• Yo gabba gabba

    Ni som fött tvillingar vaginalt..

    .., hur lång tid tog det för den andra att komma ut när den första väl är ute? Och vad gör man med tvilling nummer ett medan mamman ligger och skriker och krystar ut nummer två?

    Är gravid med tvillingar och är bara i v20 ännu men funderar lite över förlossningen.. tycker det verkar traumatiskt för tvilling nummer 1 att ligga i pappans famn och lyssna på skrikandet i förlossningsrummet...

    Eller också kanske nummer två inte kräver så mycket kraft och skrik/krystande från mamman? Nummer två kanske bara kommer ut med ett swooosch, när nummer ett redan banat väg?

  • Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..
  • mrscooper

    Hej,

    Det tog 8 minuter att krysta ut nr två för mig och jaa han kom verkligen ut med ett swoosch:).
    Så det blev inte mycket skrikande......

    Men det är säkert väldigt olika.

    Lycka till

    Mrs Cooper

  • EmelieG84

    Min 2:a kom efter 16 min, och hon kom bara med ett svep;) Kommer inte ens ihåg att jag krystade ute henne! Hon kom med rumpan/fötterna före så Bm:arna drog ute henne..

    Tv1 hade de så mysigt hos pappa medans syrran va kavr i magen!

    Lycka till!

  • Knosan

    7 minuter mellan mina. Första tog några doktorer och sköterskor och sprang iväg med för kontroll. Hon var helt vit och skrek inte alls.

    Vet inte om det var därför eller för att de föddes v 34. Andra kom ut med fötterna före i hel fostersäck och hon skrek direkt när bm tog sönder hinnan. Henne sprang de också iväg med direkt.

    Själv var jag helt borta av all lustgas, så jag fattade ingenting. Var inte helt beredd på att föda barn den dan.

  • en blev två

    Det tog 17 minuter mellan mina, dom föddes efter igångsättning i v39.
    Den första tjejen låg hos pappa och hade det skönt medans dom fick ge mej lite dropp för att få igång värkarna.

    Lycka till!!

  • Anna 73a

    Hejsan

    Här tog det 3 minuter mellan tösen nr1 och pojken nr 2
    När jag krystade ut pojken så höll min bästa väninna som va med tösen då pappan va i chock då vi hade kollat könen 3 ggr och det skulle vara 2 pojkar**enäggs**
    Dom e födda i vecka 34+5
    Tösen 1710g och 42 lång
    Pojken 2180g och 46 lång

    Grattis till dubbel lyckan.

    Hela förlossning gick fort
    Från första värk tills båda va ute tog det bara 28 minuter.

  • Fröken4

    Hallo
    Det är 8 minuter mellan mina töser. pappa å sköterskorna pysslade med tvilling 1 sen kom nr 2 ut med baken före i ett huj.
    Hon andades inte så de fick hjälpa henne att komma igång, allt gick så fort så jag hann aldrig bli rädd och sköterskorna var koollugna de med, bara att putta igång henne sa de!:)
    Alla mår bara bra ida!

  • Tussens mamma

    min ester (nr 2) föddes efter 16 minuter. ellen (nr 1) blev hållen av en person från barnkliniken. jag släppte ej min man. höll dock ett öga på tjejen från barnkliniken och ellen då och då. fick för mig att hon skulle rymma med mitt barn. man blir lite nojig av lustgasen.

  • VictorsMamma

    14 minuter är det mellan mina. När Julia kommit ut stannade de av droppet en liten stund så att jag fick titta lite på henne. Sen tog Pappan henne och satt och mös medan de vände på Lucas så att jag kunde trycka ut honom oxå.

    Man behöver inte skrika. Det är bättre att hålla munnen stängd och använda kraften till att krysta. Det försvinner för mycket luft om man skriker... Hmmm, hoppas att du förstår vad jag menar... Inte helt lätt alltid, men försök att verkligen koncentrera dig på att ha munnen stängd. Jag lovar att det går mycket bättre och fortare att få ut bebisen då. Jag behövde samma kraft till tvåan som ettan. Han hade mycket större huvud. Visst kan det bli enklare med tvåan, men ställ inte in dig på det, utan var beredd på att ta i där med.

    Det är en otroligt häftig upplevelse! Jag var helnöjd med min förlossning. Allting gick så smidigt. Mycket smidigare än när storebror föddes. Jag var mycket mer fokuserad och lyssnade bättre på barnmorskan. Jag hade lustgas och sen fick jag lokalbedövning. Hann precis att få den. Hade kraftiga krystvärkar redan då.

  • VictorsMamma

    Glömde ju skriva att jag blev igångsatt v.38+0. Fick gelen kl. 11.30 och De är födda 22.11 och 22.25. Gick lagom fort tycker jag. Jag hann med i hela processen. OCh jag sprack inte ett dugg.

  • Esmeraldah

    17 minuter tog det! Tvilling ett fick vara hos överlycklig pappa medan tvilling två krystades ut. Var själv väldigt fokuserad och missade litegrann att verkligen minnas sekunderna efter att var och en av dem fötts.

    Jag fick minsann krysta för att få ut tvåan också, men det gjorde inte lika ont när huvudet kom ut som på ettan. Och jag tror inte alls att det var traumatiskt för tvilling ett i förlossningsrummet, hon hade det så bra hos pappa.

Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..