• Savadi

Kranial Synostos #4

Svar på #9
    mih skrev 2008-10-21 21:35:47 följande:
    Ja nu förstår jag vad du menar. Så gjorde dom med Elvira också. Trodde dom gjorde så på alla som gör den stora op.
    Hej på er,
    Min son opererades också för Metopica fast med fjäder, men de gör faktist i princip samma stora ingrepp då. Dvs. frilägger pannan och formar om den osv, så vid den operationen är det inte lika stor skillnad som vid t.ex. Sagital synostos (som tydligen är mycket enklare och skonsammare med fjädervarianten).

Det som skiljer vid Metopica är att fjädern får "jobba" och bredda mellanrummet mellan ögonen under ett par veckors tid efter operationen. Efter det sitter den bara för att fixera resultatet resten av halvåret innan den tas bort.
    Vid den andra varianten, utan fjäder, så måste man fixa till avståndet direkt vid operationen, vilket man på Sahlgrenska gör med en liten kilformad benbit som man placerar (hamrar ner)i "sömmen" man sågat upp.
    Förändringen går alltså i lite skonsammare takt med fjäder än utan, men det är ingen jättestor skillnad på själva ingreppet, så som Lauritzen förklarade det för oss åtminstone och jag tycker att de två andra, något äldre barnen som opererades för Metopica utan fjäder samma vecka som vår Milian, såg i stort sett lika dana ut efter operationen som honom och repade sig i samma takt också. Så min tolkning är att det främst är ni med Sagital-barn som har den största fördelen av den nya fjädertekniken, om ni nu har tur att få göra den i tid vill säga.

Jag tror bl.a. att det var därför det var just Sagital Synostos man visade på "Fråga Doktorn".

Hoppas jag inte skrämt någon med dessa detaljer, utan tvärt om! Oavsett vilken synostos era barn har och i vilken ålder de opereras så är de alltså helt fantastiska kirurger på Sahlgrenska, så det kommer att gå bra oavsett!!!

Den nya tekniken är garanterat fantastisk och har nog sina fördelar, men jag är bara rädd att vi överdramatiserar skillnaden för mycket i den här tråden, så att de som inte hinner få fjäderoperation (som bör göras innan 6 mån ålder) blir jättedeppiga och oroar sig i onödan! Dock tror jag, precis som Marie1978 och några till verkar ha fått erfara, att det självklarare är enklare att gå igenom operationen så tidigt som möjligt pga att det som sagt är svårare att få de äldre barnen att vara stilla osv.

STOR KRAM & LYCKA TILL ALLIHOP!!! /Marie
  • Savadi
    Svar på #8
    Marie1978 skrev 2008-10-21 21:29:02 följande:
    Kom att tänka på en annan sak, vid samtalet med Giovannin frågade han om jag ätit extra folsyra under grav. Glömde dock fråga honom om det har någon betydelse. Någon som vet? Ska i alla fall fråga på återbesöket om jag kommer ihåg det.
    Marie1978:
    Vad skönt att ni är hemma igen! Ska gå in och läsa mer på din sida på en gång...

Hmm...ovanstående vill man ju veta mer om! Jag åt (äter fortfarande) extra folsyra (i multivitamintabletter) som ju MVC tyckte att man skulle göra. Undra som sagt om det var/är bra eller dåligt och om de hittat något samband där med synostos...? Ska också försöka komma ihåg att fråga nu när vi tar bort fjädern 3 nov.

Det som jag själv funderat på, som jag inte kommer ihåg om jag frågat er här, är om det kan ha funnits något samband med att vi hamnade i "hög-risk-zonen" på vårt CUB-test (som man ju får göra när man är gravid om man är så gammal som jag ; ). Vi fick faktor 1:129, dvs. 1 risk på 129 att Milian skulle ha haft Downs Syndrom (eller någon annan kromosomavvikelse), men sen när vi gjorde fostervattensprov för att få klarhet i detta så hittades inget fel. Jag frågade/nämnde detta för Lauritzen, men han såg ut som ett frågetecken och verkade inte känna till vad jag pratade om ens, så de har inte dragit den parallellen åtminstone, men jag har också återrapporterat till Huddinge sjukhus och berättat om Milians synostos, så vi får väl se om de kommer fram till något i sin forskning där vad det lider...

Någon annan här som gjort CUB-test (eller NUP-test) under sin graviditet? Vad hade ni i så fall för resultat?

/"Detektivfia"
  • Savadi
    Svar på #28
    saramajorna skrev 2008-10-22 19:31:47 följande:
    Svar på #11Savadi: Jag gjorde inga test när jag var gravid, men måste säga att inte heller jag inte förstår va du menar. Varför skulle synosots visa sig på ett fostervattensprov? Det är ju ingen kromosom avvikelse att ha synostos (bortsett från om syndrom då vill säga och det har väl inte heller din son). Jag kanske missförstått ditt inlägg, troligtvis har jag det. Men som jag tolkade dig tyckte du att Lauritzen borde sett nåt samband, eller tyckte det varit konstigt att det inte visade sig på fostervattenprov att han hade synostos. Rätta mig gärna. Ha det gott!
    Oj, nu har jag visst rört till det... Jag menade INTE att de borde ha upptäkt synostosen varken på CUB-testet eller fostervattensprovet, eller att Lauritzen var "dum" som inte såg något samband!
    Det var bara mina egna funderingar på om det KAN ha funnits något samband med att "något" visade sig på vårt test som gjorde att vi hamnade i "högrisk-zon" och det trots allt inte var någon kromosomavvikelse.
    Jag har alltså undrat OM det kanske kan ha haft något samband med att han senare visade sig ha/få synostos, men vad vet jag som inte har den minsta medicinska utbildning... Det är ju bara vilda spekulationer från min sida och en vilja att ev. kunna hjälpa forskningen på vägen... Det är säkert helt galet tänkt av mig...

