• lilla snorkfröken

EXTREMT hård i magen, Nutramigen orsak?!

Vad ska man göra åt en otroligt hård mage på en tremånaders liten tjej?
    Hon bajsar aldrig spontant, har inte gjort sedan hon var ca. 1 månad gammal. Jag får hjälpa henne att bajsa varje dag. Försöker först med magmassage länge, ibland kommer det igång då, men oftast inte av det heller och då får jag ta hjälp av en tops eller en termometer. Det känns inte ALLS bra! Dessutom får hon lactulos varje dag som inte alls hjälper...

Hon är överkänslig mot mjölk och får Nutramigen och har fått det sedan hon var en månad. Jag ammar inte för att det inte fungerar dessvärre! Jag inbillar mig att hennes hårda mage beror på Nutramigen eftersom hon aldrig var såhär när jag delammade och gav babysemp 1. Men läkarna håller inte med utan säger att hon bara har trög mage. Hon bajsar även lite grönt i det tokhårda som kommer först och sedan är det jättelöst gult det som kommer sen.

Jag blir galen av detta och det känns inte alls bra mot henne att hålla på och peta med tops och termometer varje dag, det måste ju kunna ge henne skador?! men BVC och läkare säger att det inte är nån fara, men jag vill inte riktigt lita på det...

Jag börjar bli riktigt orolig eftersom hon sällan är riktigt nöjd och det inte verkar ge sig efter tre månader (trodde kanske det är tremånaderskolik)

Någon som känner igen sig?
    Kan Nutramigen ge extremt hård mage?
    Erfarenheter av att hjälpa dem att bajsa? Hur länge ska man kunna hålla på så utan att det är skadligt?

Ge mig era tips snälla!

• Svar på tråden EXTREMT hård i magen, Nutramigen orsak?!
  • burtok

Vår dotter var extremt hård i magen av ersättning som vi gav henne, jag kunnde inte amma.. Vi bytte till NAN och jag hade i messmör i ersättningen... Jag gick över till vabnlig pure så fort som det bara gick.. Jag började med msak port när hon var 3,5 mån... När hon var 5 mån slutade hon med ersättning på daen och 5,5 mån då hon slutade med det på natten. Visst händ det då och då hon blev dålig och hård i magen men då körde vi katrineplommonpure lite mer och så blev det bättre.. Frukt har alltid hjälp att hålla hennes mage åt det lösa hållet. jag komer ihåg ångesten jag hade då hon var liten och behövde hjälp md bajseriet så jag har medvetet låtit henne äta frukt som har som sagt hjälp att hålla henens mage åt det lösa hållet...

• Vinga84

Min dotter får messmör varje morgon och kväll i samband med gröten sen får hon päron eller kiwi som mellanmål och så ger vi plommonpurè som efterätt. Prova med denna kur om nu din dotter är tillräckligt gammal. Det tar några dagar men det hjälpte. Sen se till att får i sig bra med vatten, det hjälper att smörja tarmarna. Tempa henne har aldrig hjälpt inte heller massage. Du kan annars prova med medel som finns på apoteket vilket jag nu naturligtvis glömt namnet på men som är laxerande inom 5-15 min. En liten tub du för in öppningen på och trycker in innehållet i rumpan på lilla tjejen.

• lilla snorkfröken

Hon är för liten för att få börja med smakportioner, det är minst en månad till bort. Messmör kan jag inte hälla i ersättningen eftersom den innehåller mjölk och hon är överkänslig mot det. Laktulos får hon varje dag och det verkar inte alls hjälpa, hon blir snarare bara bubbligare och grinigare av det. Känns som hopplöst fall och varken BVC eller Barnkliniken på sjukhuset verkar vilja hjälpa oss.
    Hon måste ju få bajsa lilla tjejen också är jag rädd att hon "glömmer bort" hur hon ska göra när man bajsar om jag hela tiden måste göra det åt henne...

• VeraP

Hej, vår son har gått på Nutramigen sedan han var 2 månader (14 nu) o har samma problem. Extra vatten o sen olja i flaskan hjälper. Kolla med BVC om det är ok att ge frukt till så liten (borde inte vara några problem) isf päron o katrinplommon som ovan tips, kolla också om det är ok med medicin (lactulos?) innan ni ger. Ge inte messmör då det ju innehåller mjölkprotein.

