• Lillängel Selma

    Behöver goda råd..............

    Jag har varit med om något jag skulle inte önska min värsta fienden. Vi förlorade vår dotter i v 40+6 i april månad i år. Läkarna hittade inget fel. Plötslig spädbarnsdöd i magen sa de. Fem månader senare var vi gravida igen. Vilken glädje. Men jag vågade inte hoppas. Jag hade rätt. I v 8+1 upptecke de på VUL att vår bebis hade slutat växa i v 6+1. MA sa de. Det har gått nästan 3 veckor nu. Jag blöder inte längre och jag tror att jag har ÄL. Vi väntar på ett nytt graviditet och ett litet barn och jag hoppas att snart kommer "pluset" på stickan.
    Finns det någon som har blivit gravid direkt efter MA ( utan att har haft en mens mellan)och om det finns hade ni lyckats behålla bebisen i magen hela vägen.
    Är lite rädd att graviditeten kommer direkt men innerst inne vill jag vara med barn på en gång.

    Helt förtvivlad och ledsen
    änglamamma Sanna

  • Svar på tråden Behöver goda råd..............
  • Carol

    Hej Sanna!
    Blir verkligen ledsen för din skull. Själv förlorade jag en pojk i magen i v 20 i början på året. Blev gravid igen i början på september. Tyvärr slutade det i missfall i v 8+6 för snart tre veckor sedan. Jag frågade läkaren på sjukhuset om hon avrådde mig att försöka direkt innan första mens, men hon sa att de vet inte om missfallsrisken är högre då. En kompis till mig fick missfall förra hösten och blev gravid innan första mens och det gick bra hela vägen. Jag vill inte vänta och håller nu på att testa med ÄL-stickor för att hitta nästa ÄL. Hoppas du får positivt besked snart! Kram C

  • pigglet

    Jag lyckades inte bli gravid direkt efter, fast vi verkligen försökte. Min duktiga, kunniga läkare - som jag litar HELT på - sa att det var helt ok att försöka direkt. Råden om att vänta är från förr, numera tror de inte att det finns något belägg för att man skulle lyckas sämre om man "kör på".
    Så ledsamt att bli dubbelt drabbad av sorgen, det är ju nog tungt ändå... Kram!

  • Pipaluck

    Hej,

    först vill jag beklaga att ni inte fick behålla er dotter. Jag har själv förlorat barn på samma sätt. Min son dog i min mage i vecka 39 utan förklaring. Jag hoppas att ni får den hjälp och det stöd ni behöver för att hitta ett sätt att leva med det mest fruktansvärda som kan hända en människa - att förlora ett barn.

    Jag har också flera erfarenheter av missfall. Efter att vår första dotter föddes -01 ammade jag i ca 1,5 år och hade ingen ägglossning eller mens under den tiden. Så avslutade jag amningen och upptäckte att jag var gravid (vi försökte också bli gravida men hade inte räknat med att lyckas så fort) utan att jag haft någon mens. Den graviditeten slutade i ett kvarhållet missfall som upptäcktes i vecka 13 men där barnet slutat leva och växa i vecka 7. Efter skrapning fick jag en mens (på inrådan från läkare försökte vi inte utan väntade in den mensen) och blev sedan gravid med vår andra dotter. Så det kan gå fort och så vitt jag vet har det inget med huruvida en graviditet går bra eller inte.

    Sedan vi förlorade vår son fick jag två eller tre missfall (väldigt tidiga) innan jag blev gravid med vår andre son som jag nu är i vecka 32 med. Vi upptäckte den graviditeten på vår sons 1-årsdag. Under det år vi försökte bli gravida var det hemskt jobbigt och jag tvivlade länge på att jag skulle få en chans till även om vi tidigare lyckats relativt enkelt med att bli gravida när vi velat det. Nu efteråt tänker jag att kroppen behövde det året, att jag behövde det året, att sörja Gunnar och att återhämta mig fysiskt och psykiskt.

