• Anonym
    Äldre 14 Nov 13:14
    9758 visningar
    26 svar
    26
    9758

    Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?

    Jag har nu i 3år funderat på om inte min mamma skulle ha det bättre på ett gruppboende en att bo själv. Hon lider av en psykossjukdom som gör att hon inte kan ta hand om sig själv, hon har något som kallas "boende-stöd" som kommer hem till henne varje dag och hjälper henne med personlig hyigen, tvätt, städ, klädinköp och bara prata en stund. Hon lagar ingen mat själv utan har ett ställe som hon går och äter på. Psykiskt så är hon "innbunden" i sig själv och svår att få kontakt med, ofta nedstämd, jag tror att många tror att hon är utvecklingstörd, men så är det inte..
    Hon har inte hand om sin ekonomi själv utan har en godman som sköter hela den biten.
    Jag vill inte skriva exakt vad som hänt men hon är väldigt utsatt i sin egna lägenhet, hon har blivit utnyttjad på flera olika sätt och kan inte riktigt säja nej när folk som hon lärt känna tex. på busshållplatsen står och ringer på dörren och är påvärkade, hon släpper in personer som hon inte borde och hon har blivit misshandlad fast det var 1-2år sen nu, vad jag vet, men nu ligger hon inlagd på sjukhus för att hennes psykiska tillstånd är försämrat, och jag är orolig för hur hon har det i sin lägenhet, vad som egentligen händer där? boende-stödet är ju inte där hela tiden och kan se allt.. dom kan ju bara se på henne hur hon verkar må och så, och nu när hon mår sämre så är jag rädd för att något har hänt, hon säger ingenting själv utan det har varit så att hon ringt när det har varit personer i hennes lägenhet som varit hotfulla och hon har blivit rädd, dom har vägrat gå därifrån. Men sen efteråt så säger hon ingenting, svarar inte när man frågar och är orolig.
    Nu har hon också drabbats av en sjukdom som hon blivit smittad av en av sina manliga bekanta, som är missbrukare och inte är så snäll mot henne.

    Hon vill inte flytta till gruppboende, men jag tror att hon skulle må bättre på ett gruppboende, hon är väldigt ensam och på gruppboende så finns det ju andra som hon kan prata med när hon vill, och personal som kan ha en viss koll..
    Det måste väl finnas gruppboenden där man ändå har "sitt egna rum/lägenhet" och får ha vänner och pojkvän, röka och gå ut och åka iväg själv?
    Eller är alla gruppboenden som på ett sjukhem och man får inte göra/bestämma nånting själv? Jag vill inte att hennes frihet ska tas i från henne, men det känns inte bra så som det är nu..
    Vart kan man läsa om olika gruppboenden? Vem bestämmer om hon ska komma till ett sånt? Gör jag fel om jag föreslår det här? Vad tycker ni? 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 16:50
    Jag har nu pratat med min mammas LSS handläggare, och min mamma stör i kö till LSS gruppboende. Han berättade också att hon är utvecklingstörd, det visste jag inte innan. Om någon har hälsat på ett LSS-boende eller arbetat på ett, så skulle det vara roligt om ni vill berätta lite hur det går till där. Vill gärna occkså få tips på LSS-boenden i Göteborgs trakten eller lite utanför, som jag kanske kan lägga fram som förslag?
    Lss handläggaren säger att han bara skickat in en ansökan och att det är politer som bestämmer, hur får jag kontakt med politikerna?

  • Svar på tråden Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 19:57
    #7

    har varit och hälsat på min mamma på sjukhuset nu, och har fått reda på mer saker är så ledsen, jag kan inte förstå hur dom har kunnat låta det här pågå så länge.. ska absolut ringa på måndag och säga att jag vill att hon ska flytta till ett gruppboende. hoppas nu bara att det blir så, det är väl inte i ALLTID så att den som är sjuk får bestämma själv om hon ska bo kvar hemma eller inte? Det måste väl finnas sånna fall där man anser att den sjuka inte kan bedömma vad som är bäst för henne själv??

