Kranial Synostos #4
Svar på #9
mih skrev 2008-10-21 21:35:47 följande:
Ja nu förstår jag vad du menar. Så gjorde dom med Elvira också. Trodde dom gjorde så på alla som gör den stora op.Min son opererades också för Metopica fast med fjäder, men de gör faktist i princip samma stora ingrepp då. Dvs. frilägger pannan och formar om den osv, så vid den operationen är det inte lika stor skillnad som vid t.ex. Sagital synostos (som tydligen är mycket enklare och skonsammare med fjädervarianten).
Det som skiljer vid Metopica är att fjädern får "jobba" och bredda mellanrummet mellan ögonen under ett par veckors tid efter operationen. Efter det sitter den bara för att fixera resultatet resten av halvåret innan den tas bort.
Vid den andra varianten, utan fjäder, så måste man fixa till avståndet direkt vid operationen, vilket man på Sahlgrenska gör med en liten kilformad benbit som man placerar (hamrar ner)i "sömmen" man sågat upp.
Förändringen går alltså i lite skonsammare takt med fjäder än utan, men det är ingen jättestor skillnad på själva ingreppet, så som Lauritzen förklarade det för oss åtminstone och jag tycker att de två andra, något äldre barnen som opererades för Metopica utan fjäder samma vecka som vår Milian, såg i stort sett lika dana ut efter operationen som honom och repade sig i samma takt också. Så min tolkning är att det främst är ni med Sagital-barn som har den största fördelen av den nya fjädertekniken, om ni nu har tur att få göra den i tid vill säga.
Jag tror bl.a. att det var därför det var just Sagital Synostos man visade på "Fråga Doktorn".
Hoppas jag inte skrämt någon med dessa detaljer, utan tvärt om! Oavsett vilken synostos era barn har och i vilken ålder de opereras så är de alltså helt fantastiska kirurger på Sahlgrenska, så det kommer att gå bra oavsett!!!
Den nya tekniken är garanterat fantastisk och har nog sina fördelar, men jag är bara rädd att vi överdramatiserar skillnaden för mycket i den här tråden, så att de som inte hinner få fjäderoperation (som bör göras innan 6 mån ålder) blir jättedeppiga och oroar sig i onödan! Dock tror jag, precis som Marie1978 och några till verkar ha fått erfara, att det självklarare är enklare att gå igenom operationen så tidigt som möjligt pga att det som sagt är svårare att få de äldre barnen att vara stilla osv.
STOR KRAM & LYCKA TILL ALLIHOP!!! /Marie