• Äldre 14 Nov 22:25
    104315 visningar
    66 svar
    66
    104315

    Roliga och äldre uttryck?

    Dagens äh hette förut Äsch....enligt min man så låter jag som en pansionär när jag säger Äsch istl för äh!
    Äsch e nåt min mormor o mamma sagt.

    Ända in i baljan....brukar ja säga istl för fula ord...tror ja fått det från Saltkråkan. Lilla Stina blir sur på en kråka för att den inte gör nåt eller talar som en papegoja så säger hon nåt i stil med:
    -Far ända in i baljan med dig!

  • Äldre 14 Nov 23:30
    #41

    Nackanbpojs...det är lite svårt där med BP mit i men det låter som den dubbelstavning. Är väl inte ett riktigt ord igentligen men det har kommiet från våran släkt, betyder ungefär: ögonabums eller ska få på nöten...passar båda tillfällen. Kanske är nåt finlandsvenskt??

    En gubbe trodde min mamma sa Nackaboys en gång, de va rätt komiskt då han fatta inte va hon menade och trodde hon skulle skicka ett helt hockeylag från Nacka på någon och klå upp han. Tror hon menade nåt med ögonabums och nåt skulle fixas genast.

    Ögonaböjs/bums....ha! ett till. Fast de andv rätt ofta nu med.

  • Äldre 14 Nov 23:32
    #43

    En annan fåning grej är att min mamma säger Giva dig på moppo....kommer från Lady och Lufsen.

  • Äldre 14 Nov 23:33
    #44

    Oj låer som min mamma är väldigt arg av sig jämt....hehe kanske på sina moppar och nån damsugare kanske.

Svar på tråden Roliga och äldre uttryck?