• Gumman­123
    Äldre 23 Oct 23:15
    45329 visningar
    41 svar
    41
    45329

    Babygym..bra eller onödigt?

    Har funderat över att snart skaffa ett babygym till min lilla dotter på tre månader. Tycker spöket laban har jätte fint babygym...

    Ni som har erfarenhet av det...är det värt pengarna? Kostar ändå ca 600 kr.

  • Svar på tråden Babygym..bra eller onödigt?
  • lianin
    Äldre 23 Oct 23:22
    #11

    Min son som är 6 1/2 månad tycker fortfarande om sitt gym - han har legat MÅNGA timmar i det sen han var ca 2 månader. Perfekt när man vill äta frukost osv. Vi har ett begagnat från Tiny Love som har både hårda och mjuka saker samt en åsna som spelar när man slår på den.. Som tur var har batterierna i den ny gett upp - efter ett tag kom jag på mig själv att gå och nynna på låtarna ;)

    Tror lite att man kan avgöra om dom tycker det är roligt genom att kolla om dom gillar mobiler - vår son har en mobil över sitt skötbord och han var helt fast i den så snart han började kunna se den - så jag tror att dom flesta barn som gillar mobiler även kommer att ha mycket nytta av ett babygym. Köper man ett lite dyrare (typ labangymmet) så går ju leksakerna att ta loss och använda även efter att dom tröttnat på att ligga på rygg och titta uppåt.

  • Gumman­123
    Äldre 23 Oct 23:23
    #12
    Svar på #6
    Blomman8 skrev 2008-10-23 23:19:21 följande:
    När jag var på BVC sist så sa jag att vi höll på att kolla efter ett bra babygym... då säger hon på BVC att dom är lite emot såna saker... VA!??! Jo hon sa att dom tycker att barnen blir överstimulerade av såna saker som hänger runt om dom hela tiden. Det räcker bara med någon liten sak över skötbordet eller nått.Så nu har vi lagt ner det där med babygym för ett tag framöver, få se hur vi gör senare... Men vi blev paff kan jag lugnt säga...
    Jaha, kosntigt att man får olika besked hela tiden. Vi frågade nämligen på BVC idag då dottern skulle vaccineras. De sa bara att visst kan det vara bra med ett babygym och att bebisarna brukar gilla det..hmm
  • Äldre 23 Oct 23:25
    #13

    För 600 JA helt onödigt. Men för typ 70 kr som vi köpte, helt klart värt pengarna.

  • Alexan­dra84
    Äldre 23 Oct 23:27
    #14

    Vi köpte tv stycken till våra barn.

    Ett var sånt med en matta och så är det som två bågar som går över, mjuka leksaker.
    Den hatade båda ungarna, ner i källaren med den! Kostade typ 300:-

    Sen köpte vi ett i hårdplast på markanden för typ 60:-, när man drog i leksakerna spelades olika melodier. Och så blinkade det lite lampor. Så i den satte vi barnet i sin babysitter med lutning bakåt, så han och hon satt lutat eller halvlåg.
    Den älskade båda ungarna!


    ~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Gumman­123
    Äldre 23 Oct 23:27
    #15
    Svar på #1
    rosalin skrev 2008-10-23 23:16:57 följande:
    vi köpte ett billigt för 50 kr och tja, det var väl kanske värt pengarna men nja jag tyckte inte hon låg i det speciellt mycket. Skulle inte satsa på ett nytt. Kan du inte kolla tradera eller nått?
    Jo tradera är bra men jag hittar tyvärr inget där just nu, får kanske kolla mer..men tack iallafall
  • Äldre 23 Oct 23:28
    #16
    Blomman8 skrev 2008-10-23 23:19:21 följande:
    När jag var på BVC sist så sa jag att vi höll på att kolla efter ett bra babygym... då säger hon på BVC att dom är lite emot såna saker... VA!??! Jo hon sa att dom tycker att barnen blir överstimulerade av såna saker som hänger runt om dom hela tiden. Det räcker bara med någon liten sak över skötbordet eller nått.Så nu har vi lagt ner det där med babygym för ett tag framöver, få se hur vi gör senare... Men vi blev paff kan jag lugnt säga...
    Åh, vad spännande att höra att det finns folk som tänker som jag och maken gjort! Vi har bara funderat kring detta själva, har ingen koll på vad tex BVC här säger. Men jag tycker det känns så fel och när man tänker på hur ungar är nuförtiden med aktivitet dygnet runt så börjar man ju fundera. Här får man kolla på taket...eller vända sig såman kan se sin lekfilt!
  • Gumman­123
    Äldre 23 Oct 23:30
    #17
    Svar på #10
    Dinosaurien skrev 2008-10-23 23:22:31 följande:
    Jag tror inte riktigt på babygym! Varför ska de bli så aktiverade av att ligga där och titta upp i taket? Då missar de ju frustrationen med att vilja ta sig runt och iväg så att det händer nåt. Och små bebisar i dag ligger alldeles för mycket på rygg för att det ska vara bra, de ska vara mycket mer på mage. Det är en av anledningarna till att en massa ungar får platta huvuden. Jag tycker även att det kan vara lite väl mycket aktivering för en liten bebis, låt dem ha det lugnt och stilla är min melodi! Varför behöver barn idag sån himla stimulans och högt tempo..kanske för att vi drar i med babygym och annat redan från start, det ska aldrig vara trist...Ville bara lägga in en avvikande mening som kanske kan vara lite tänkvärd i alla fall!
    Det har du helt klart en poäng i.. ska nog tänka på det
  • Äldre 23 Oct 23:31
    #18

    men blocket då, sök på babygym laban och välj hela sverige. går säkert att skicka.

  • Äldre 23 Oct 23:31
    #19

    Fast egentligen så är de flesta sådana saker totalt onödigt. Barnen struntar egentligen i om de ser en leksak eller en pantburk med lite färger på. Babygymmet är mer till för att vi tycker att det är snyggt och lite enklare för oss att ge dom stimulering än att hålla upp en burk framför dom (i kanske lite överdrivna drag).

  • MaMMaL
    Äldre 23 Oct 23:31
    #20

    Vi har ett som sonen ÄLSKAR, han boxar för fullt på grejjerna som hänger där (har ett i hårdplast) och han är inte ens två månader!

    Har använt den ett par veckor redan, men vi fick låna av en kompis så inga pengar investerade Han ligger där en stund eller två varje dag, han vill ju ha viss stimulans för att utvecklas!

    Han har aldrig varit speciellt road av att ligga i famnen så mycket, bara när han är riktigt trött kan det funka utan vill ligga för sig själv eller "sitta upp i famnen" med huvudet över min axel så han ser bra och kan träna nacken, han var väldigt stabil redan på bb! Så han kanske är mer "med" än vanligt för sin ålder???

Svar på tråden Babygym..bra eller onödigt?