vad ger ni för majs,, läste att man inte skulle ge burkmajs,,
pga att dom är kokta i salt,,,
att om man skulle göra egen pure skulle man köpa fryst majs,,
brukar ni ge burkmajs?
pga att dom är kokta i salt,,,
att om man skulle göra egen pure skulle man köpa fryst majs,,
brukar ni ge burkmajs?
Jag köpte fryst först men det blev så knutigt när jag mixade det att jag faktiskt köpte burkmajspuré. Fast allt annat lagade jag själv
Det är också socker tillsatt i burkmajsen så det är fryst majs som gäller, eller färdig majspuré (barnmat alltså).
Jag kokar fryst majs och passerar sedan... Lite pill men ok.
Vill man göra själv kan jag tipsa om att använda vitlökspressen.
Kokar fryst majs som jag kör med stavmixern. Tar inte så lång tid. När Vidar var pytte så pressade jag sen det jag mixat genom trådsil för att få bort skalen, men nu äter han glatt skalbitarna också, bara det är välkokt.
Men sen när barnen var 7-8 månader började de äta burkmajsen, kan jag tillägga.
Vi kör också med fryst.. i början mixade vi väldigt mycket men på senare tid har vi bara kört pyttelite med mixern på låg effekt så att det är mer "bitar"...
Idag fick han t.om. sitta och plocka upp några få hela majskorn och äta... Det tyckte han om!.. ;)
när kan dom äta en hel majsbit,, utan att man gör pure
Runt 6 månader skulle jag tippa, men de ä individuellt hur känsliga de är.
När de kan plocka upp dem själva
Sonen är 8 månader, men hade kanske kunnat äta det tidigare. Tror dock det är bättre att börja med något mer "lättsmält" innan dess som t.ex. små smörgåsfyrkanter, ärtor (tror jag är "snällare" iaf).. men efter man har gjort det (så att man vet att barnet klarar "bitar") så kan man nog ge majs...
dom känns ju så stora,, jag brukar dela dom,, min tjej e 7 mån