0)
  • våg

    Lakrids skrev 2008-12-11 16:00:44 följande:


    Har varit hos läkaren idag och diskuterat huruvida jag kan fortsätta med Bricanyl 2 ggr/dag fram till BF eller inte. Är i vecka 34 nu. Det var min BM som sa att min Bricanyl möjligen kan göra så att sammandragningar hålls tillbaka. Hursom tyckte jag läkaren lät osäker på sin sak, varpå jag har bestämt mig att ringa till förlossningen och fråga imorgon.   Ni som har Bricanyl? har ni fått haft den inför samt under förlossningen. Jag har ansträngningsastma och är orolig för att jag ska få svårt att andas under förlossningen?
    JAg skrev om det i inlägg 26. När jag ringde förlossningen sa dom att det var många som tog bricanyl under förlossningen, och det verkar lokalt i lungorna och påverkar inte förlossningen
  • Lakrids
    våg skrev 2008-12-11 20:11:33 följande:
    Lakrids skrev 2008-12-11 16:00:44 följande: JAg skrev om det i inlägg 26. När jag ringde förlossningen sa dom att det var många som tog bricanyl under förlossningen, och det verkar lokalt i lungorna och påverkar inte förlossningen
    Åååh, så bra!!! Nu känner jag mig lite lugnare Glad. Tack! 
    Vecka 34 (33+0)
  • Lugna eken

    Hej alla!


    Undrade också över detta och tyckte det var fint att kunna känna mig säker. Hittat svar tidigare här: www.euroclinix.se/bricanyl.html men kände att jag ville vara helt på den säkra sidan. Ingenting man slarvar med trots allt ;)


    Tack för informationen

Svar på tråden Bricanyl när man är gravid???