• vera82

    Hjälp jag har råkat äta mascarpone!!!!

    Jag såg att två av mina glasspaket hemme innehhåller mascaropneost.
    Tiramisu och skogsbärsrippel.Shit vad händer nu??
    Jag hade ingen aning att det innehöll det.
    Bara antog att det var vanlig glass.
    Är skitorolig och får inte tag på min barnmorska.

  • Svar på tråden Hjälp jag har råkat äta mascarpone!!!!
  • vera82

    Nej jag googlade och hittade flera olika inlägg där det stod att man inte får äta det och bör undvika t.ex tiramisu.

  • Jesster
    Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditeten

    Hårda ostar:
    Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.

    Mjuka ostar/smältostar:
    Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.

    Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukter

    Ostar som INTE ÄR SÄKRA att äta under graviditeten

    Vitmögelostar och kittostar:
    Appenzeller, Brie (vit och blå), Cambozola, Camembert, Chaumes, Livarot, Munster, Pont L´Évêque, Tallegio, Vacherin fribourgeois, Vacherol, m fl vitmögelostar och kittostar.

    Blå-/grönmögelostar:
    Bavaria blu, Bergader, Bleu d'Auvergne, Bredsjö blå, Cabrales, Danish blue, Fourme d’Ambert, Gorgonzola, Gorgonzola dolcelatte, Kvibille gräddädel, Manchego, Queso azul de hoja, Romano, Roquefort, Stilton, Tomme de Savoie m fl blå-/grönmögelostar.

    Opastöriserade ostar av get och får:
    Chabichou, m fl mjuka, opastöriserade get- och fårostar

    http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/cheeseexpert/
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Deep Love

    Inget att vara orolig för.. Hur gjorde folk förr innan denna hysterin om att man kan inte äta de och man kan inte äta detta kom??  Förr åt dom nästan vad som och det e ju inget fel på oss idag... sjuk hysteri.. allt handlar om sunt förnuft!

  • vera82

    Men va konstigt att jag läste att man INTE ska äta det då.

  • Helena D

    Jättebra lista, Jesster, tack så mycket! Som tur är ligger alla mina favvosar (utom Tallegio, buhubuhu) i den säkra kategorin. :)

  • Linny
    vera82 skrev 2008-11-17 12:41:16 följande:
    Nej jag googlade och hittade flera olika inlägg där det stod att man inte får äta det och bör undvika t.ex tiramisu.
    Gå på vad livsmedelsverket säger, inte vad folk i allmänhet har skrivit
    Deep Love skrev 2008-11-17 12:45:44 följande:
    Inget att vara orolig för.. Hur gjorde folk förr innan denna hysterin om att man kan inte äta de och man kan inte äta detta kom??  Förr åt dom nästan vad som och det e ju inget fel på oss idag... sjuk hysteri.. allt handlar om sunt förnuft!
    Fast ditt resonemang är väldigt konstigt faktiskt. "Förr åt man si och så och oss är det inget fel på". Jo, det är faktiskt så att det fanns fler fall förut. På sjuttiotalet var det däremot inte lika vanligt i sverige med alla mögelostar, parmaskinka osv heller, så därför utsattes man inte lika mycket. Så resonemanget är ungefär lika hållbart som "jag gick över gatan utan att se mig för och JAG överlevde. Därför borde alla kunna göra så". Inte riktigt.. Snarare så att våra föräldrar, om de nu åt tex. opastöriserad ost, hade väl turen att inte bli smittade. De som hade oturen att bli det; har inte sina barn här idag som kan säga att "det gick bra"

    Hur som helst; menar inte att man ska bli hysterisk heller, men att det är ju inte helt dumt att följa livsmedelsverkets råd. Vill man inte det så är det ju upp till en själv; men man bör kanske inte rekommendera andra att strunta i dem..
  • Dimitra
    Deep Love skrev 2008-11-17 12:45:44 följande:
    Hur gjorde folk förr innan denna hysterin om att man kan inte äta de och man kan inte äta detta kom??  Förr åt dom nästan vad som och det e ju inget fel på oss idag...
    Förr åt de flesta ost ystad på egna gården där man var väl bekant med bakteriekulturen.

    Och det är klart att det inte är fel på oss eller våra förfäder som inte avled i magen pga listeria.
    The Dimitra universe.
  • Flickan och kråkan

    Det är MYCKET ovanligt att mascarpone är gjord på opastöriserad mjölk. Hemtillverkad mascarpone i någon liten medelhavsort hade jag nog dock undvikit. I Sverige måste dessutom alla produkter som är gjorda på opastöriserad mjölk märkas. Kolla vad det står på kartongen. Står det inget är den pastöriserad. En storproducent som GB lär inte missa sådant.

