• skåne tjej
    Äldre 13 Nov 14:16
    2368 visningar
    36 svar
    36
    2368

    Varför handlar så många jämställdhetstrådar på FL mest om rosa kläder och klänningar?

    jämställdhet är ett komplext begrepp och innefattar så mkt mer än bara klänningar på pojkar och rosa kläder i allmänhet.
    Är det bara för att det är mkt småbarnsföräldrar man väljer att se jämställdhet ur ett klädperspektiv??
    Det hade varit mkt intressantare om man verkligen diskuterade jämställdhetsproblematik som t.ex. ekonomisk jämställdhet, jämn fördelning av makt och inflytande och att Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet.

    Det är jämställdhet för mig iaf! vad betyder det för dig?


    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Varför handlar så många jämställdhetstrådar på FL mest om rosa kläder och klänningar?
  • Äldre 13 Nov 14:17
    #1

    För att det är många småbarnsföräldrar här. Därför blir det naturligt att föräldraledighet samt barnens kläder är det som diskuteras. Samt genuspedagogik på förskolor och barnprogram och sånt.

  • iii
    Äldre 13 Nov 14:20
    #2

    Jag håller med TS. Jämställdhet handlar inte om rosa kläder för mig. Det är inget fel med att gilla tjejiga kläder. Jämställdhet ska ju innebära att alla är fria att göra sina val. Betyder det att en pojke vill ha en rosa klänning ska det såklart vara ok. Men att försöka radera ut könsrollerna helt tycker jag är lite tråkigt. Jag gillar att vara kvinna och gillar tjejjiga saker

  • Äldre 13 Nov 14:21
    #3
    iii skrev 2008-11-13 14:20:05 följande:
    Jag håller med TS. Jämställdhet handlar inte om rosa kläder för mig. Det är inget fel med att gilla tjejiga kläder. Jämställdhet ska ju innebära att alla är fria att göra sina val. Betyder det att en pojke vill ha en rosa klänning ska det såklart vara ok. Men att försöka radera ut könsrollerna helt tycker jag är lite tråkigt. Jag gillar att vara kvinna och gillar tjejjiga saker
    Nu säger du emot dig. Könsroller gör att vissa val får fördelar mot andra, med könsroller blir det inte helt jämnställt. Däremot ska man inte radera olikheter mellan människor men det är en helt annan sak.
  • skåne tjej
    Äldre 13 Nov 14:22
    #4
    Bonanza skrev 2008-11-13 14:17:28 följande:
    För att det är många småbarnsföräldrar här. Därför blir det naturligt att föräldraledighet samt barnens kläder är det som diskuteras. Samt genuspedagogik på förskolor och barnprogram och sånt.
    men bara för att man är småbarnsförälder måste det mesta handla om kläder till sina barn då??
    Är det först när man blir förälder man bryr sig om jämställdhet och då i form av rosa kläder och klänningar?
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Miss Lau
    Äldre 13 Nov 14:23
    #5

    Jämställdhet är för mig betydligt mer än färg på kläderna, men jag tycker det är intressant att begränsningen och "stoppa in barnet i ett fack" börjar redan på BB och att det absolut är värt att diskutera.

  • skåne tjej
    Äldre 13 Nov 14:24
    #6
    Miss Lau skrev 2008-11-13 14:23:14 följande:
    Jämställdhet är för mig betydligt mer än färg på kläderna, men jag tycker det är intressant att begränsningen och "stoppa in barnet i ett fack" börjar redan på BB och att det absolut är värt att diskutera.
    men gör man verkligen det egentligen?
    om du menar rosa resp blå filtar så tas det bort på fler och fler ställen.
    och färger är ju en subjektiv smak tycker jag, inget som är identifierat med ett visst kön.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Äldre 13 Nov 14:26
    #7
    Miss Lau skrev 2008-11-13 14:23:14 följande:
    Jämställdhet är för mig betydligt mer än färg på kläderna, men jag tycker det är intressant att begränsningen och "stoppa in barnet i ett fack" börjar redan på BB och att det absolut är värt att diskutera.
    Håller helt med.
  • iii
    Äldre 13 Nov 14:26
    #8
    Lena skrev 2008-11-13 14:21:45 följande:
    Nu säger du emot dig. Könsroller gör att vissa val får fördelar mot andra, med könsroller blir det inte helt jämnställt. Däremot ska man inte radera olikheter mellan människor men det är en helt annan sak.
    Men om samhället accepterar att alla har samma värde, samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön, varför kan man då inte ha könsroller?
  • Äldre 13 Nov 14:27
    #9

    skåne tjej skrev 2008-11-13 14:24:57 följande:


    men gör man verkligen det egentligen?om du menar rosa resp blå filtar så tas det bort på fler och fler ställen.och färger är ju en subjektiv smak tycker jag, inget som är identifierat med ett visst kön.
    rosa och ljusblått och skjortor och klänningar är tyvärr könsassocierat i samhället. Och när samma förälder väljer olika till sina barn som har olika kön lär det ju inte bero på förälderns smak.
  • Miss Lau
    Äldre 13 Nov 14:28
    #10

    skåne tjej skrev 2008-11-13 14:24:57 följande:


    men gör man verkligen det egentligen?om du menar rosa resp blå filtar så tas det bort på fler och fler ställen.och färger är ju en subjektiv smak tycker jag, inget som är identifierat med ett visst kön.
    Jag tänkte inte alls på några filtar utan snarare hur folk resonerar om vilka kläder de ska köpa till bebisen i magen. Det går ju absolut inte med rosa till en kille etc. Sen fortsätter det när barnen växer upp, killen ska inte få leka med dockor, leksaksspisar etc för det är tjejigt. Föräldrarna väljer en aktivitet som de tycker passar en riktig grabb, inte konståkning (som verkligen kräver mycket!). Pojken bemöts på ett helt annat sätt än en dotter osv. Jag tycker det är att begränsa sitt barn och att stoppa in barnet i ett fack barnet inte har bett om.
Svar på tråden Varför handlar så många jämställdhetstrådar på FL mest om rosa kläder och klänningar?