• Slow Joe

    Fler pappalediga?

    Hej! Är ny här på forumet. Jag kommer att vara pappaledig efter årsskiftet då min dotter kommer att vara ca 1 år. Finns det fler pappor här som kommer att vara lediga då? Det verkar inte vara så vanligt att pappor är lediga några längre tider, eller har jag fel?

  • Svar på tråden Fler pappalediga?
  • svens

    jag ska vara pappaledig dom dära 10 dagarna,fast man skulle vara hemma en längre tid om vi hade råd fast jag tjänar bäst så då går det inte tyvärr

  • Stoffe

    Jag är pappaledig nu med vår dotter. Skall vara pappaledig till mitten av augusti. Då har jag varit hemma i 6 mån. Lite roligt var det när jag berättade för arbetsgivaren att jag skulle vara hemma så länge...det är nämligen två killar till på vår avdelning som är ledig lika länge och samtidigt med mig. Men jo, det är ganska ovanligt att vi pappor är hemma någon längre tid. Oftast så är det väl ekonomin som styr där, men jag tror nog att många fler skulle kunna vara hemma bara viljan fanns.
    Jag tycker tiden fram tills nu har varit helt kanon, det är ju väldigt mycket som händer i åldern 6-12 mån, och jag har turen att få vara först att se alla framsteg hon gör. Nu åkte hon ju iof på hjärnhinne inflamation här och har precis fått komma hem igen. Det var något vi gärna varit utan faktiskt.

    Lycka till på pappaledigheten, tror inte att du kommer att ångra dig.

  • Slow Joe

    Tack för svaren. Jag ska vara hemma i minst sex månader. Jag tycker det är konstigt att inte fler pappor är hemma. egentligen skulle nog min fru vilja vara hemma längre, men det blir mer rättvist så här tycker vi båda två. Jag tror inte jag kommer att ångra mig. Jag tycker att det skulle vara kul om det fanns nån annan pappa eftersom det bara är mammor annars på Öppna förskolan och såna ställen.

  • greven

    Jag är oxå newbie här!
    Jag tänkte vara pappaledig efter årsskiftet oxå! 9 månader planerar jag att vara hemma, vår dotter kommer vara ca. 1 år då.

  • Morrande rullar

    Ja e men newbie :)

    Nej tyvärr är det inte så vanligt att pappor är pappalediga, inte inom mitt jobb eller bekantskapskrets iallafall. Jag kommer att vara pappaledig nu med mina barn fram och tillbaka t.o.m september, då min fru har börjat jobba nu. Det är helt fantastiskt att pappaledigheten finns, barnen är ju inte små speciellt länge eller hur?

    Ha de gott i huset!

  • Morrande rullar

    Ja e me newbie :)

    Nej tyvärr är det inte så vanligt att pappor är pappalediga, inte inom mitt jobb eller bekantskapskrets iallafall. Jag kommer att vara pappaledig nu med mina barn fram och tillbaka t.o.m september, då min fru har börjat jobba nu. Det är helt fantastiskt att pappaledigheten finns, barnen är ju inte små speciellt länge eller hur?

    Ha de gott i huset!

  • Slow Joe

    Hej! Tittar in och ser att du har en tom gästbok. Ha det bra!

  • Slow Joe

    OOPS! Det blev lite fel där. Skulle skrivit i Morande rullars gästbok. Sorry!

  • Ailstedt

    Jag är pappaledig från i måndags tills lilljänta ska in på dagis i januari.

  • kennet32

    Vill och vill i mitt fall och många andras oxå tror jag så är det ju inte så poppis att säga till tjejen att man ska vara hemma *s* tyckte vi skulle dela rakt av då hon varit hemma mest med dom två första. *s* men man fick prata med sig själv då i tre dagar *s*. Jag skulle älska att vara hemma med detta men vi killar böjer oss nog lättare för tjejer än tvärtom *s*.

  • Stoffe

    Kennet32:

    Vilken är anledningen till att hon inte vill att ni ska dela rakt av ?

  • Skåningen

    Hej där...Jag tycker det är hur kul som helst att vara hemma med småbarnen. Själv ska jag vara hemma med början jan. Ta ut 2-3 dagar i veckan. Det är inte pengarna som styr, tycker jag. Så jäkla mycket kan det väl inte skilja i pengar om man delar upp det. Man FÅR inte missa sitt barns uppväxt. Men det är ju vad jag tycker.
    Och det lika mycket pappans barn som mammans.

  • carand

    Absolut, man får inte låta pengarna vara så viktiga att man missar sitt barns uppväxt. Det gäller såklart alltid att jobbet inte får ta överhanden, men när man har en sådan möjlighet som pappaledighet faktiskt är - så tycker jag det bara är dumt att inte ta den.

    Visst finns det säkert fall där familjen faktiskt är helt beroende av att pappan jobbar, men finns det bara en liten chans tycker jag man ska ta den.

Svar på tråden Fler pappalediga?