    Fårstår dig, jag oroar mig också för en massa. Detta kan du dock vara trygg med att det var ofarligt

  • Tinkerbelle

    Ja, om mascarponen inte är pastöriserad så måste det stå på förpacknigen för det första.... Och att gravida avråds från att äta Tiramisu för det mesta beror ju på att den OFTAST innehåller alkohol


    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Deep Love

    Tycker ändå att det är en sjuk hysteri om vad man får äta och inte.. Gäller inte bara det här med opastoriserad mjölk! Ska man följa deras råd till 100Procent så kan man fan snart inte äta ngt alls och då lär man dö för det!!

  • Linny
    Deep Love skrev 2008-11-18 09:58:48 följande:
    Tycker ändå att det är en sjuk hysteri om vad man får äta och inte.. Gäller inte bara det här med opastoriserad mjölk! Ska man följa deras råd till 100Procent så kan man fan snart inte äta ngt alls och då lär man dö för det!!
    Så illa är det väl ändå inte? Jag är matälskare och det allra mesta kan jag ju ändå äta..
    Parmaskinka och salami och annat lufttorkat ska bara frysas i tre dygn. Alla fiskar får man ju äta men ska inte äta så himla ofta bara. Mögelostar och sånt får man avstå eller ha på pizza i såser osv.. Annars är ju faktiskt det allra mesta ok..
  • Dimitra
    Deep Love skrev 2008-11-18 09:58:48 följande:
    Tycker ändå att det är en sjuk hysteri om vad man får äta och inte.. Gäller inte bara det här med opastoriserad mjölk! Ska man följa deras råd till 100Procent så kan man fan snart inte äta ngt alls och då lär man dö för det!!
    Sjuk hysteri?
    Jag har inte ändrat mina kostvanor ett endaste dugg. Men det kanske är lite hysteriskt det med
    The Dimitra universe.
  • listo
    Deep Love skrev 2008-11-18 09:58:48 följande:
    Tycker ändå att det är en sjuk hysteri om vad man får äta och inte.. Gäller inte bara det här med opastoriserad mjölk! Ska man följa deras råd till 100Procent så kan man fan snart inte äta ngt alls och då lär man dö för det!!
    Nää... Man kan äta nästan allt, med ett fåtal undantag.
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • Tokmia

    Hej på er!

    "Får" man äta brie om den är gjord på pastoriserad mjölk??

    Läste på paketet att den va gjord på pastoriserad mjölk & yes tänkte jag den får jag äta.

    Blir förvirrad.

  • Dimitra
    Tokmia skrev 2008-11-18 10:40:46 följande:
    Hej på er! "Får" man äta brie om den är gjord på pastoriserad mjölk?? Läste på paketet att den va gjord på pastoriserad mjölk & yes tänkte jag den får jag äta. Blir förvirrad.
    Om den är tillagad till bubblande het går det bra.
    Skrolla lite på den här sidan så kommer du till ostguiden: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    The Dimitra universe.
  • Tokmia
    Dimitra skrev 2008-11-18 10:41:50 följande:
    Om den är tillagad till bubblande het går det bra. Skrolla lite på den här sidan så kommer du till ostguiden: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10435&e...
    TACK TACK!!
    Ajaj det var den inte.... men nu vet jag till nästa gång en brie står på bordet & ser frestande ut. Tänker inte gräva ner mej för det & inte heller beskylla mig själv för jag smaskat i mej brie.
  • La Lola
    Deep Love skrev 2008-11-18 09:58:48 följande:
    Tycker ändå att det är en sjuk hysteri om vad man får äta och inte.. Gäller inte bara det här med opastoriserad mjölk! Ska man följa deras råd till 100Procent så kan man fan snart inte äta ngt alls och då lär man dö för det!!
    Öh, det är ju jättelite man inte bör äta.
    Mina kostvanor har då inte ändrat sig, förutom att jag undviker mögelost.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Linny
    Tokmia skrev 2008-11-18 10:40:46 följande:
    Hej på er!"Får" man äta brie om den är gjord på pastoriserad mjölk??Läste på paketet att den va gjord på pastoriserad mjölk & yes tänkte jag den får jag äta. Blir förvirrad.
    Nepp, inte om du inte värmer den till bubblande het.. Oh det brukar inte vara så gott med just brie.. Annan mögelost kan dock vara god i sås..

    Nej, ingen idé att gräva ner dig för det. Nu vet du ju
Svar på tråden Hjälp jag har råkat äta mascarpone!!!!