Lycka till!

• VeraP

Testa även Semperdroppar, finns receptfritt på apoteket. Hjälper magen att komma i balans. Funkade hyfsat på vår lille.

• Nicole

vår son är nu 6 måander. ätit nutra sedan han va en månad.
    magdroppar var vår räddning,nog samma som de näms över mej men de heter magdroppar, men de e nog semper som gör dom.
    de är dyra men värd varenda krona!!

axel och elwins mamma
  • Puffy75

Vår enda lösning var olja (använde rapsolja). Hällde i en skvätt, kanske en halv msk - ibland mer, var - varannan matning. Doserade efter hur magen var, extra trögt hällde jag i lite mer. Du får nog prova dig fram lite.
    Har för mig att det finns något som heter Duphalac (?) på apoteket som har samma effekt. Dock kände jag det bättre med olja eftersom det känns mer "rent" och inte kemiskt även om det var baserat på fruktos.

Tycker du ska experimentera dig fram till en lösning oavsett läkarråden. Vi körde först vanlig ersättning och timlånga otröstliga nattskrik som resultat, läkarna sa bara det är kolik. Sen var det inte mer med det. Tills jag jagade vidare och fick tag i en bra dam på bvc som sa att det sannolikt är mjölköverkänslighet. Och yes, det var det, fick nutramigen och skriken försvann på 2 dgr. Det var också hon som tipsade om olja etc och "överdoserar" man får de lite lös mage men hellre det än att man ska stå med termometer och plocka "kulorna" och se hur kämpigt det har.

Vet att man är väldigt orolig som nybliven mamma till en liten bebis. Men lita på din intution och prova dig fram så löser det sig alldeles säkert!

• Cocco

Hon kanske inte tål NUtran utan behöver renare ersättnig såsom neocate

• VeraP
    Nicole skrev 2008-11-16 20:32:19 följande:
    vår son är nu 6 måander. ätit nutra sedan han va en månad.magdroppar var vår räddning,nog samma som de näms över mej men de heter magdroppar, men de e nog semper som gör dom. de är dyra men värd varenda krona!!
    Så heter dom ja. Generad Och jag håller med... värda varenda krona (ca 200 för en miniflaska)!
  • Nicole
    VeraP skrev 2008-11-16 21:09:12 följande:
    Så heter dom ja.  Och jag håller med... värda varenda krona (ca 200 för en miniflaska)!
    ja visst e det så.

såg att någon annan hade skrivit angående olja, ta ABSOLUT INTE så mycket olja i, inte bra för barnens mage. ja hade två tsk och fick "skäll" från bvc. man ska inte behöva så ycket ens.

hoppas det löser sej.
    axel och elwins mamma
  • lilla snorkfröken

Tack för alla era svar!
    Jag har nu provat att tillsätta rapsolja, mot Bvc:s råd. Hon tyckte nämligen inte att man skulle ha i det i onödan för det var ju så fett och ersättningen innehöll ju redan det fett barnet behöver. Men i onödan och onödan, det här är ganska i nödan tycker jag. Måste ju testa nåt! Vad då finns det risk att vår tjej blir tjock i framtiden bara för att hon får en tsk olja i varje flaska matning?

Har ni några tips om hur man får oljan att lösa sig bättre i maten? Nu lägger sig mest oljan på flaskans insidor eller längst upp, ovanpå maten så om hon inte äter upp allt (vilket hon högst sällan gör) så får hon nästan inte i sig någon olja...

• sol1

min dotter började med nutra när hon var 1,5 månad då hon e allergisk mot mjölk. jag hällde i olivolja direkt i vattnet när jag skulle koka nutran å så tog jag ett mott mindre nutra än vad man skulle hade olivolja i varje måltid det hjälpte. samt att hon fick laktulos. laxermedel man ger i skärten ska man vara försiktig med då det kan medföra att dem inte kan bajsa själva alls efter för mycket användande. måste man ge laxermedel så som klyx eller microlax så är klyx mycket mildare för tarmarna man får dock inte i dem hela mängden utan bara lite grann. lycka till

Svar på tråden EXTREMT hård i magen, Nutramigen orsak?!