• Lovali

Kranial Synostos #4

Tog f.ö bort det med att nämna Västerås med. Inget FL nämnt, ej heller Västerås alltså, men nu är det skickat. Skrev alltså i JAG form nu, att JAG undrar inte VI

• Lovali

HERREGUD vilket snabbt svar från PT (han måste suttit vid datorn):

"Hej L!

Kraniosynostos är oftast inte ärftligt. I enstaka procent kan det ändå vara så.

Kraniofaciala syndrom där kraniosynostos är en av flera missbildningar är ofta ärftliga till 50%. Dessa beror på kända DNA-förändringar.

Ca 1/2500 barn har kraniosynostos.

Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak.

Med vänlig hälsning PT"

• Lovali

"Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak".

Just detta är ju himla intressant. Undrar VERKLIGEN varför...?

• Lovali

Har gjort det i din Gästbok, såg inte hur jag kunde inboxa dig. Ta bort den ur GB´n direkt tack när du har kopierat den.

MymlanMy skrev 2008-11-18 15:28:18 följande:
    Lovali!Får jag lov att be dig om en tjänst? Skulle du vilja inboxa PT´s mailadress till mig? Jag tänker göra som ni föreslagit; maila honom en sammanfattning av besöket hos läkarna här i stan och be PT diskutera detta med CL så jag får klarhet i saken.
  • Lovali

Hejsan

Önskar ert stort lycka till på torsdag.
    Operationen tar ju "bara" ca 4 timmar (fjäderop.), iaf gjorde Erics metopica-operation det. Min man & jag gick ner till Linnégatan & satte oss på ett mysigt café. Kändes hur konstigt som helst när man visste vad ens 5 månaders lille skrutt just höll på att genomgå men man måste ju göra ngt. Så café, promenad samt väntan på samtalet på sjukhuset (de ringde vår mobil när de var klara).

Jag tyckte det var jobbigt att vi när vi väl fått samtalet inte fick träffa Eric förrän efter ca 1 timme till, när han hade installerats på intesvivårdsavdelningen. Man ville ju vara där när han vaknade upp ur narkosen egentligen men det gick som sagt inte.

Botaniska trädgården (stor underbar park) ligger precis angränsane till, Sahlgrenska, där finns ett trevligt café med. Trevligare sommartid i parken kanske men jag gillar den ändå året runt. Fina promenadstigar där med.

Jag försökte under op. att inte tänka på exakt vad som just hände min son, bättre att tänka att han var sövd, inte kände ngt & var i MYCKET goda händer.
    Det jobbigaste är att vara med när de sövs, att lämna dem där, var det iaf för mig. Det var enda gången under hela den där tiden som jag bröt samman men han hann iaf somna innan det. Ville inte visa mig ledsen inför hnm.

Allt kommer gå bra för er, det är jag säker på. Ett par jobbiga dagar sedan är det över.

Är det PT som opererar?

Kram
    Busbergs mamma skrev 2008-11-18 21:35:09 följande:

Så....imorgon skrivs vi in för operation av lillkillens metopica synostos. Om han är tillräckligt frisk (han har varit förkyld) så opereras han på torsdag. Herregud, man kommer att öppna skallen på min lilla älskling på torsdag! Jag försöker verkligen att vara lugn och stark men jag balanserar verkligen på gränsen till att börja stortjuta lite då och då. Jag vet ju att dom inte misslyckats med denna operation på 15-20 år så det borde inte vara några problem men iallafall.... Ni som varit igenom detta redan, hur fick ni operationsdagen att gå? Jag känner att jag också skulle vilja bli sövd bara för att få den dagen att gå. Det kommer att bli den längsta dagen i mitt liv.
  • Lovali

Min värsta skräck var inte operationen i sig utan att Eric inte skulle klara narkosen. Han hade ju aldrig varit sövd innan, var så pytteliten & har dessutom hjärtfel (men en hjärtläkare från barnsjukhuset fanns på plats för att bevaka extra i hans fall). Det finns ju folk som inte tål narkos & det vet man ju liksom inte förrän man prövat. DET oroade jag mig mest för under op.
    Att de visste exakt vad de gjorde & att han skulle bli fin tvivlade jag inte en sekund på.

Den där drömmen jag pratat om förut här som jag hade ett par dagar innan op. gjorde mig mycket lugnare dagarana innan iaf.

• Lovali

PT är nog lika bra som CL, han är hans lärljunge sedan mååånga år
    men känner han behov av det så kommer han säkert konsultera CL såklart.

Skall bli intressant att höra vad de säger!

Kram

MymlanMy skrev 2008-11-21 12:14:37 följande:
    Skickade iväg ett email till PT igår förmiddag, där jag bad honom konsultera CL och återkomma till mig med svar på mina frågor. Jag har aldrig haft kontakt med CL men har förstått att han är auktoritet inom området och han torde därför vara den som kan ge mig besked om vad som gäller.
  • Lovali

Härligt Busberg att det gått så bra
    Skönt att det värsta är över väl?

Kram

• Lovali

Härligt att allt gått så bra.

Är han alltså opererad med fjädrar nu (eftersom de sa att opeartionen görs likvärdigt i Gbg & Sthlm menar jag)? Jag trodde fjäderop. bara gjordes i Gbg.

Iaf så är det ju skönt att ha de klart nu, svullnaden går ju ner otroligt fort ändå tyckte jag. 3-4 dagar tog det sedan såg han igen vilken lycka det var för oss alla

Kram!
    Busbergs mamma skrev 2008-11-24 14:43:34 följande:

Passa på att lägga till mig också!Busbergs mamma / Jessica med Busberg op för Metopica synostos på AL 3, 5 månad gammal.Vi är fortfarande kvar på sjukhuset men väntas bli hemskickade på permission idag! Hoppas, hoppas! Lillkillen har inte sovit så bra de senaste dagarna men det får man ju förstå. Det måste klia rejält under mössan hans! Ni som har operation på G: Lugn bara lugn! Ladda med något att läsa, lite gott att äta och passa på att ta hand om er när ni är på sjukhuset. Det är mest en massa väntan. Väntan på operation, väntan på att operationen ska bli klar, väntan på att liten ska vakna, väntan på att litens svullnader ska gå ned......Allt går bra. Tiden rullar på vare sig det är mitt i natten en timme innan nästa smärtlindringsdos eller mitt på dagen när liten är vaken, pigg och glad och busar fastän ögonen är igenmurade.Barn har en otrolig förmåga att återhämta sig och hela upplevelsen är nog värre för föräldrarna än för barnen (ialLafall när dom är så här små...)men som sagt, det kommer att gå bra! Och skillnaden sedan! ojojoj, jag känner knappt igen honom! :)Kramar till alla!
  • Lovali

Singletta: jag är också nyfiken!!!

Laisa skrev 2008-11-25 09:58:31 följande:
    Singletta, har du fått nå svar på ditt mail? Är väldigt nyfiken på reaktionen i göteborg på det du berättat för oss!!Skönt att allt går så bra Busbergs mamma!! Jag håller helt med dig, barn har en helt fantastisk förmåga att anpassa sig till läget, Emmy som ju var 1½ vid tillfället fann sig helt i ödet att inte kunna se under ett dygn, det var som sagt värre för mig tror jag... När hon väl fick upp en liten liten glipa  var hon så glad och vi fick traska fram och tillbaka i korridoren med henne för hon ville bara titta sig omkring Sitter just nu på tåg på väg hem ffrån arlanda, har varit i Dubai sen i fredags... Saknar mina troll nåt oerhört så nu vill jag bara komma hem!!!!
Svar på tråden Kranial Synostos #4