• MymlanMy

Kranial Synostos #4

Jag sa också till dem: Om man tänker realistiskt finns det en mycket stor risk att min son även får ett extremt stort underbett då han också har läpp-, käk- och gomspalt. Anser ni det solidariskt att som tonåring låta honom ha både ett extremt stort underbett, nasalt tal samt en markant ås i pannan och därtill en trekantig panna? Det svarade de inte på. De tyckte fortfarande att han inte behövde operation för metopica då han är ett gränsfall och kanske tillhör de 90 procent som, enligt dem, inte utvecklar en grövre form av metopica. Hur ska man se ut för att de ska anse operation nödvändigt? Varför anser PT att han vill operera min son (för min sons skull, som han sa). Eller är det PT som är alltför operationsintresserad? Som min väninna sa, "kirurger vill alltid skära". Jag vet varken ut eller in längre. Förväntar mig inte att få några svar från er. Behövde bara få skriva av mig. Min mamma vill fortfarande inte att jag låter min son opereras, ännu mindre efter förra veckans besök hos läkarna. Men jag har bestämt mig. Behöver bara titta på min son så vet jag svaret. Vill inte låta honom lida för sådan som går att åtgärda.

• MymlanMy

Hej Lovali!

Visst kan du skicka brevet men för att vi ska få behålla viss anonymitet vore jag tacksam om du inte skrev om var vi finns någonstans. Kanske det räcker med att skriva att vi finns på internet? Hoppas du förstår min önskan och inte ser den som ett hinder.

• MymlanMy
    SofiaD skrev 2008-11-18 12:34:47 följande:
    SinglettaHerregud, och jag som fick erbjudande från mitt sjukhus att göra operationen på "ditt" sjukhus. Haha, snacka om tur att man avböjde! Och det tack vare all info man själv tagit reda på. Håller med de andre, skicka samma mejl till CL eller PT!!Kram!Ps, du gör helt rätt med op!!
    Ja, jag önskar att jag också hade tagit reda på mer men läkarna här sa ju inte vad diagnosen hette utan fick mig att tro att det var en unik sak med min son. Dessutom sa de ju att avvikelsen bara var marginell och att jag därför inte skulle bry mig om det. Av denna anledning sökte jag inte vidare förräns jag stötte på er tråd här på FL i samband med att jag tyckte att min sons utseende blivit mer markant det senaste året. Vet man inte A hur ska man då veta B? Detta påpekade jag också för läkarna.
  • MymlanMy

Dessutom hade sonen nyss genomgått läpp-operationen och väntade på gomoperationen...så jag var fullt upptagen att leta information om lkg. Därtill hade jag sonen, då nio månader, med mig på 1:a besöket hos dessa läkare. Hur få en niomånaders sprallig bebis att sitta still i knäet så man kan lyssna på vad läkarna säger. Även detta påpekade jag. Det är därför det är så viktigt med textmaterial, att få information både muntligt och skriftligt så att man kan läsa i lugn och ro hemma när barnet sover.

• MymlanMy

Lovali!

Får jag lov att be dig om en tjänst? Skulle du vilja inboxa PT´s mailadress till mig? Jag tänker göra som ni föreslagit; maila honom en sammanfattning av besöket hos läkarna här i stan och be PT diskutera detta med CL så jag får klarhet i saken.

• MymlanMy

Tack för hjälpen, Lovali!Hade bara Anettes e-mailadress och tyckte det var bättre att skriva direkt till PT. Har raderat i GB. Tack ännu en gång!

• MymlanMy

Busbergs mamma!

Hoppas inskrivningen gick bra idag och att ni fått klartecken för operation imorgon! Jag har er i tankarna imorgon, torsdag, och sänder därför många varma kramar. Ser fram emot att få höra av er snart igen. /XXX

• MymlanMy

Busbergs mamma skrev 2008-11-21 11:35:39 följande:

Hej alla!Tack för alla varma tankar som sänts åt vårat håll de senaste dagarna! Lillkillen klarade operationen med glans och ligger nu och sover med morfindropp och glukosdropp och allt möjligt kopplat till honom. Han har tydligen varit vaken i natt men inte när vi har varit med,det kommer nog snart tror jag för han har börjat korva sig och gny lite.Personalen här är underbara och det har gjort att det inte var så farligt som jag trodde. Jag var med när dom sövde honom och sedan åkte vi iväg och gjorde annat. 6 timmmar tog det innan vi hörde något.Återigen: TACK! för erat stöd!
    Vad glad jag blir av att läsa att det gått bra för er son och att han klarade operationen så fint. Varma kramar återigen och önskan om snabbt tillfrisknande så ni snart kan ut och busa med honom i snön! (Det snöar här i Skåne idag. Kanske hos er med?
  • MymlanMy

Skickade iväg ett email till PT igår förmiddag, där jag bad honom konsultera CL och återkomma till mig med svar på mina frågor. Jag har aldrig haft kontakt med CL men har förstått att han är auktoritet inom området och han torde därför vara den som kan ge mig besked om vad som gäller.

• MymlanMy

Fick ett sent mail från PT i fredags kväll där han skrev att han skulle återkomma på tisdag då CL var där. Idag kom mailet. Jag har ändrat mitt namn till XX, min sons namn till XY och vår stads namn till XYZ.

"Hej XX!

Här kommer ett försök till svar på Dina frågor:
    Anledningen att Du får olika statisktiska uppgifter är att det inte finns någon statistik. Man opererar ju de som har metopicasynostos och de fåtal som lämnas finns idagsläget ingen sammanställning av någonstans i världen. Uppfatta det mer som en gissning.
    Jag tycker att din oro för XY´s prognos är befogad och jag anser ju själv att man bör operera honom. Operationsindikationen är ju kosmetisk och bör göras av erfaren läkare. Det finns försök att objektifiera indikationen genom att mäta vissa vinklar i skallbasen, men någon helt objektiv metod som fungerar finns för närvarande inte. Jag tycker inte att XY är ett gränsfall. Några vettiga skäl att inte operera tycker jag inte finns, att han skall gå hela skoltiden med de problem som kan uppstå bland kamrater för att ändå opereras i vuxen ålder är ju knappast meningsfullt.
    Jag har diskuterat XY med professor CL som instämmer i mina bedömningar och tycker att XY bör opereras. Vi skickar ut en kallelse i dagarna för op i slutet av jan 09.
    Vi har fått remiss från XYZ redan.

Med vänlig hälsning

PT

Svar på tråden Kranial Synostos #4