• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • Billan n

Ni som väntar med att handla barnvagnar till sist, tänk då på att om ni ska ha en ny vagn så kan det ta 2-3 månader och kanbske ännu längre innan man får den om man har otur...

Jag frågade detta idag då vi inbte ens bäörjat titta på barnvagn men måste nu börja med det eftersom vi ska beställa årets modell, väntetiden kan ta ca 3 månader

Gravid i vecka 23
  • mama86

många ställen när man köper vagn så kan man lämna tillbaka vagnen om nått skulle gå snett

• Billan n

mnen hur ofta är det att nått går snett igentligen ? är vell inte så vanligt att nått går snett efter 20:e veckan ?

Gravid i vecka 23
  • Mor85

ja tyvär är de väldigt dyrt Jag har bara behövt o köpa inköpa byxor o så han ja kunnat ha mina långa linnen. Men nu växer magen rejält så nu börjar de bli jobbigt, får börja
    använda sambons tröjor o så.

problemet är att ja blir så varm hela tiden så jag vill gärna ha en cardigan eller så på mig så jag kan öppna upp lite. I skolan nu så sitter nästan alla med jackor på o fryser, o ja sitter längst bak vid våran AC som blåser iskall luft o svettas haha förra veckan öppna ja fönstret o då trodde ja dom skulle slå ihjäl mig haha snacka om vallningar

• startatsyskonverkstad

När vi väntade vår son satte vi in pengar på ett konto varje månad från dess att vi testade plus. Det var skönt att inte behöva betala allt där på slutet. Vagn beställde vi ganska tidigt, kanske runt vecka 25, för det tar ett tag innan den kommer om man har speciella önskemål. Sista månaden gjorde vi sedan i ordning det mesta med hans sovhörna och införskaffade en del kläder och annat som vi skulle komma att behöva. Jag mådde väldigt bra under min graviditet så det funkade, men annars hade det nog varit bra att börja lite tidigare.

Lycka till och grattis till graviditeten!
  • SaraSara

Jag var iväg ganska tdigt och kollade ut alla saker som vi behövde köpa. bestämde barnvagn, spjälsäng och skötbord. Då dessa var de egentligen enda stora kostnaderna så kunde vi sedan spara undan pengar och köpa dessa saker när det närmade sig.
    Vi bor väldigt tårngt och ville inte ha grejerna hemma allt för tidigt. Barnvagnen beställde vi när det va ca 10 veckor kvar, då köpte vi även skötbord och säng efterom de hade kommit på rea så ville vi passa på.
    Kläder köpte jag i stort sett inget av, för det storshoppade min mamma :) Man har ju vissa förmåner när man kommer med första barnbarnet ;)

Känndes som att det var just dessa tre grejer som v behövde ha direkt från början när man kommer hem från bb. Förutom kläder har vi inte behövt köpa så mycket mer nu heller (hon är 5,5, veckor). En babysitter köpte vi när hon var två veckor.
    Annars är det bara sånt där som blöjor, nappflaskor mm som vi köpt.

• SaraSara

och tiden går väldigt långsamt på slutet av graviditeten, så orda inte allt för tidigt. Du kommer behöva något att underhålla dig med de sista veckorna, och då blir man väldigt bebisfixerad (jag iaf) och är helt ointresserad av saker som inte är bebis-relaterade :)

• Mor85

Ah de är ju smart o göra så
    Ja håller redan på o svullnar upp o har jätte problem med ryggen så jag vill få de mesta klart nu för tror inte ja kommer ha så mycke ork o lust sen o åka o handla o greja faktiskt...

• skruttan85

En sak till som är bra att börja kolla på tidigt är babyskydd till bilen. För oss tog det ett tag då vi skulle välja sånt, eftersom det har så mycket med säkerhet att göra. Men det är ju om man har bil såklart, annars klara man sig kanske ändå. Men vi måste ju ha med det till BB, annars kommer vi inte hem

• jennymenny

Nån som har åsikt om ifall barnvagnen ska vara ny eller begagnad? Erfarenheter för eller emot? Tidigare var vi helt inne på en ny vagn, men på det senaste funderar vi på om det inte kan funka lika bra med en begagnad. Men hur tänker ni andra när det gäller detta?

Svar på tråden Handla tidigt till bebis