  • Anonym
    Äldre 15 Nov 21:17
    #9

    Jag har jobbat på just ett sådant boende.. det är jätte fint där. de har sina egna lägenheter menpersonal när dygnet runt. de som kunde hittade på egna saker och det fanns även "organiserade" aktiviteter. alla bestämde över sig själv. som det ska vara. men din mamma (beroende på ålder, ej över 65) har rätt till LLS om man inte klarar sitt liv pga sjukdom (psykisk el fysisk) LLS= Lagen om Stöd och Service. STÅ PÅ DIG!!! och läs på om detta innan. du kan söka på LLS på google. kommunerna kan vara minst sagt ovilliga till rätt hjälp. därför är det bra att kunna en del innan man sätter sig i möte med biståndsbedömmare, enhetschefer, sköterskor och vilka fler som nu är med vid en vårdplanering.....

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 22:47
    #10
    Anonym skrev 2008-11-15 21:17:02 följande:
    Jag har jobbat på just ett sådant boende.. det är jätte fint där. de har sina egna lägenheter menpersonal när dygnet runt. de som kunde hittade på egna saker och det fanns även "organiserade" aktiviteter. alla bestämde över sig själv. som det ska vara. men din mamma (beroende på ålder, ej över 65) har rätt till LLS om man inte klarar sitt liv pga sjukdom (psykisk el fysisk) LLS= Lagen om Stöd och Service. STÅ PÅ DIG!!! och läs på om detta innan. du kan söka på LLS på google. kommunerna kan vara minst sagt ovilliga till rätt hjälp. därför är det bra att kunna en del innan man sätter sig i möte med biståndsbedömmare, enhetschefer, sköterskor och vilka fler som nu är med vid en vårdplanering.....
    Det låter ju lovande, det är ett sånt boende som jag tror hon skulle behöva komma till. jag tror att hon redan har LSS, men jag är inte säker, ska ringa på måndag till hennes boende-stöd och se vad dom säger, sjuksköterskan som jag pratade med idag på avdelningen som hon ligger på sa att hon också tycker att hon borde få komma till ett gruppboende, tyvärr så är det inte hon som är kontaktperson åt min mamma.
    det boendet som du jobbade på låg det i närheten av göteborg?
    Kan jag som anhörig önska att hon ska få komma till ett boende som jag letar rätt på och tycker verkar bra, eller är det HELT upp till cheferna vart hon hamnar?
    Om det blir beslutat att hon ska bo kvar i sin lägenhet kan man överklaga beslutet som anhörig då?
  • Anonym
    Äldre 15 Nov 23:21
    #12

    Nä, tyvärr inte i närheten av gbg. jag bor i en liten håla som heter sunne. jag vet att det även finns ett psykiatriboende till som är privat, gylleby behandligshem, här i sunne..... men jag tror att det är för lite sjukare människor än din mamma. På gylleby är det så att kommuner från hela sverige "köper" platser på. Men å andra sidan så har jag jobbat på ytterligare ett ställe i kommunen där det bor människor med många olika diagnoser, och en farbror som bodde där kom inte från kommunen. som jag har förstått det så är det väl upp till hemkommunen om de vill betala för en plats ien annan kommun. du kan alltid ha önskemål om vart din mamma ska bo, sen sä är jag rädd för att man snällt får ta det som kommunen erbjuder.... och en dom kan alltid överklagas!!!!

    men som sagt, läs på om dina/din mammas rättigheter...gör det alltid lättare att inte bli överkörd! socialstyrelsen kan nog ge en del svar, tror jag...


    Anonym skrev 2008-11-15 22:47:58 följande:
    Det låter ju lovande, det är ett sånt boende som jag tror hon skulle behöva komma till. jag tror att hon redan har LSS, men jag är inte säker, ska ringa på måndag till hennes boende-stöd och se vad dom säger, sjuksköterskan som jag pratade med idag på avdelningen som hon ligger på sa att hon också tycker att hon borde få komma till ett gruppboende, tyvärr så är det inte hon som är kontaktperson åt min mamma.det boendet som du jobbade på låg det i närheten av göteborg?Kan jag som anhörig önska att hon ska få komma till ett boende som jag letar rätt på och tycker verkar bra, eller är det HELT upp till cheferna vart hon hamnar?Om det blir beslutat att hon ska bo kvar i sin lägenhet kan man överklaga beslutet som anhörig då?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 11:26
    #13

