• Isaxgården

"Ja må du leva" med tecken?

Hej,

Undrar om det möjligtvis är någon som har "Ja må du leva" texten med tecken till? De efterfrågar nämligen det till fsk med alla deras kalas.

Undrar även om någon vet hur man tecknar lera. (trolldeg)

// Anneli

• Svar på tråden "Ja må du leva" med tecken?
  • Trogga

HAr inte pärmen här och jag har inte börjat plugga in tecken igen, har varit hemma över två år nu, men vet bara att det inte är de som du beskrev. Men det är skillnad även på tecken som stöd och vanligt teckenspråk.

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • sweran

du kan tipsa förskolan om att köpa in teckenhatten... är ett jätebra hjälpmedel när man jobbar med tecken som stöd...

vi använde den mycket när jag jobbade med en liten 5 årig utvecklingsstörd flicka.
    fick tipset av hab i kommunen att köpa in det, är samma tecken som hab här använder iaf. men är ju som sagt var säkert olika överallt.

• Asia1

jag vetatt det är skillnad. Det är tecken som stöd jag har läst under flera år.

• Lottie72
    Trogga skrev 2008-11-09 23:40:45 följande:
    HAr inte pärmen här och jag har inte börjat plugga in tecken igen, har varit hemma över två år nu, men vet bara att det inte är de som du beskrev. Men det är skillnad även på tecken som stöd och vanligt teckenspråk.
    Största skillnaden mellan tecken som stöd (TSS) eller TAKK som det heter nu är att man inte använder grammatiken men de allra flesta tecken är ändå samma som i teckenspråket! Det finns förenklade tecken och ibland tecknas samma tecken för flera olika ord men grunden är det svenska teckenspråket!

Jag har i stället för "Ja må du leva" lärt mig "Vi gratulerar" som jag tycker är enklare och finare!!! Flört
  • Thina 1

Har ni Sånghatten? Där sjunger teckendockorna "ja må du leva" med tecken till.
    // Thina.

Säg till om du vill titta in till oss!!
  • Rubia

Hur tecknar man "grattis"??

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Papagayo

JAg tänkte precis skriva samma sak... Sånghatten är ju bra, för där sjunger de sången.

• Mamma till tre kottar
    Papagayo skrev 2008-11-10 10:32:05 följande:
    JAg tänkte precis skriva samma sak... Sånghatten är ju bra, för där sjunger de sången.
    och den kan man låna på biblioteket.
  • Papagayo

Rubia, jag frågade min teckenlärare idag, och hon sade att man tecknar Grattis likadant som födelsedag. Dvs man gör serpentin-formade rörelser uppifrån och ner med båda händerna.

• pinguuu
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m36002518.html

Jag ahr en tråd för språkstörda barn. Kanske kan fråga några där. många har erfarenhet av tecken.

Den "sången" jag må ha leva tror jag du kan vända dig till teckenhatten och fråga efter. Vet att det finns stenciler med vissa sånger. Denna borde ju vara rätt naturlig!!
    Vet inte om jag har - ska kika efter den...

Finns även någon som heter Sånghatten.

Ha en bra dag o vill du kika in på min tråd så är du välkommen!!
  • Rubia
    Papagayo skrev 2008-11-10 21:54:12 följande:
    Rubia, jag frågade min teckenlärare idag, och hon sade att man tecknar Grattis likadant som födelsedag. Dvs man gör serpentin-formade rörelser uppifrån och ner med båda händerna.
    Svarar snabbt som blixten... Tack för svaret!!
    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Thina 1
    GladVälkommen in!!Glad
    malin neli skrev 2008-11-18 13:33:44 följande:
    thina 1 jag tittar gärna in hos dig!! /malin
    Säg till om du vill titta in till oss!!
  • Isaxgården

Hej,

Tack för alla tips och råd jag har fått. Ska kika runt lite och se vad jag kan få ihop. Tycker att det är så synd att det inte finns fler böcker och sånger mm som använder tecken som stöd. I många gamla beskrivningar av låtar som jag har fått av hab använder de inte ens rätt tecken.

Har både teckenhatten och hopphatten, tycker de är bra båda två. Men vill man som tex lära sig tecken till "ja må du leva" så är det ju näst intill omöjligt att se vad dockan tecknar.

/ Anneli

Svar på tråden "Ja må du leva" med tecken?