• Ekorrm­amman
    Äldre 1 Nov 17:06
    2166 visningar
    18 svar
    18
    2166

    Nån mer som firar julafton utan sina barn?Känns så meningslöst :-(

    MARIA!!!

    Första julaftonen sen vi var separerade var barnen hos mig.
    Året därpå var det ju pappans tur att ha barnen på julafton.

    Barnen var då 3,5 respekrive 4,5 år och när det det började närma sig december började jag känna mer och mer ångast över att inte få fira julen "på riktigt" med mina små.

    Jag kände precis som du Maria ända tills en dag i slutet på november när jag såg vad Freja (den äldsta av mina två tjejer) hade gjort i ett ritblock med tjocka kritor hade hon skrivit:

    "Julboken" på första pappret. På nästa ark inleddes julboken med meningen "På lilla julafton med mamma..." därefter följde några sidor till (det gick ju nästan åt ett A4 för en halv mening när hon var så liten)på de sidorna redogjorde hon för sina förväntningar, vi "skulle ha juljus" och "julskärna" på sidan efter det stod det att "gran ska vi ha med" "vi ska ha paket" "mormor ska va med" etc.

    Jag minns än idag hur jag fick tårar i ögonen av att se vad hon skrivit för det var då jag insåg att hon hade lika stora förväntningar trots att vi inte "skulle fira på riktigt". Jag hade varit SÅ ledsen över att jag inte skulle få ha mina små på själva julafton så vi hade inte pratat om det ö h t men hennes pappa (eller farmor) hade nog sagt att de skulle vara med honom på julafton och med mig på "lilla julafton".

    Sedan dess har jag firat julafton med ALLT vad det innebär VARJE år med mina barn. Vartannat år den 22 december
    och vartannat år den 24 december. Jag kan lova att man absolut inte känner någon skillnad av att fira två dagar innan. (Det är även lite lättare att boka tomte...) SÅ gör allt vad du skulle ha gjort när du firar "Lilla Julafton" med dina barn så behöver varken du eller barnen känna att ni missar något vartannat år!!

  • Ekorrm­amman
    Äldre 1 Nov 17:51
    #17

    anne h skrev 2008-11-01 17:28:05 följande:


    Va fint. Tror det blir lättare för många om de läser detta och tar åt sig av din erfarenhet här.
    Jag hoppas verkligen det! Jag har sparat "Julboken" den är en fin påminnelse för mig om att man bara behöver tänks om lite, litegrann så blir allt bra ändå. Jag undrar varför inte fler skilda gör som vi och kör en riktig Julafton fullt ut fast det är den andra förälderns tur..?

    Jag kanske borde skicka manuset ("Julboken") till ett bokförlag
Svar på tråden Nån mer som firar julafton utan sina barn?Känns så meningslöst :-(