• Turikärlek

    Folsyra, ett måste innan graviditet?

    Skrev ett inlägg innan idag men fick bara ett svar. Så försöker igen.

    Jag och sambon funderar på att bli gravida antingen nu eller om ett år. Skulle gärna vilja planera så att syskonet kommer på sommaren så då gäller det att försöka denna månaden. MEN jag har inte börjat äta folsyra ännu och för den saken skull tvekar jag. Min första graviditet var inte planerad, men då jag fick veta att jag var gravid började jag med "mitt val".

  • Svar på tråden Folsyra, ett måste innan graviditet?
  • susannah dean

    Nej, det är så klart frivilligt. Men med tanke på att allt man behöver göra är att ta en ynka tablett varje dag så känns det (för min del) dumt att låta bli.

    Mitt råd är att börja ta folsyra nu med en gång så har du lite i kroppen om du blir gravid på nästa äl.

  • Lena

    Nej men risken för missbildningar ökar om man har brist på folsyra och det är ganska vanligt att ha det.

  • Fille Fjonkan

    Nej, absolut inte ett måste. Man rekommenderas ju att ta det de fösta 3 månaderna av graviditeteten och gärna 3 månader före. Men det är ju inte som om risken för ryggmärgsbrock någonsin är väldigt stor, med eller utan folsyra.

    Kvinnor i fertil ålder rekommenderas för övrigt att alltid ta folsyra, för sin egen del också. Exakt vad det ska vara bra för, vet jag inte.

    Jag skulle absolut inte tveka pga att jag inte ätit folsyra tillräckligt lång tid före första försöket. Jag har aldrig ätit folsyra förrän jag redan har testat positivt. Med första hörde jag talas om det först är jag var i 3:e månaden, och då iddes jag inte börja då.

    Om folsyra spelade en väldigt stor roll skulle nog flera höra talas om det innan de ens började överväga att försöka skaffa barn. Ungefär som man vet att man inte bör röka under en graviditet. Eller att en del dessertostar kan vara skadliga.

    Lycka till!


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Turikärlek

    Ja jag har varit och köpt "mitt val kvinna kombi" idag
    Anledningen till att jag inte börjat med det tidigare är för att vi hade bestämt oss för att vänta ett år men så har vi börjat prata om det igen. Vill självklart inte riskera något så antar att det är bättre att vänta.

  • susannah dean

    Folsyra är en viktig faktor för tillväxt och är en förutsättning för att blod (de röda blodkropparna) ska bildas och för normal celldelning. Ämnet stimulerar produktionen av mjölk hos gravida kvinnor och har en gynnsam inverkan på hud och matspjälkning.

    sv.wikipedia.org/wiki/Folsyra

  • Turikärlek

    Någon har länkat till denna sidan på familjeliv. www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.htm den beskriver också det bra.

    Hur vet jag om jag har brist på folsyra eller inte? För det är väl ända anledningen till att man börjar med det innan graviditeten?

  • Lena
    Turikärlek skrev 2008-10-14 22:48:44 följande:
    Någon har länkat till denna sidan på familjeliv. www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.htm den beskriver också det bra. Hur vet jag om jag har brist på folsyra eller inte? För det är väl ända anledningen till att man börjar med det innan graviditeten?
    Man borde kunna ta ett blodprov. Man tar det innan oxå för att bygga upp ett lager så man har till embryot.
    Du kan ju kolla på www.slv.se om du äter folsyrerikmat.
  • Turikärlek

    Tack för länken!

    Jag äter frukt och grönt varje dag, men tror inte att det är i den mängd som de menar.

    På deras hemsida står ca. en månad innan, jag har bara hört om tre månader innan.

  • Philofix
    Lena skrev 2008-10-14 22:26:09 följande:
    Nej men risken för missbildningar ökar om man har brist på folsyra och det är ganska vanligt att ha det.
    Vad är källan till ditt påstående?
  • Philofix
    Turikärlek skrev 2008-10-14 22:48:44 följande:
    Någon har länkat till denna sidan på familjeliv. www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.htm den beskriver också det bra. Hur vet jag om jag har brist på folsyra eller inte? För det är väl ända anledningen till att man börjar med det innan graviditeten?
    Du kan ta blodprov på vårdcentralen. Jag har gjort det av andra skäl än att vi planerar barn. Mina värden var helt ok och det trodde jag aldrig då jag sällan äter gröna grönsaker som folsyra finns i eller apelsiner och dyl.
  • Philofix
    Turikärlek skrev 2008-10-14 22:58:59 följande:
    Tack för länken! Jag äter frukt och grönt varje dag, men tror inte att det är i den mängd som de menar.På deras hemsida står ca. en månad innan, jag har bara hört om tre månader innan.
    Minst 2 månader innan.
  • L forever

    Apoteket har Folysra just för oss som planerar en graviditet. Den heter Fembion och innehåller 800 mikrogram folsyra. Skulle rekommendera att börja med detta.

    Lycka till....

  • LAV0LINA

    Så som min bm tjatat att det är sååå viktigt att äta folsyra INNAN man blir gravid vågar jag nog inte göra annat nästa gång det är på tapeten

  • Shadowfax

    För 15 år sedan fick man inga rekommendationer om folsyra och det gick ju bra i de flesta fall. Vet många idag som inte heller ätit folsyra och alla har fått friska barn. Du behöver inte oroa dig. Börja idag och ät de första 12 veckorna av graviditeten.

  • Liljekonvaljer

    Självklart är det frivilligt men med en mamma som fött ett barn med ryggmärgsbråck på 80-talet som dog, plus att min barnmorska starkt rekommenderade trots att jag äter allsidig kost så kör jag på. Jag menar, vad kan jag förlora? OM det kan förebygga så gör jag ju gärna det, jag ser det som en liten försäkring. Hellre ha än knte OM risken finns. :)

    Finns ju billigt att beställa på Apotea, så kör hårt!:)

  • Liljekonvaljer
    Philofix skrev 2008-10-16 00:29:52 följande:

    Minst 2 månader innan.


    Ja, det sa min barnmorska också. Och fram till vecka 12.
Svar på tråden Folsyra, ett måste innan graviditet?