• westietok

Är det farligt att bada badkar?

Hej alla.
    Har läst någonstans att det är farligt att bada badkar om man är i tidig graviditet. Jag är i vecka fem eller sex och vill gärna krypa ner i badkaret en stund för att tina upp lite. Är det farligt?, fick höra att förhöjd kroppstemp kan åstadkomma ett missfall?? vad säger ni där ute? någon som vet?, kram

• Svar på tråden Är det farligt att bada badkar?
  • ACD

Nej, det är inte farligt att bada badkar när du är gravid. Enda gången du inte ska bada badkar när du är gravid det är när förlossningen är så nära att vattnet gått. Då är det risk för att bakterier tar sig in till barnet och orsakar infektion.
    Bada på du, det är hur skönt som helst att bada sig varm. Lindrar sen gott om du senare får foglossning också.
    Ha det så gott!

• JCA

Däremot ska man undvika bubbelbadkar och bastu, det fick iallafall jag rådet om när jag var gravid.

• westietok

tack för svaret, ska nu krypa ner och bara mysa..kram

• MsRahkonen

Har aldrig hört att bastu ska vara farligt????

• La Lola
    MsRahkonen skrev 2008-10-13 18:42:35 följande:
    Har aldrig hört att bastu ska vara farligt????
    Nä, bastu är ok.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • salamanca

Bada du.
    Skulle du dock få svamp eller urinvägsinfektion så hoppa över det.

• Leefen
    JCA skrev 2008-10-13 18:37:41 följande:
    Däremot ska man undvika bubbelbadkar och bastu, det fick iallafall jag rådet om när jag var gravid.
    Det har jag med fått höra och läst det på många ställen! Men det är så skönt när man åker med sambon i lastbilen och på båten finns det ett JÄTTE varmt bubbelbad. Men det bästa är att man startar det själv, så där ligger jag och sambon får van trivas för han inte får har bubbler.. HAHA!!
    Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
  • JCA

Nä, jag kan bara säga vad min bm och en kompis som jobbar på ett badhus sa. Jag har inte forskat i det precis

• Dreamer 3

Varför är bubblor farligt?

3:e försöket med en 3:a
  • ZingoPuman

Jag har oxå hört att om man är gravid så ska man undvika bastun... vet dock inte varför!

• ACD

Jag har badat bubbelpool under graviditeten (inte blivit avrådd från det) men jag undviker att få de hårda stålarna på mig. Det är ju det varma vattnet som är skönast tycker jag. Enormt skönt och lindrande mot foglossningssmärtor.

• JCA

Det är väl inte bubblorna i sig som är farliga, det är väl mer hur hårda strålar/massage det blir i ryggen och vilka punkter det stimulerar och så...

• Weeiii

Från niomanader.se:
    "Kan man bada bubbelpool när man är gravid?
    Det finns många bakterier och spår av svamp i bubbelpooler och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna. Det är därför lätt att dra på sig en infektion i slidan. Men det är inte direkt farligt för fostret om du badar i bubbelpool.
    Det anses riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om slemproppen, alternativt vattnet, har gått eller om din barnmorska har avrått dig.

Bastu
    Bastu anses vara helt ok. Glöm bara inte att inte basta allt för varmt utan lyssna på din kropp. Drick mycket!"

• Jennisita

hej på er,, inte läst alla svar här men idag var jag hos min barnmorska så sa hon det om bubbelpooler,, det är för bakterierna, man kan ju inte veta hur rent och hygensikt de är så mn bör vara försiktig om man inte känner till..
    men basta på bara så länge mammans kropps temperatur är norml så sk det inte vara farligt,, dricka vatten bara=)

• Dreamer 3

Ok då borde det vara OK att bada hemma i vårt eget bubbelbadkar om/när jag blir gravid för det byter man ju vatten i varje gång, & strålarna kan man själv ställa hur hårt de ska massera :)

3:e försöket med en 3:a
  • Jennisita

Preecis=) vad fuskigt,, blir avis : )

• Stark Längtan83

kan tänka mig att man ska undvika bastun av samma orsak som massage i tidig graviditet..att det händer för mycket i kroppen med blodcirkulationen och allt men har absolut ingen aning...

• Carinamamma84

Man ska inte tro på allt man hör

Svar på tråden Är det farligt att bada badkar?