• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • Rooses

Jag köpte första plagget runt v 12 sedan runt v 20 nu så har vi köpt barnvagn (Brio Sing) för de var rea då alla 09 kommit in. Och lite smått och gott på Gekås som babysitter, barnstol, bröstpump...mm
    Måste säga att de hade bra grejer där och de vanliga märkena som finns på barnbutiker fast för några hundralappar mindre:)

Hittar man något speciellt så tycker jag inte de gör något om man köper de lite tidigt.

• teha

Med dottern började vi handla lite smått strax efter rutinul. Banvagnen köpte vi då eftersom det var kampanjpris just då. Den här graviditeten har vi redan köpt barnvagn, är i v.17 nu. Har även köpt en babykorg.

Min kusin förlorade sin bebis i v.20 och en annan nära kompis förlorade bebisen i magen i v.35 så jag har också varit med om förlust och sorg av bebisar. Men detta hindrar inte mig att köpa saker redan nu, saker kan hända när barnet bara är några dygn gammal. Det kan alltså ske hela tiden. Jag tycker inte man ska gå och oroa sig för att något ska hända. Händer det så blir ju inte sorgen mindre för att man inte har köpt saker. Jag tror att det kan vara en liten terapi efteråt, att få plocka bort bebisens ev.grejer. Men alla hanterar ju sorgen olika, så man kan ju inte veta hur man själv eller andra kommer att reagera om man skulle förlora bebisen.

****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • ceropegia

Jag är glad att jag inte köpte nått innan mitt +..eftersom det kom att dröja 1 1/2 år och en provrörsbefruktning innan Mini fastnade i magen..

Mini kommer i Februari!
  • teha
    dreamers skrev 2008-10-21 14:28:32 följande:
    Själv så har jag köpt massa bebis saker trots att jag ej fått ett + än ... bara för att jag inte kunnat motstå...... tycker ni det är dumt av mig att göra så???
    Man gör ju precis som man känner för själv. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa grejer innan man plussat, man vet aldrig hur lång tid det tar att bli gravid. För oss tog det  2,5 år innan vi blev gravida med syskon....
    ****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • Lindizen
    teha skrev 2008-10-21 15:10:22 följande:
    Man gör ju precis som man känner för själv. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa grejer innan man plussat, man vet aldrig hur lång tid det tar att bli gravid. För oss tog det  2,5 år innan vi blev gravida med syskon....
    nä klart, men om det inte blir ngt på en tid så har jag en svägerska som är gravid och då har jag ju redan presenter där hehe, och jag har bara köpt lite och då är det begagnat så jag har ju inte lagt ut en massa pengar på det så blri det inte på ett bra tag så blir jag ju inte lessen för det
  • spacebeare

vill åsså vara gravid!!
    så mysigt att bära sin avis på er alla!

shoppa kan man göra när som helst skulle inte vilja gå tänka att det kan gå åt pipan. gläds åt graviditeten å boa!

mina tips;
    *begagnad vagn
    *bilstolar köper man bara begagnat av folk man känner annars så får det bli en ny!
    *säng+skötbord IKEA-sniglar(300kr för spälisen tror jag)
    *köp å byt dagar brukar de flesta kyrkor anordna på vår/höst
    www.kladbytardag.nu

jättekul att handla till sin bebis men det kostar!!!!
    jag tog ut 5dgr/veckan det blir 60% av lön så det blir magert att leva på men kan lyxa med tjejen nu så hon går bara på dagis 3dgr iveckan.
    hade 10000 sparat när tjejen kom de var borta på ett halvår......

• Mamma till två mirakel

Jag började köpa saker/kläder i v.5 och köpte en del före risk perioden var över men det kändes rätt för mig iaf... alla dyrare saker väntade vi med till efter RUL..
    Jag är glad att vi har köpt lite efter hand för det är mkt man behöver och dyrt är det ju!

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.30 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mariejohans

hej alla. Jag har börjat handla efter det "riktiga" UL, (vi har BF 25/2) vi hade bestämt oss för att handla en begangnad barnvagn, men efter ett besök på Barnens hus, hittade vi en superfin brun som vi båda fastnade för. Men Priset var 5395, vilket var alldeles för dyrt tyckte vi. Som en överraskning kom det efter nån vecka ett reklamblad från barnens hus i Gävle att de reade ut 2008 års modeller... med 500 kr rabatt efter första dagen, 1000 kr efter andra... osv. vi hade is imagen och åkte dit efter 4 dagar och "vår" vagn var kvar! Vi köpte den med alla tillbehör för 2895... de i butiken lämnade med täcken och madrasser/ 2 regnskydd för det var ju 2008 års modell och färg... som om det spelar nån roll för oss. Ibland kan man fynda även nytt...

kläder och smått o gott handlar jag lite titt som tätt... men då handlar jag mest i stl 62-68... för oftast får man ju de minsta storlekarna, sedan vet jag inte heller hur stor lilltösen kommer vara när hon kikar ut, så det är lika bra att inte köpa alltför smått heller. Lycka till alla i djungeln för barnashopping... det är inte lätt att veta vad man bhöver och inte... Kram

• startatsyskonverkstad

Ang. köp av ny eller begagnad barnvagn. Vi köpte en ny vagn till vår son, men i efterhand kan jag känna att jag lika gärna kunnat haft en begagnad som första och sen köpt en ny istället. Det var så himla svårt att egentligen veta vad man önskade, att köpa vagn var en djungel tyckte jag. Efter hand har jag upptäckt finesser som jag skulle haft, men som jag inte hade koll på innan. Visserligen kan jag ju sälja vår och köpa ny nu, men jag är väl lite för lat för det.

• 2pågar

Beställde barnvagnen i veckan nu..är i v 16. Måste fördela kostnaderna då jag e arbetslös för tillfället..o de var upp till 7 v leveranstid på vagnen jag beställde. Men annars jhar jag inte köpt nått alls..önskade mej ett babyskydd av pappa o styvmor i julklapp..men kommer nog att börja småhandla efter RUL den 13 nov. om inte annat efter jul på rea..hehe!
    Flyttar in i nya lgh nu första dec med..o de blir stramt me ekonomin då hyran ligger på 4800 o jag stämplar..får ju inte bostadsbidrag förrän april då bebis e beräknad. så får ta alla inköp eftersom...o vill hellst börja me dom dyraste sakerna eftersom de blir tufft sen fram till april.
    Men de ska nog gå de med..allt löser sej! Sen en smart sak e ju att önska julklappar av släkten...sånt man behöver..mormor o morfar/farmor farfar brukar ju inte vara snåla när de gäller barnbarn =)

Svar på tråden Handla tidigt till bebis