    Har idag pratat med min mammas boende stöd och hennes förvaltare, det är på gång att hon ska flytta till ett skyddat boende.
    Förvaltaren berättat att hon tyckt att min mamma skulle bo på gruppboende i 14år, men att boende-stödet inte tyckt det tidigare.
    Personalen byts ut hela tiden, och det kommer nya, hon berättade att det varit många "vändor" och i slutändan hade min mamma inte själv velat, och då hade det inte blivit så.
    Det känns inte som att någon vill  ta på sig ansvaret och se till så att det blir en förändring, boende-stödet gav mig nummret til förvaltaren och på dem lät det som att förvaltaren hade mycket att säga till om.
    Men förvaltaren säger att hon bara är civilekonom och har hand om min mammas ekonomi och att det är läkare och boende-stödet som beslutar.
    På avdelningen hänvisar dom till boende-stödet.
    Det känns som att det inte är någon som vet, eller vill ta på sig ansvaret.
    Min mamma är fruktansvärt utsatt i lägenheten, och det känns som ett lättnad att hon ligger inne på avdelningen, efter allt det hemska som kommit fram som hänt.


    Jag skrev i trådstarten att hon inte är utvecklingstörd, men det har aldrig gjorts någon sån utredning, så det kan hon vara.


    Jag fick av boendestödet ett nummer till en handläggare som kollar efter ett gruppboende till henne, tycker ni att jag ska ringa honom och trycka på?


    Förvaltaren sa att hon har LSS.


      

  • Anonym
    Äldre 17 Nov 12:09
    #14

    jag vet hur jobbigt det kan vara med kontatker mellan boendestöd psykiatrin, och alla möjliga som ska kontaktas. jag har en psykossjukdom men är i stort sätt återställd. men har boendestöd och är sjukskriven men har nu inte fått någon sjuksrivning på en månad trots att jag ska bli sjuksriven. försöker att ringa men får inte tag på läkare eller nåt annat. så de är bara att hoppas att jag får mina pengar iallafall.man tycker att sådant måste fungera men de gör det inte.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 13:50
    #15