/???
  • Savadi
    Svar på #12
    MymlanMy skrev 2008-10-22 00:25:21 följande:
    Jag fick nog lite för mycket info om op idag men jag ska försöka bearbeta det. Bättre veta nu än senare, antar jag. Men jag har en fråga angående ögonen. Kommer deras placering att förändras mycket? Min son har tätt mellan ögonen. Det klär honom. Kommer de att öka avståndet väsentligt, eller?
    Singletta:
    Förlåt att jag var detaljerad tidigare! Det var inte alls meningen att avskräcka, utan som jag skrev tvärtom, tala om hur duktiga de är, även på äldre barn utan fjäderteknik!

Jag förstår hur du känner! På Milian breddade de avståndet mellan ögonen ca. 5 mm bara, men han hade inte så jättetätt innan. Vi tyckte inte heller att det syndes så mycket på honom, men nu är han jättefin och man inser att det faktiskt är bättre än innan.
    Jag hade lite svårt att vänja mig vid det nya utseendet i någon vecka efter operationen och då var det inte främst avståndet mellan ögonen utan att pannan var bredare och hela huvudet rundare. Det finns nog risk att du som levt med din sons utseende hela tre år redan kommer att tycka att det känns konstigt ett tag efteråt, men alla som jag pratat med och läst om här inkl mig själv har alltså vant sig jättefort.

Jag tycker absolut att du ska prata med psykologen som någon skrev och titta på fler före- och efterbilder. Be Sahlgrenska att få se bilder på den 4-åring som opererades för Metopica som de har en fotobok om på avdelningen. Då tror jag bäst att du kan få en rättvis bild av resultatet. Du kan väl fråga om du kan få kontakt med den familjen för att höra hur de upplevt allt i o m att ingen av oss här haft ett lika gammalt barn som du vid operationsbeslutet.

Många kramar & STORT LYCKA TILL med ditt beslut!
  • Savadi
    Svar på #27
    Marie1978 skrev 2008-10-22 18:42:46 följande:
    Nu har jag även lagt in några bilder från igår, 1 vecka efter operationen.
    Nu har jag också kikat på dina bilder. Vad fin han är! : ) Kram
  • Savadi
    Svar på #93
    Hej MimmiNina, varmt välkommen hit!

Vår son hade också Metopica och för oss tog det bara en mån mellan första besöket och operation, för att han skulle hinna få opereras med fjäder. De verkar prioritera de operationerna som brådskar helt enkelt.

Jag har en hel del bilder i galleriet, före och efter och från operationsveckan och svarar självklart också på fler frågor! Det har varit guld värt att vara väl påläst och insatt innan operationen.

Milian tog bort sin fjäder nu 3 nov och allt har gått jättebra! : )

Kram & lycka till, Marie (Savadi)
  • Savadi
    Svar på #180
    MymlanMy skrev 2008-11-26 22:31:46 följande:
    Har just nu fullt upp med att skriva till Skolinspektionen i Stockholm och Förvaltningschefen för barn- och skola i vår stad. Min son får ingen professionell hjälp vid talträningen som förskolepersonalen nu startat med. Kommunen har ingen logoped och hänvisar till landstingets logoped med denne är överbelastad och vill inte. Så nu bedriver förskolepersonalen träning utan kunskaper i ämnet och problematiken. De vet inte hur eller vad de ska göra för övningar och känner sig osäkra. (Vilket jag har full förståelse för). Bara för att kommunen inte vill anställa en logoped och landstingets logoped inte har några tider att instruera personalen förrän nästa år. Jag blir så less på detta samhälle. Ska man behöva anmäla allting? Inget funkar i detta land. Som anhörig får man fixa allt själv, dra i alla trådar, hålla sig informerad och skälla på allt och alla för att ingenting görs. Ingen tycks ta ansvar för sina uppgifter längre och alla bara hänvisar till varandra.
    Singletta: Här kommer flera styrkekramar!!! Låter helt hopplöst! Man blir ju galen! Det jag lärde mig och hade nytta av, när vi kämpade för rätt till ersättning för våra resor, är att det på varje sjukhus ska finnas en patientombudsman/patientvägledare som finns till för att hjälpa en att få reda på vart man ska vända sig om man inte vet eller har blivit dåligt bemött och vad man har för rättigheter osv. Det kanske kan vara någon att vända sig till när det gäller det här med logopeden...?
    Kuratorerna brukar, utöver att vara ett bollplank, kunna hjälpa till med rese-, försäkrings- och försäkringskasseärenden m.m.
    Önskar dig än en gång stort lycka till med allt! Kramar, Marie

Shanti 81/Heidi: Håller självklart tummarna och önskar även dig ett stort lycka till nu med Arons viktuppgång och operation! Kramar, Marie
Svar på tråden Kranial Synostos #4