• Ylva Helmersson

    Vad gör man med en mytoman?

    Kan en mytoman sluta ljuga? Vet de själva om att de ljuger? Hur får man dem att inse att de ljuger (jag tror att många ljuger så övertygande att de inte ens själv fattar att de ljuger)?

  • Svar på tråden Vad gör man med en mytoman?
  • becka 85

    Mytomaner går i terapi och vad jag förstått kan det gå så långt att de tror på sina egna lögner.
    Jag är inte psykolog eller något liknande så mer ingående går jag inte in på det.

  • Viewsonic
    Viewsonic skrev 2008-10-30 12:16:42 följande:
    Mytomaner går inte att "fixa".
    Mytomaner är sjuka.

    Lögnare är en annan sak.
    dator heter det. datOR...
  • Ylva Helmersson

    men om de är sjuka måste de ju kunna få behandling, precis som om nån här ovan skrev.

  • annelie1976

    Ja precis , dom bygger upp en fantasivärld som blir deras verklighet. Dom går nog visst att fixa med terapi och hard work från deras sida.

  • Ylva Helmersson

    Frågan är hur de upptäcker att det bara är en fantasivärld? Skumt det där.

  • Garderobshylla

    I min familj har vi flera mytomaner, det kan var väldigt påfrestande ibland, men man lär sig att leva med det. När det är småsaker så slutar jag helt enkelt att lyssna, jag låtsas vara ointresserad. Är det är stora lögner som verkligen spårat ur då säger jag faktiskt ifrån.
    Man kan inte ljuga om vadsomhelst bara för att man inte rår för det.

    En av dessa mytomaner i min familj ljög ihop hur han avr vittne till en våldtäkt, han namngav personerna som var inblandade och avr väldigt detaljerad. I denna situation trodde vi alla som hörde om det att det var sant, men insåg sen att det inte var det. Sånt där kan ju förstöra för många.

  • annelie1976

    Hon blev påkommen av hennes dåvarande kille som berättade för oss andra. många många lögner som vi alla gått på, inga farliga med man fick en annan bild av henne för nu stämde inte hennes historia om henne själv. Hon hade inget val än att börja i terapi.hon betalar typ 1000:-/45min. Vi umgås en hel del och tydligen är det viktigt att bli helt överjävligt ärlig istället. att lixom aldrig få ljuga. verkar funka

  • Ylva Helmersson

    Vad bra att hon insåg att hon hade problem och inte stretade emot och förnekade.

  • annelie1976

    Har du en nära vän som du tror är mytoman eller? det enda man kan göra det är att sätta dom i terapi.

  • Viewsonic

    En mytoman inser inte att de har ett problem.

    En lögnare inser att de har ett problem.


    dator heter det. datOR...
  • annelie1976

    Klart att dom inser när dom "åker dit" då faller korthuset.

  • Viewsonic
    annelie1976 skrev 2008-10-30 12:34:54 följande:
    Klart att dom inser när dom "åker dit" då faller korthuset.
    En "äkta" mytoman/psykopat inser inte det.
    dator heter det. datOR...
  • annelie1976

    men vänta nu, en mytoman och en psykopat är inte alls samma sak.

  • annelie1976

    Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
    Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.

    Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
    Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.

  • annelie1976

    Psykopati (från grekiska psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala känslor, som medkänsla och empati. Personer med psykopati är utpräglat egoistiska.
    Psykopati har, trots bred användning som term inom psykiatrin, ingen benämning i DSM-IV-TR eller ICD 10 - de två vanligaste diagnostiska handböckerna inom psykiatri. Den nämaste motsvarigheten anses vara antisocial personlighetsstörning och psykopati ses ofta som en särskilt grav variant av denna störning. Det finns dock även beröringspunkter med narcissistisk och borderline personlighetsstörning.

  • Ylva Helmersson

    Låter väldigt förenklat. Så tror jag inte att det funkar.


    Viewsonic skrev 2008-10-30 12:33:55 följande:
    En mytoman inser inte att de har ett problem.En lögnare inser att de har ett problem.
  • chemistry

    Har haft en person väldigt nära mig som var både mytoman och psykopat. Enligt min egen diagnos i alla fall. Kan det inte hänga ihopa lite hos vissa? Det här att sakna förmåga till känslor för andra och då lättare kunna bygga upp en falsk bild av allt inför andra (väldigt förenklat alltså).

Svar på tråden Vad gör man med en mytoman?