    Vad jag vill säga är att din längtan efter barn är stark, jag tror att jag vet hur stark den är eftersom jag själv varit i dina skor. Med lite tur kommer det ett fint guldägg vid den här ägglossningen som blir ett småsyskon till er dotter. Eller så tar det längre tid. Tyvärr är det ju inget man styr över (mer än att man kan se till att spermierna finns på plats vid rätt tidpunkt). Och om ni blir gravida nu eller om ett år så spelar det, så vitt jag vet, inge som helst roll för hur det ska gå med den graviditeten.

    Därför, som någon skrivit tidigare i tråden, finns det heller inget att vänta på. Lycka till.

  • piglet 76

    Jag har varit med om precis det samma. Förlorade min dotter i v39 080708. O hade turen sen att bli gravid efter första mensen efter förlossningen. O jag tänkte samma som dig Sanna...o speciellt när de funka på första försöket då ja innan har erfarenhet att att det tar lång tid att bli gravid, så var de för bra för att vara sant.....fick missfall i v11.

    Har även erfarenhet av missfall innan så jag vet att läkaren råder en att vänta en mens. Så denna gången frågade jag min läkare om konserkvenserna så att säga om man inte väntar in mensen. Hon sa att risken e större för missfall igen då bla hormonerna i kroppen kanske inte kommit i balans som ska bära gravidteten.....så ja vet inte hur ja ska göra men ja tror inte mina blödningar slutar innan ÄL :(......

  • Mijjo

    vi förlorade vår tjej i aug förra året,då i v 33+5,i december fick jag missfall i v 8 och misströstade enormt.Vi försökte direkt efter men plussade igen först i maj i år,är nu i vecka 27 .Men vad jag skulle säga var att man blir gravid när kroppen är redo!

  • Tjej84

    beklagar er sorg. vet vad det innebär. Har själv två änglabarn, väntar nu på att kunna försöka igen. Vill ju ha syskon till vår tvååring som får stanna hos oss. Låt det ta den tid det tar, man måste få sörja. Kram

  • MY2004

    Det känns nästan som alla som blivit gravida snabbt igen har fått MF, kanske är det bättre att invänta flera menser i alla fall, jag ska höra med läkare jag också och se vad min säjer...

  • Rae

    Känner bara att jag vill skicka styrkekramar till en massa personer i den här tråden!

  • Lillängel Selma
    Svar på #8
    Hejsan.....Försöker fortfarande med besvikelse som uppstår varje månad min mens kommer....Nästa ÄL den 2. januari....hoppas på det bästa.....
  • pigglet

    Skickar en stor, varm kram till er som kämpar! Vet precis hur det kan kännas när man får den där innerligt oönskade mensen - för mig var det som att störta en meter till ner i avgrunden... Håller tummarna för er den 2 januari. Kram!

  • Lillängel Selma
    pigglet skrev 2008-12-28 13:17:32 följande:
    Skickar en stor, varm kram till er som kämpar! Vet precis hur det kan kännas när man får den där innerligt oönskade mensen - för mig var det som att störta en meter till ner i avgrunden... Håller tummarna för er den 2 januari. Kram!
    Tackar så jättemycket....Kram
  • Kyoko

    Jag har varit med om liknande erfarenhet men lite annorlunda. Förlorade vår son i v. 38+5 direkt efter förlossningen. Efter 1.5 års kämpande med ivf/pgd blev vi spontangravida. Men det slutade i mf. Men så fort kroppen kommit igång med sin första mens efter så fick vi göra ett nytt ivf/pgd och blev gravid. Nu är vi i v. 30 och rädslan för ännu en förlust finns där hela tiden men man tar en dag itaget.

    Oerhört stort lycka till och en kram från en som förstår att du nu befinner dig i ett oerhört svårt vakum av stormiga känslor.

Svar på tråden Behöver goda råd..............