    Jag har pratat med hennes handläggare på socialtjänsten, han som har hand om hennes placering. ush vad krångligt allt verkar.. han sa att han skickat in en ansökan om gruppboende det gjordes i höstas, men att det inte är han som beslutar om det blir det och i såfall när, ärendet handläggs nu säger han.
    Han berättade att min mamma har en utveklingstörning och att det är LSS boende som isåfall är aktuellt, och att det inte är samma sak som boende för psykiskt sjuka.
    Någon som vet vad som är skillnaden? Går det att läsa på internet om olika LSS boenden?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 16:52
    #17
    Anonym (gbg) skrev 2008-11-17 19:27:35 följande:
    Det finns många olika boende i Göteborgstrakten (västra götaland). Här är ett urval.www.privo.org/29vast.htmSedan om läget är akut så finns det olika korttidhem som man kan komma till i väntan på ett permanent boende.Personligen så tycker jag att det är fint ute i askim (med närhet till havet) och där vet jag att de byggt flera nya lss boende på senaste tiden.Sedan är det på gång med ett nytt boende för psykiskt funktionshindrade i Kallebäck. Det ska stå färdigt någon gång i nästa år (smörgatan).Vad jag kan tycka är att det saknas ett boende för de som hamnar mellan stolarna (som din mamma verkar göra). Alltså de som både har en utvecklingstörning och ett psykiskt funktionshinder.
    Har du varit på boendet i askim? vad fick du för intryck av personalen isåfall? 
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 23:52
    #20
    Anonym (gbg) skrev 2008-11-18 18:59:04 följande:
    Jag har inte varit inne på något boende bara sett utanför. Genom mitt jobb med utvecklingsstörda så åker vi ibland ut på dans dit. Jag jobbar på ett boende med korttidsplatser så många som vi haft har blivit vidareslussade till permanenta boenden i och runt om göteborg..Gruppboende enligt LSSGruppboende enligt LSS för personer med intellektuella funktionshinder finns i alla stadsdelar. Dessutom har några stadsdelar boendeplatser utanför Göteborgs Stad. I en gruppbostad har du en egen bostad. Det finns gemensamma utrymmen och gemensam personal som ger dig all den hjälp du behöver. Därför kan du inte få hjälp genom personlig assistans i en gruppbostad. www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMv YwMDSycXA6MQFxNDPwtTI2cjQ6B8pFm8n79RqJuJp6GhhZmroY GRmYeJk0-Yp4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAyEDUhg!!/dl2/d1/ L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchL1lCSkoxTk ExTkk1MC01RncvN18yNUtRQjJKMzAwOUJEMDJURDQxTjg1MkMy Ny9MX19fXzQ!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41 N852C27_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/go teborg.se/goteborg_se/Invanare/Omsorg_Stod/Funktio nshinder/Boende/lnksamlrub_N107_OS_funktionshinder _boende/art_N107_OS_funktionshinder_boendealternat ivLite infowww.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?Cate...
    tack så mycket för länkarna, nu har jag blivit lite mer införstådd.
    Nu är det så att min mamma absolut inte vill flytta ifrån sin lägenhet, och jag tycker att det är konstigt att det inte finns en lag som kan tvinga henne att flytta mot sin vilja, eftersom hon är en fara för sig själv, nu när hon fått diagnosen utvecklingstörd så förstår jag inte hur hon kan få ha sista ordet om det.
    Jag låter säkert jätte hemsk som inte vill att min mamma ska få avgöra själv..
    men det har kommit fram att en man har tjänat pengar på henne.. och en massa andra hemska saker som har hänt och nu när jag fått veta allt detta så är jag livrädd för vad som kan hända, och ledsen för det som hänt, och oförstående kring en massa saker..
    Hennes LSS handläggare verkar inte bry sig om henne, han säger bara att han skickat in en ansökan om LSS boende, han lät inte ens upprörd när jag berättade vad som kommit fram.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 11:52
    #24
    Anonym (gbg) skrev 2008-11-19 09:39:05 följande:
    Det stämmer att hon inte kan tvingas flytta mot sin vilja. Detta eftersom alla människor över 18 år i regel är myndiga. Har din mamma en god man? Om inte så kan det vara bra att ordna.www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/H.../Tänk på att köerna ofta är långa till lss boenden så det kan vara bra att "pusha" på handläggaren lite då och då. Så att ärendet går framåt.Sen om du inte är nöjd med handläggaren så kan du alltid försöka byta till en annan.
    min mamma har en förvaltare. jag har pratat med henne och hon tycker att min mamma behöver få komma till ett skyddat boende, hon säger att det varit på tal flera gånger, men sen i slutändan så har min mamma inte velat och då har det inte blivit så. Hon som är förvaltare sa att hon bara är civilekonom och har hand om min mammas pengar.
    det stod lite i länken som du skickade, men jag undrar om det finns någonstans där man kan läsa vad för rättigheter en förvaltare har att bestämma saker, om personen hon förvaltar är en fara för sig själv och andra. (hon kan ju faktiskt föra smittan vidare).
    Förvaltaren berättade att man inte kan omyndighetsförklarar någon i sverige längre, men då tänker jag ju att då måste det ju finnas något annat, eller någon lag som gör att man kan gå in bestämma över väldigt svårt psykiskt sjuka människor, att dom inte kan bo i egna lägenheter då dom blir misshandlade och utyttjade och om det händer en massa saker som man ser att dom mår dåligt av fast dom inte kan uttrycka det själva pga. utpressning och deras sjukdom.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 19 Nov 11:56
    #25

    vet du om det är "enhetschefen" som man ska kontakta om man vill byta LSS-handläggare? kan man som anhörig kräva att få byta eller måste det vara min mamma som ber om att få byta (det skulle hon aldrig be om).

Svar på tråden Hitta gruppboende till min psykiskt sjuka mamma, hur hitta? tips?